تعریف موشن گرافیک به زبان ساده

موشن گرافیک تبلیغاتی، نوعی انیمیشن به همراه متن است که در اکثر موارد، متن‌ها بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند. آلفرد هیچکاک با تلفیق صدا، حرکت و طراحی‌ گرافیکی با یکدیگر در فیلم روانی، مثالی ابتدایی از موشن گرافیک تبلیغاتی را به تصویر کشیده است. از فیلم روانی تا به امروز تلاش‌هایی برای مشخص کردن مرز بین طراحی موشن و انیمیشن صورت گرفته است اما می‎‌توان گفت موشن گرافیک جزئی از انیمیشن است.

اگر بخواهیم موشن گرافی را به زبان ساده بیان کنیم؛ باید بگوییم طراحان بر اساس سناریوی خاصی، وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی می‌کنند و سپس بر روی آن‌‌ها صداگذاری انجام می‌دهند. انتقال محتوا با استفاده از موشن، تأثیرگذارتر و جذاب‌تر است چرا که در زمان کوتاه‌تری می‌توان آن را به مخاطب ارائه داد.

اگر می‌خواهید با کاربران‌تان ارتباط بیشتری داشته باشید و برای اثربخشی موضوع به عمق داستان‌تان بیافزایید، اینجاست که موشن گرافیک تبلیغاتی، حرفی برای گفتن دارد. به‌طور مثال ایجاد جلوه‌های بصری با استفاده از نمودارهای آماری برای نشان دادن داده‌ها.

موشن گرافیک تبلیغاتی با اینفوگرافیک چه تفاوتی دارد؟

شما خودتان به دیدن فیلم یا انیمیشن در یوتیوب بیشتر علاقه‌مندید تا دیدن تصاویر ثابت؟ اگر موضوع را از این دیدگاه بررسی کنیم، خواهیم دید که مخاطبان هم بیشتر تمایل دارند تا تبلیغات و آموزش‌ها را در قالب انیمیشن‌ها و فیلم‌ها ببینند تا در قالب تصاویر.

از طرفی هم برخی از ایده‌ها را نمی‌توان به سادگی در قالب اینفوگرافیک تصویرسازی کرد، اینجاست که باید از موشن گرافیک تبلیغاتی استفاده کرد. در این روش با اضافه کردن جلوه‌های بصری زیبا و متحرک می‌توان ایده‌های پیچیده را به‌صورت مجازی به تصویر کشید و پروژه‌های زیباتری را خلق کرد.

موشن گرافیک تبلیغاتی با اینفوگرافیک چه تفاوتی دارد؟

آیا موشن گرافیک شباهتی به انیمیشن دارد؟

در حقیقت، موشن گرافیک تبلیغاتی بخشی از انیمیشن است زیرا، هر روشی که یک شیء را به حرکت وا می‌دارد، نوعی انیمیشن به‌شمار می‌رود. آن‌چه که موشن گرافیک تبلیغاتی را از انیمیشن‌ها جدا می‌کند، محتوای ارائه شده در آن است. موشن گرافیک‌ها با حرکت عناصر گرافیکی، اشیا و متن همراه هستند. به بیان دیگر، متحرک‌سازی نمودارها یا رابط‌های کاربری وب یا نمودارها همگی انیمیشن از نوع موشن گرافیک‌اند. ویژگی دیگری که در تعیین تفاوت یک انیمیشن با موشن گرافیک تبلیغاتی تاثیر دارد، روایت سناریو است.

تاثیر موشن گرافیک در تبلیغات کسب‌وکارها

تماشای محتوا برای کاربران آسان‌تر از خواندن آن است. از طرفی دیدن محتواهای چندرسانه‌ای خیلی سریع‌تر از بقیه تبلیغات نظر کاربران را جلب می‌کند، چراکه ذهن می‌تواند با محتواهای ویدیویی ارتباط بیشتری برقرار کند و اثرگذاری و ماندگاری اطلاعات در این نوع تبلیغات بیشتر است.

ویدیو مارکتینگ با کم‌ترین هزینه و تجهیزات

تولید ویدیوی جذاب و کاربرپسند، به خلاقیت و مهم‌تر از همه بودجه زیادی برای تامین هزینه ساخت ویدیو دارد. هزینه‌هایی مانند دستمزد بازیگران و سایر عوامل تولید. آیا راه دیگری وجود دارد تا بتوان با بودجه کمتر ویدیوی جذابی ساخت؟ بله! با آموزش موشن گرافیک و معرفی نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت آن، موشن گرافیک تبلیغاتی بسازید.

