امروزه محتواهای ویدیویی، در ارائه مطالب مفید در زمینهای که کاربر جستجو کرده است، موفقتر از سایر محتواها عمل میکنند. کسانیکه بهدنبال اطلاعاتی درمورد موضوعی خاص هستند، بیشتر دوست دارند در آن مورد ویدیو ببینند. مخصوصا تجربه ثابت کرده است که امروزه انواع موشن گرافیک در جذب مخاطب و ارائه موثرتر محتوای هدفمند به او بسیار کاربردی است.
در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که اگر میخواهید تبلیغات انجام دهید، مطالب آموزشی ارائه دهید، هنر و خلاقیت را در یک ویدیو به نمایش بگذارید، تصورات خود را به تصویر درآورید، طرحهای گرافیکی بیجان را زنده کنید، با روشی استاندارد برای کسبوکارتان تولید محتوا کنید و هرگز از تولید انواع موشن گرافیک غافل نشوید.
امروزه کسبوکارهای مختلف از موشن گرافیک تبلیغاتی برای برندسازی استفاده میکنند. البته این نوع محتوا فقط برای تبلیغات یا معرفی برند یا محصولات و خدمات آن نیست بلکه در سایر حوزهها و برای مقاصد دیگر نیز به کار میرود. در ادامه قرار است بر اساس همین موضوع، انواع موشن گرافیک را به شما معرفی کنیم.
انسان امروزی، بیشتر دوست دارد ویدیو ببیند تا اینکه مدام از این متن به آن متن برود و آخر سر هم چیزی یادش نماند. در واقع به خاطرسپاری ویدیو بسیار سادهتر از هر محتوای دیگری است و انتقال مفهوم سریعتر اتفاق میافتد. حالا فکر کنید از میان انواع روشها برای ساخت ویدیو و سرمایهگذاری برای تبلیغات و برندینگ، موشن گرافیک انتخاب شود؛ چه انتخاب بهجایی! همین نوع محتواست که خواهد توانست کسبوکار شما را بهشکل گسترده معرفی کند، اعتبار آن را افزایش دهد و برای مخاطبینتان هم جذابیت داشته باشد.
یک سوال! هدف شما از تولید محتوا چیست؟ به چه دلیلی عنوان انواع موشن گرافیک را سرچ کردهاید؟ اگر قصد دارید این موضوع را بررسی کنید و سپس به سفارش موشن گرافیک متناسب با حوزه کاری خودتان اقدام کنید، به شما تبریک میگوییم؛ چون شما تصمیم گرفتهاید از یک استاندارد جهانی و صنعتی برای دیدهشدن کسبوکارتان و توسعه آن بهره ببرید.
موشن گرافیک؛ از کنار هم قرار گرفتن طرحهای گرافیکی ساخته میشود. هدف از ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی که یک محتوای تصویری و در قالب ویدیویی کوتاه است، انتقال یک مفهوم یا هدف خاص به مخاطب، در حالتی خاص و به شکلی خلاقانه است. اما موشن گرافیک تنها در یک شکل ساخته نمیشود و ما شاهد انواع موشن گرافیک هستیم. این تنوع، بهصورت هدفمند ایجاد شده است و هر یک از این انواع، برای محقق کردن هدفی خاص به وجود آمده است.
در این مقاله قصد داریم انواع موشن گرافیک را از نظر کاربرد و نوع ساخت موردبررسی قرار دهیم. البته این موضوع از جهات دیگر هم قابلیت بررسی دارد اما آنچه بیشترین تاثیر را در ایجاد انواع موشن گرافیک دارد، همین دو مورد است.
گرافیک پویا، پویانمایی، تصاویر متحرک و یا هر محتوایی در این محدوده از کارایی، میتواند شما را یاد موشن گرافیک بیاندازد. در این قسمت میخواهیم انواع موشن گرافیک را بررسی و معرفی کنیم. برخی تفاوتها توانسته است این تنوع را در عرصه موشن گرافیک به وجود بیاورد. نکته مشترک در این میان این است که این نوع محتوا میخواهد در یک مدت کوتاه، یک مفهوم اصلی را در قالب تصاویر متحرک که بهطور خلاقانه و هنرمندانه کنار هم چیده شدهاند، به مخاطب انتقال دهد.
اگر میخواهید مطلبی را بهنحوی خلاقانه و کاربرپسند آموزش دهید یا موضوعی خاص را به مخاطبینتان اطلاع دهید، از این نوع محتوا استفاده کنید. حتما خودتان هم تا امروز تعداد زیادی از این نوع محتوا را دیدهاید: اطلاعرسانی در مورد پروژههای خاص، همایشها، سمینارها و چنین موضوعاتی که در قالب موشن گرافیک و به شکل خلاقانه تولید میشوند از جمله این نوع محتوا هستند. خلاقیت در این میان بسیار مهم است چون تنها این عامل است که میتواند مخاطب را تا انتها با محتوا همراه کند. در موشن گرافیکهای آموزشی هم جریان دقیقا همین است.
این مورد در صنعت تبلیغات بسیار کاربرد دارد. شما میتوانید محصولات خود را در قالب موشن گرافیک و با تصاویر متحرک و نوشتههای مربوط به محصول، با موسیقی مناسب تلفیق کنید و با آمیزش هنر، خلاقیت و تخصص در ساخت موشن گرافیک، محصولتان را به مخاطب معرفی کنید. اگر در حوزه خدمات فعال هستید هم میتوانید از این نوع محتوا برای معرفی خدماتتان بهره ببرید.