ترفند جادویی برای رشد کسب‌وکار شما

اگر کسب‌وکار نوپایی داشته باشید یا حتی برند شما در حوزه‌ کاری‌تان در جایگاه ویژه‌ای قرار داشته باشد، موشن گرافیک تبلیغاتی می‌تواند باعث رشد هر چه بیشتر کسب‌وکارتان شود. شاید از خودتان بپرسید چگونه؟ با توجه به اینکه امروزه فضای زیادی برای اشتراک‌گذاری رایگان ویدیوها وجود دارد با یک ایده خلاقانه و ساخت یک موشن گرافیک مناسب می‌توانید به راحتی از این فضاها برای معرفی و دیده شدن برندتان استفاده کنید.

راهی برای نشان دادن اطلاعات بیشتر

اگر کسب‌وکار شما دارای استراتژی برند‌سازی و هویت قوی باشد موشن گرافیک تبلیغاتی این امکان را به شما می‌دهد تا با یک ایده مناسب به سراغ مشتریان فعلی خود یا مخاطبان هدفی که در نظر دارید به مشتری بالاقوه تبدیل شوند بروید و با تاثیرگذاری بیشتری بازاریابی محصولاتتان را انجام دهید. مشتریان‌تان هر چه بیشتر از برند شما بدانند، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند. برای بازاریابی محصولات و معرفی برندتان، موشن گرافیک گزینه خوبی است چراکه آگاهی مشتریان‌ را از برند شما افزایش می‌دهد و افزایش آگاهی موجب ایجاد حس اعتماد متقابل و تبدیل کاربران به مشتری وفادار خواهد شد.

پلی بین همه فرهنگ‌ها

با این‌که بیشتر افراد از همه جای جهان از طریق اینترنت به هم متصل هستند اما تفاوت زبانی، چالش بسیار بزرگی برای تبلیغات گسترده در سراسر جهان است. ارتباط به‌وسیله تصاویر می‌تواند این موانع را بشکند و تبلیغات شما را به خارج از مرزهای جغرافیایی نیز ببرد. یکی از متداول‌ترین کاربردهای موشن گرافیک تبلیغاتی آن است که شما می‌توانید با زیرنویس، آن را برای کشور مقصد کسب وکارتان شخصی‌سازی کنید. همچنین در برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب این امکان وجود دارد که تمام ویدیوها به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شوند.

سبقت از رقبا

رقابت در بازار کسب‌وکارها در حال افزایش است و هر برندی دنبال یک نقطه پرتاب است تا بتواند از رقبا سبقت بگیرد. این شمایید که با استفاده از خلاقیت و بازاریابی صحیح، سناریوی موفقیت برندتان را می‌نویسید. با موشن گرافیک تبلیغاتی می‌توانید به‌صورت کاملا حرفه‌ای و بدون در نظر گرفتن زبان، رنگ و نژاد، تبلیغات‌تان را جهانی کنید و از سایر رقبا سبقت بگیرید.

انواع موشن گرافیک تبلیغاتی کدام‌اند؟

موشن گرافیک انواع مختلفی دارد که باتوجه به نوع کسب‌وکار و نیاز آن، در جایگاه‌های متفاوتی می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه با انواع موشن گرافیک تبلیغاتی آشنا می‌شویم؛

انواع موشن گرافیک تبلیغاتی

تیتراژ پایانی و آغازی فیلم‌ها

اگر به تیتراژ شروع و پایان فیلم‌ها توجه کرده باشید، ترکیبی از کلمات و صداها هستند که موشن گرافیک تبلیغاتی محسوب می‌شوند! مانند تیتراژ فیلم روانی که در آن آلفرد هیچکاک برای اولین بار از تکنیک موشن گرافیک استفاده کرد.

ویدیوهای معرفی برند و محصول

ویدیوهایی که برند و محصول کسب‌وکاری را معرفی می‌کنند نیز نوعی موشن گرافیک تبلیغاتی محسوب می‌شوند. در این نوع ویدیوها یک فرایند یا سناریو به چند تکه شکافته می‌شود و با ترکیب حرکت طرح‌های گرافیکی، حرکت متن و صدای گوینده، فرایند مدنظر توضیح داده می‌شود.

اینفوموشن

اینفوموشن عبارت است از اینفوگرافیکی که تبدیل به موشن گرافیک شده است. در اینفوموشن المان‌های بصری با المان‌های صوتی ترکیب می‌شوند؛ این نوع ترکیب تاثیر بیشتری در مخاطب می‌گذارد زیرا، مخاطب سناریو را به‌صورت متحرک می‌بیند و درک می‌کند.

لوگوهای متحرک

اگر می‎‌خواهید برندتان در ذهن مخاطبان‌تان جای بگیرد، باید به فکر طراحی لوگوی حرفه‌ای باشید. در کنار طراحی حرفه‌ای، می‌توانید لوگوی برندتان را به حرکت دربیاوید. درواقع یکی از کاربردهای آن، طراحی لوگوهای متحرک است. به‌طور مثال؛ اگر لوگوی‌تان دایره‌ای شکل است، برای متحرک کردن آن می‌توانید از حرکات مارپیچی برای ساختن دایره استفاده کنید.

پرزنتیشن

می‌توانید در ارائه خودتان از موشن گرافیک تبلیغاتی استفاده کنید تا محتوای‌تان جان تازه‌ای بگیرد و توجه بیشتری از مخاطب جذب کند. در این نوع موشن گرافیک مربوط به پرزنتیشن، نمودار، چارت، آمار و ارقام بیش‌تر به صورت پویا دیده می شوند که باعث جلوگیری از انتقال حس یکنواختی وخستگی به مخاطب می‌شود.

تصاویر متحرک وب‌سایت‌ها

اگر سایت یا اپلیکیشنی دارید می‌توانید، برای ساخت تصاویر متحرک و ویدیو‌های آموزشی از موشن گرافیک استفاده کنید. این کار به‌خاطر جذابیت بالایی که دارد باعث جذب و همچنین زمان ماندگاری بیشتر مخاطب در سایت شما می‌شود.

رودمپ ساخت موشن گرافیک

تا اینجا یادگرفتیم که موشن گرافیک چیست و انواع مختلف آن کدام است اما برای اینکه یک موشن گرافیک تبلیغاتی جذاب بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟

نقشه‌راه ساخت موشن گرافیک

تهیه سناریو موشن گرافیک

برای ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی باید ابتدا با توجه به هدفتان از این کار یک ایده در ذهن‌تان پرورش دهید، و سپس یک سناریو برای اجرای آن بنویسید و سپس طرح کلی ویدیو و متن گوینده را درنظر بگیرید. به‌طور مثال می‌خواهید چه پیام‌هایی با چه ترتیبی به مخاطب ارائه شوند و متن و صدای گوینده دارای چه ساختاری باشد تا مخاطب بداند که شما قصد انتقال چه پیامی را به او دارید.

تعامل استوری برد و موشن گرافیک به‌صورت یکپارچه

برای آن‌که داستان سناریوی شما به شکل مناسبی به مخاطب روایت شود، بایستی استوری برد و موشن گرافی به‌صورت همزمان با یکدیگر در تعامل باشند. برای تهیه یک استوری برد مناسب می‌توانید از نرم‌افزار پاورپوینت کمک بگیرید. باید اکثر صحنه‌ها به‌صورت جزئی‌محور به تصویر کشیده شوند. به طورمثال:

  • استفاده از آیکون و تصویر برای توضیح مفهوم و استدلال محتوا
  • شرح سکانس‌ها و انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

نمایش کلمات کلیدی و مهم در زمان مشخص

به این نکته توجه ویژه داشته باشید که استوری برد باید دید مناسبی از نتایج مورد انتظارتان را ارائه دهد و در نهایت بتوانید به سادگی برای برنامه‌ریزی طراحی و محتوا از آن استفاده کنید.

خلق عناصر بصری

در این مرحله طراحان گرافیگ با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت‌شان، عناصر بصری را طراحی می‌کنند. عناصر بصری در مرحله بعد تبدیل به انیمیشن می‌شوند. چند نمونه از عناصر مهم عبارتند از؛ شخصیت‌ها، محتوای متنی، لوگو، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها.حتی اگر در تیم محتوا، طراحان گرافیک تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشند، می‌توانند در پیشرفت و توسعه پروژه نقش مهمی ایفا کنند.