میتوانیم بگوییم که لوگو موشن هم نوعی از موشن گرافیک است چون در واقع تصویری متحرک و پویاست. این نوع لوگو، در اعتبار بخشیدن به کسبوکار شما نقش پررنگی دارد و امروزه بیشتر کسبوکارهای بزرگ و کوچک از این نوع لوگو برای معرفی خود به مشتریان و مخاطبینشان و ماندگار شدن در ذهن آنها استفاده میکنند.
در این سبک از ساخت موشن گرافیک، حروف و کلمات هستند که به شکل خلاقانه و هنرمندانه متحرک میشوند. حتما دیدهاید که در بعضی از ویدیوها، چند حرف یا کلمه به شکل متحرک کنار هم قرار میگیرند و در نهایت یک مفهوم را به مخاطب ارائه میدهند. ممکن است در این سبک، از صدای گوینده هم برای سهولت انتقال مفهوم و تکمیل محتوا استفاده شود.
در این نوع فناوری هم میتوان از محتوایی در قالب موشن گرافیک استفاده کرد. تصاویر گرافیکی و عناصری که قرار است در این نوع ویدیو قرار بگیرد، بسیار شبیه به واقعیت است و انسان خود را در دل آن مییابد. واقعیت مجازی یا VR جزو جدیدترین فناوریهاست.
این مدل از موشن گرافیک را حتما در ابتدای اخبار یا چنین محتواهایی دیدهاید. منظورمان تصاویر متحرکی است که از بطن اخبار، برای ارائه خلاصهای از آنها در ابتدای اخبار پخش میشود. از محبوبترین انواع موشن گرافیک میتوان به همین نوع اشاره کرد.
اگر قرار است در یک کنفرانس، سمینار یا حتی در یک جلسه رسمی بازاریابی یا هر جای دیگر درمورد کسبوکارتان صحبت کنید، میتوانید از موشن گرافیک پرزنتیشن استفاده کنید تا هم باری از دوش خودتان بهعنوان کسی که قرار است در این حوزه صحبت کند بردارید و هم با یک موشن گرافیک جذاب، خودتان، کسبوکارتان و حوزه کاری، محصولات یا خدماتتان را در قالب یک محتوای ویدیویی کوتاه و جذاب به آنها معرفی کنید.
در این نوع، ویدیو با تصاویر متحرک تلفیق میشود. شاید این نوع موشن گرافیک را زیاد دیده باشید. موارد استفاده از این نوع ویدیو نیز قابلتوجه است. مثلا برای تهیه مستند یا گزارش از آن زیاد استفاده میشود.
تولید این نوع موشن گرافیک، ساده اما زمانبر است. شما میتوانید یک شیء واقعی یا مثلا یک تصویر که خودتان کشیدهاید و دوربری کردهاید، بهعنوان سوژه استفاده کنید؛ به این شکل که مدام آن را در مقیاسهای بسیار کوچک -البته با توجه به مقصودتان- حرکت دهید و در هر حرکت از آن عکس بگیرید و بعد در نرمافزارهای مربوطه حتی بر روی گوشی، آن تصاویر را کنار هم قرار دهید و یک استاپ موشن بسازید.
دیتاها و اطلاعات هستند که در این نوع موشن گرافیک متحرک میشوند نه تصاویر، اشکال، حروف یا اشیاء. این نوع هم میتواند برای ارائه گزارش یا آمار بسیار مناسب باشد.
شاید شنیده باشید که انیمیشن نمونهای از موشن گرافیک است و یا بالعکس. اما اینطور نیست. این دو نوع محتوا به هم شبیه هستند اما شاید بدانید که ساخت انیمیشن بسیار پیچیدهتر و سختتر از موشن گرافیک است و زمان و هزینه بیشتری هم در پی دارد.
اینکه با قطعیت بگوییم کدام نوع از انواع موشن گرافیک که در بالا نام بردیم برای تبلیغات یا هر نوع پروژه مخصوص دیگری مناسب است واقعا ممکن نیست. اینکه کدام سبک را انتخاب کنید، بسیار به این موضوع بستگی دارد که هدف شما از تولید موشن گرافیک چیست. باید مخاطب را در نظر بگیرید و بستری که قرار است آن محتوا را در آن مورداستفاده قرار دهید هم بسیار مهم است. ما در مقاله ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کردهایم.
شما میتوانید برای تعیین مناسبترین سبک برای تولید موشن گرافیک برای پروژههای تبلیغاتی، هنری، کارآگاهی، آموزشی، تجاری، بازی، سیاسی، علمی، اجتماعی و سایر پروژهها با یوتا در ارتباط باشید.
با توجه به اینکه امروزه استفاده از اینترنت بهطور نامحدود برای همگان ممکن است، تولید محتوا برای انتشار در شبکههای اجتماعی و فضای اینترنت برای دیدهشدن بیشتر کسبوکارها بسیار ضروری به نظر میرسد. در این فضاها هم محتواهای ویدیویی در میزان تاثیرگذاری برای تحقق این هدف، حرف اول را میزنند. در بین محتواهای ویدیویی هم، در سالهای اخیر انواع موشن گرافیک محبوبیت ویژهای کسب کردهاند. اگر شما هم میخواهید در فضای رقابتی حوزه کاری خودتان حضور پرقدرتی داشته باشید، حتما برای تولید موشن گرافیک برنامهریزی کنید.
ممنون که تا انتهای این بلاگ با ما همراه بودید.
تیم تولید موشن گرافیک یوتا با افتخار برای مشاوره در خدمت شماست. فقط کافیست با ما در ارتباط باشید.