کاراکترهای انیمیشنی

در این بخش از طراحی موشن می‌توانید از عکس‌ها و متن‌های ساده کمک بگیرید و با افزودن پویایی، آن‌ها را به فایل ویدیویی‌تان اضافه کنید؛ به‌طوری که در این مرحله طراحی‌های شما شروع به حرکت می‌کنند.

کار با موسیقی پس‌زمینه

بعد از طراحی وکتورهای انیمیشنی و گرافیکی حال نوبت آن است تا یک موسیقی مناسب برای موشن گرافیک‌تان انتخاب کنید. البته نیازی نیست در همه بخش‌های آن از موسیقی پس‌زمینه استفاده کنید. به‌طور مثال؛ رفت‌وآمد شخصیت‌ها بهتر است با صدا باشند تا جلوه بهتری به محتوای ویدیوئی بدهند. در ادامه به نکات زیر نیز توجه کنید؛

وکتور یکی از رایج‌ترین فرمت‌های تصویربرداری است که در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی مانند نقاط، خطوط، منحنی‌ها ذخیره می‌شود.

  • صداگذاری باید متناسب با ویدیو باشد؛ اگر ویدیو با ریتم کند است، سرعت خوانایی متن نیز باید آهسته باشد.
  • علاوه بر استفاده از صدای گوینده می‌توانید برای انتقال حس مناسب مانند رضایت‌مندی و خوشحالی از موسیقی پس‌زمینه استفاده کنید.
  • به دلیل سنگین بودن نرم‌افزار افترافکت، ویرایش صدا در آن مقداری سخت است. بنابراین می‌توانید بعد از تهیه خروجی، ویرایش موسیقی را در نرم‌افزارهای دیگر مثل پریمیر یا کمتازیا انجام دهید.

پیوست زیرنویس

در ویدیوهایی که به‌صورت بی‌صدا پخش می‌شوند، اضافه کردن زیرنویس به فیلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مانند ویدیو‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی. اگر می‌خواهید زیرنویس طولانی به ویدیو‌تان اضافه کنید بهتر است از جملات کوتاه استفاده کنید. همچنین ضرورتی ندارد تا زیرنویس با گفته‌های داخل متن گوینده و یا سناریو یکسان باشد.

استفاده از خروجی‌ها با فرمت مناسب

در گام آخر شما بایستی خروجی با فرمت مناسب برای موشن گرافیگ طرح‌تان تهیه کنید. برای تهیه آن باید بدانید که فایل را با چه حجم و کیفیتی می‌خواهید.

پروژه‌های موشن گرافیک تبلیغاتی با چه نرم‌افزارهایی طراحی می‌شوند؟

برای ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی نرم‌‌افزارهای متفاوتی وجود دارد. قطعا آموزش موشن گرافیک و معرفی نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت آن، به‌طور هم‌زمان ممکن نیست ولی به‌‌تدریج می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. هرکدام از نرم‌افزارها کاربرد خاصی دارند و برای انواع خاصی از محتوای ویدیویی مناسب‌اند. در موشن گرافیک تبلیغاتی برای طراحی از نرم‌افزارهای متفاوتی مانند ایلاستریتور، فتوشاپ، افترافکت، Maya، Cinema4D و Nuke استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

ایلاستریتور

ایلاستریتور یک نرم‌افزار مبتنی بر بردار است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمند برای طراحی بردار می‌باشد. طراحان گرافیک از این نرم‌افزار برای ساخت عناصر اولیه چندبعدی استفاده می‌کنند. فرمت فایل‌ها در این نرم‌افزار وکتور بوده که به‌راحتی می‌توان این  فایل‌ها را در افترافکت به جلوه‌های بصری پویا تبدیل کرد.

محیط illustrator در طراحی موشن گرافیک

فتوشاپ

همان‌طور که پیشتر گفتیم، استوری برد یکی از مراحل مهم طراحی موشن گرافیک تبلیغاتی است. نرم‌افزار فتوشاپ به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند استوری برد موردنظر خودشان را طراحی و پیاده‌‌سازی کنند. اکثر هنرمندان حوزه موشن گرافیک با این نرم‌افزار آشنایی دارند و در مواردی همچون برش عکس‌های مختلف، طراحی ترکیب‌بندی‌های جذاب و تغییر اندازه عکس از آن استفاده می‌کنند. فایل‌های خروجی‌ فتوشاپ را می‌توان به سادگی از محیط این نرم‌افزار به سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی منتقل کرد.

فتوشاپ در موشن گرافیک

افترافکت

افترافکت نرم‌افزاری پیشرو در طراحی موشن گرافیک است. کاربران می‌توانند با آن فضاهای تک‌بعدی را ادغام و آن را به فضای دو یا سه‌بعدی تغییر دهند. در این نرم‌افزار قدرتمند، هزاران built-in plug-in و third part plug-in وجود دارد که با عناصر دو یا سه‌بعدی سر و کار دارند. تمام وکتورها و عناصری که در فتوشاپ و ایلاستریتور طراحی شده‌اند، با استفاده از این نرم‌افزار، پویا و متحرک می‌شوند.

طراحی موشن گرافیک در افترافکت

Maya

امکان استفاده از متن‌های مختلف طراحی و توانایی پردازش رندرهای سه‌بعدی و انیمیشن، Maya را به یک نرم‌افزار پرکاربرد در حوزه طراحی موشن گرافیک به وجود می‌آورد. البته نرم‌افزار Cinema4 که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، یک رقیب اصلی برای این نرم‌افزار به‌شمار می‌رود.

طراحی موشن گرافیک در نرم‌افزار مایا

Cinema4D

طراحان معمولا این نرم‌افزار را به نرم‌افزارهای دیگر مانند Maya ترجیح می‌دهند. زیرا، رابط کاربری مناسبی دارد. در بسیاری از پروژه‌های سینمایی از این نرم‌افزار استفاده می‌شود. Cinema4D، به کاربران اجازه می‌دهد تا مدل‌سازی‌های پیشرفته، انیمیشن و افکت‌های مختلفی را ایجاد کنند.

طراحی موشن گرافیک در Cinema4D

Nuke

این نرم‌افزار نیز مشابه افترافکت است که به‌سادگی می‌توان از آن در پروژه‌های مشابه استفاده کرد. معمولا طراحان موشن گرافیک حرفه‌ای از Nuke در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

طراحی موشن گرافیک در Nuke

کاربردهای جذاب موشن گرافیک تبلیغاتی

کاربرد این هنر را در هفت مورد دسته‌بندی و خلاصه کرده‌ایم که با مطالعه هر کدام دیدگاه جدیدی از موشن گرافیک به دست ‌می‌آورید.

لوگو‌های گرافیکی

برای برندسازی، طراحی لوگو و استفاده از آن در سایت و شبکه‌های اجتماعی ارزشمند است اما اگر می‌خواهید مخاطبانتان زمان بیشتری را صرف مشاهده محتوای موردنظرتان بکنند و به موضوع سایت شما اهمیت بدهند به جای استفاده از لوگوی ثابت از لوگو‌های گرافیکی یا به اصطلاح لوگو موشن استفاده کنید.

آیکون‌های متحرک

یکی دیگر از آیتم‌هایی که می‌توان برای متحرک‌سازی سناریو استفاده کرد، آیکون‌های پویا است. موشن گرافی با استفاده از آیکون‌های پویا را به‌راحتی می‌توان با نرم‌افزارهای ساده مثل پاورپوینت پیاده‌سازی کرد.

ویدیو شبکه‌های اجتماعی

شما هم حتما برای دریافت اطلاعات، دوره‌های آموزشی و سرگرمی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و معمولا بیشتر جذب محتواهایی می‌شوید که از موشن گرافیک بهره برده‌اند.

انتقال پیام به‌صورت ساده

زمانی‌که بخواهید به‌صورت سریع و موثر اطلاعاتی را به مخاطبانتان انتقال دهید، موشن گرافیک راه‌حل مناسبی است، چراکه در این روش با افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌سادگی صورت می‌گیرد و مخاطب به‌راحتی می‌تواند آن را بپذیرد.

عناوین مهم در فیلم‌ها و سایر محتوا‌ها

هنگام دیدن فیلم‌های آموزشی، سینمایی یا سایر محتواهای ویدیویی، عناوین مختلفی نمایش داده می‌شود. همه این موارد با استفاده از موشن گرافیک صورت می‌گیرد تا توجه بیشتر مخاطبان را جلب کند.

استفاده از ویدیوهای توصیفی در فرایند بازاریابی

به‌کمک طراحی موشن گرافیک می‌توان برای معرفی و آموزش خدمات یا کالا، ویدیویی تهیه و در فرایند بازاریابی اینترنتی از آن استفاده کرد. مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی در وب‌سایت‌ها.

مهارت‌های یک موشن گرافیست حرفه ای

یک موشن گرافیست بایستی به مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مسلط باشد. همچنین انتظار می‌رود بتواند به‌صورت تخصصی به طراحی پروژه‌های موشن گرافیک تبلیغاتی به‌صورت حرفه‌ای بپردازد. در ادامه به معرفی این مهارت‌ها می‌پردازیم:

آشنایی با نظریه رنگ‌ها و روانشناسی آن

شناخت رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر دیدگاه مخاطب از اولین مهارت‌هایی است که به‌عنوان یک موشن گرافیست باید آن را یاد بگیرید. اگر چیزی از نظریه رنگ‌ها و روانشناسی آن نمی‌دانید، توصیه ما این است که دانش ابتدایی از این حیطه را به‌دست آورید.

رنگ‌ها تاثیر متفاوتی بر ذهن انسان می‌گذارند و احساس خاصی را القا می‌کنند. رنگ‌های موشن گرافیک تبلیغاتی را باید بر اساس آن‌چه که می‌خواهید مخاطبان‌تان دریافت کنند انتخاب کنید. مثلا اگر موشن گرافیک اخطاردهنده می‌خواهید بسازید بهتر است که از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده کنید.

درک اصول پایه

مفاهیم اصول انیمیشن از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در مورد آن‌ها مطالعه کنید. زیرا، ساخت انواع موشن گرافیک تنها به‌معنی به حرکت درآوردن چند المان و پنل نیست. به‌طور مثال باید بدانید روند پیشرفت سناریو چه زمانی سریع یا کند می‌شود و هر المانی چه زمانی با چه سرعتی حرکت می‌کند.

داشتن مهارت‌ طراحی گرافیکی

درواقع موشن گرافیک چیزی به‌جز به حرکت درآوردن طرح‌های گرافیکی مختلف نیست. پس برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست خوب لازم است تا هرآن‌چه که نیاز دارید را بیاموزید. داشتن مهارت طراحی باعث می‌شود تا چند هیچ از رقیب‌هایتان جلو بیافتید.

آشنایی با طراحی سه‌ بعدی و درک عمیق آن

محبوبیت موشن‌های سه‌بعدی روز به روز بیشتر می‌شود. برای آشنایی با رسم سه‌بعدی باید درک عمیقی از شخصیت‌ها و محتوای هدف داشته باشید تا بتوانید باتوجه به نمای موشن گرافی، این اجسام را به سایز‌های مختلف در بیاورید.

داشتن مهارت‌های هنری

داشتن مهارت‌های هنری مانند طراحی روی کاغذ برای حوزه موشن گرافیک ضروری نیست اما اگر گرافیستی این مهارت را بلد باشد، مسیر راحت‌تری را در پیش خواهد داشت. برای شروع طراحی و تمرین آن می‌توانید گاهی المان‌ها و شخصیت‌ها را روی کاغذ بکشید و در نرم‌افزارهای طراحی رسم کنید.

انتخاب تایپوگرافی مناسب

در اکثر موشن‌ گرافیک‌های تبلیغاتی که می‌بینید، تایپوگرافی نقش مهمی دارد. به‌طور مثال یک شرکت برای معرفی برند خود فقط از یک نوع تایپوگرافی استفاده می‌کند. باید بدانید از چه نوع تایپوگرافی در کجا استفاده کنید تا مخاطبا‌ن‌تان حس خوبی دریافت کنند. تایپوگرافی با شکل خوانا می‌تواند موشن گرافیک شما را چند مرحله ارتقا دهد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی

تعرفه و قیمت موشن گرافیک تبلیغاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و بر اساس ویژگی‌های گوناگون آن تعیین می‌شود. در این قسمت به‌صورت مختصر درمورد این پارامتر‌ها توضیح داده شده است. برای دریافت اطلاعات جزئی‌تر به مقاله قیمت موشن گرافیک مراجعه کنید.

نوع سبک پروژه موشن گرافیک: این‌که پروژه شما دوبعدی یا سه‌بعدی باشد یا از چه نوع طرح‌های گرافیکی در آن استفاده شده باشد در قیمت‌گذاری تاثیرگذار است.

برخی از الزامات: یکی دیگر از عوامل موثر بر تعرفه، استفاده از نریشن و موزیک است. هر گوینده‌ای قیمت خاصی را پیشنهاد می‌دهد.

سناریو نویسی: سناریوهای خلاقانه و ایده‌های حرفه‌ای، افزایش هزینه را به‌دنبال دارد.

انواع افکت‌ها و مدت زمان تحویل پروژه: استفاده از افکت‌های مختلف و زمان رندرگیری پروژه و تحویل سریع آن قبل از زمان تعیین‌شده می‌تواند باعث افزایش تعرفه موشن گرافیک شود.

استفاده از تجهیزات: برای تهیه موشن گرافیک باکیفیت باید از نرم‌افزارهای پیشرفته استفاده شود. ممکن است استفاده از تجهیزات گران‌قیمت برای تهیه پروژه‌های حرفه‌ای با هدف خاص باعث افزایش قیمت شود.

مجموع قیمت‌گذاری: قیمت موشن گرافیک تبلیغاتی به‌صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌شود؛ مثلا هزینه موشن‌های ۲۰ ثانیه ای با ۳۰ ثانیه ای و ۹۰ ثانیه ای متفاوت است.

وضعیت بازار کار موشن گرافیک تبلیغاتی در ایران و جهان

تبلیغات ویدیویی یکی از اصلی‌ترین مهره‌های استراتژی‌های بازاریابی است. برند‌ها، برای جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری بالقوه، ترجیح می‌دهند برای معرفی محصول و خدمات خود از اینفوگرافیک، گیف و ویدیوی‌های توضیحی استفاده ‌کنند. از این رو، موشن گرافیک تبلیغاتی یکی از بهترین ابزارها برای تبلیغ است.

درواقع برندهای بزرگ روزبه‌روز بیشتر به تولید محتوای ویدیویی روی می‌آورند. از طرفی به علت استقبال مخاطبان، بیشتر شبکه‌های اجتماعی بر پایه محتوای ویدیویی هستند. از این‌رو می‌توان موشن گرافیک را به‌عنوان یک حرفه و منبع درآمد مهم به‌حساب آورد.

بر اساس عرضه و تقاضای بازار طراحی گرافیک، به‌صورت روزافزون فرصت‌های شغلی مناسبی برای موشن‌کاران چه در ایران و چه در جهان به‌وجود آمده است. چرا که برای انجام یک پروژه موشن گرافیک حرفه‌ای، نیاز به ایده‌پردازی، تدوین حرفه‌ای، انتخاب مناسب رنگ‌ها و انیمیت کردن آن است که این وظایف بر عهده موشن گرافیست‌ها است. از طرفی موشن گرافیک در طراحی رابط‎‌های کاربری مانند UI و UX هم کاربرد دارد.

جمع‌بندی

موشن گرافیک تبلیغاتی بخش جدایی‌ناپذیر صنعت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. شما برای معرفی کسب‌وکار،  محصولات و خدماتتان می‌توانید از خدمات موشن گرافیک یوتا استفاده کنید. ما در یوتا با بهره‌مندی از طراحان موشن گرافیک حرفه‌ای به بهترین نحو برند شما را به مخاطبانتان معرفی کرده و شما را به اهداف‌تان می‌رسانیم. کافی‌ست با یوتا همراه باشید.

سوالات متداول

چرا باید از موشن گرافیک در تبلیغات کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

برای افزایش سطح آگاهی، جذب مشتریان به سمت خدمات و محصولات و انتقال محتوای هدفمند می‌توانید از انواع موشن گرافیک استفاده کنید.

مهم‌ترین عناصر در موشن گرافیک چیست؟

مهم‌ترین عناصر در موشن گرافیک، طراحی استوری برد و سناریوی حالت‌هاست؛ به‌طوری که باید محتوای هدف در ساده‌ترین حالت به مخاطب منتقل شود.

هزینه موشن گرافیک چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه ساخت موشن گرافیک بر اساس مواردی همچون؛ مدت زمان، نوع موشن گرافیک، تجهیزات استفاده شده و دشواری پروژه محاسبه می‌شود.

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن چیست؟

در حقیقت، موشن گرافیک جزئی از انیمیشن است. تفاوت آن‌ها در محتوای ارائه شده می‌باشد. موشن گرافیک‌ها با حرکت عناصر گرافیکی، اشیا و متن همراه هستند.

در چه مواردی می‌توان از موشن گرافیک استفاده کرد؟

برای معرفی برند ،خدمات، کالا و معرفی کسب‌وکار می‌توان از موشن گرافیک استفاده کرد.