منظور از ثبت سایت در موتورهای جستجو چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، زمانی‌که وبسایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود، مشکل از سایت شما نیست. مشکل این است که موتورهای جستجو اصلا نمی‎دانند که شما وجود دارید! اصولا فرایندهای مربوط به سئو چیزی نیست که در چند دقیقه اتفاق بیفتد. به‌طور کلی احتمال اینکه موتور جستجو به‌شکل خودکار سایت جدید شما را در مدت زمانی کوتاه بخزد و فهرست کند بسیار کم است. در چنین موقعیتی چه باید کرد؟ ثبت سایت در موتورهای جستجوگر راه حل شما خواهد بود.

ثبت سایت در موتورهای جستجو یا SER (Search Engine Registration) به معنی ارسال و معرفی سایت شما به موتورهای جستجو است تا به آن‌ها اطلاع دهید که وجود دارید. ثبت سایت شما به موتورهای جستجو این فرصت را می‌دهد تا وبسایت شما را بخزند و آن را فهرست‌بندی نمایند. این کاری است که به وبسایت شما اجازه می‌دهد در موتورهای جستجو ظاهر شود و به این ترتیب مشتریان بالقوه بتوانند شما را پیدا کنند.

خزش ربات‌های گوگل

ثبت سایت در موتور جستجو خودکار است یا دستی؟

ثبت سایت در موتور جستجو یا ثبت وبلاگ در موتورهای جستجو به هر دو شکل خودکار و دستی انجام می‌شود. با این حال تفاوت‌های مهمی در فرایند انجام هر یک و مزایای آن‌ها وجود دارد.

ثبت خودکار موتور جستجو

ثبت خودکار در واقع به الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای یافتن وبسایت شما متکی است. این شکل از ثبت می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود از جمله زمانی‌که از سایت‌های معتبر بک‎لینک دریافت می‌کنید. با این حال شما هرگز نمی‌دانید که چقدر طول می‌کشد که از این طریق وبسایت شما خزیده شود. همین مسئله سبب می‌شود تا ثبت سایت در موتور جستجوی گوگل یا بینگ به شکل خودکار انتخاب مناسبی نباشد.

ثبت دستی موتور جستجو

شاید بتوانیم بگوییم که ثبت سایت به‌صورت دستی بسیار کارآمدتر است و احتمال بیشتری برای نتیجه‌گیری سریع خواهد داشت. به محض اینکه وبسایت شما راه‌اندازی شد می‌توانید آن را به‌صورت دستی در موتورهای جستجو ثبت کنید و از این طریق به آن‌ها اطلاع دهید که وجود دارید. در واقع در این روش دیگر منتظر الگوریتم‌هایی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا شما را پیدا کنند نخواهید بود. علاوه‌بر این، ثبت سایت در موتورهای جستجو به شکل دستی این امکان را به شما می‌دهد تا به محض ایجاد تغییرات در وبسایت خود، موتورهای جستجو را نیز از این تغییرات آگاه نمایید.

تفاوت ثبت خودکار موتور جستجو و ثبت دستی آن

برای درک بهتر تفاوت بین ثبت سایت در موتورهای جستجو به‌شکل خودکار و دستی به این مثال ساده توجه کنید. فرض کنید شما صاحب یک شیرینی‌پزی هستید و همزمان با شروع کسب‌وکارتان، وبسایت خود را هم در موتورهای جستجو ثبت کردید.

بعد از چند ماه، بیزنس خود را گسترش دادید و در کنار پخت شیرینی اقدام به تولید کیک نیز می‌کنید. حالا بایستی یک صفحه جدید به وبسایت خود اضافه کرده و خدمات جدید خود را در این صفحه منعکس کنید.

حتی اگر در زمان ثبت سایت از روش دستی استفاده کرده باشید، ممکن است طول بکشد تا موتورهای جستجو متوجه اضافه شدن این بخش به وبسایت شما شوند. در واقع شما می‌توانید منتظر بمانید تا این الگوریتم‌ها دوباره وبسایت شما را بخزند و متوجه این تغییرات جدید شوند یا خودتان دست‌به‌کار شوید و ساختار جدید و صفحه‎ تازه را در موتورهای جستجو ثبت کنید. انجام این کار نتایج سریع‌تری در مورد نحوه نمایش سایت در موتورهای جستجو خواهد داشت.

چرا ثبت سایت در موتورهای جستجو مهم است؟

ثبت سایت در موتورهای جستجو به دلایل زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

ثبت سایت در موتورهای جستجوگر یا ثبت وبلاگ در موتور جستجو موجب می‌شود حضور وبسایت شما تایید شود.

بدون ثبت وبسایت ممکن است زمان زیادی (حتی تا چندین هفته) طول بکشد تا سایت شما موردتوجه موتورهای جستجو قرار بگیرد. در چنین حالتی می‌توانید مشتریان بالقوه زیادی را از دست بدهید که اصلا حالت مطلوبی نیست.

ثبت سایت در موتورهای جستجو آن‌ها را از صفحات جدید وبسایت شما مطلع می‌کند. هر زمان که صفحه جدیدی را به وبسایت خود اضافه می‌کنید بایستی آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. این یک گام مهم برای ایندکس شدن در موتورهای جستجوست. این موضوع زمانی‌که صفحه شامل محصول، خدمات یا کلمات کلیدی جدید باشد از اهمیت بیشتری هم برخوردار خواهد بود.

ثبت سایت در موتور جستجو می‌تواند سئوی وبسایت شما را بهبود بخشد. به این خاطر که موتورهای جستجو به هدایت ترافیک ارگانیک به وبسایت شما کمک می‌کنند و نتایج برتر را براساس عوامل مختلف از جمله کلمات کلیدی نشان خواهند داد. ثبت سایت شما در موتورهای جستجو به آن‌ها کمک می‌کند تا صفحات شما را بخوانند، کلمات کلیدی شما را شناسایی کنند و در صورت جستجوی کاربران، شما را در SERP به نمایش بگذارند.

چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟

ثبت سایت در موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کار ساده‌ای است. برای انجام این کار بایستی از نرم‌افزار ثبت سایت در موتورهای جستجو استفاده کنید. این نرم‌افزار تحت وب است و با چند کلیک در آن، ساده سایت شما ثبت خواهد شد.

برای انجام این کار بایستی از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. کافی است که کارهای زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد سرچ کنسول شوید. برای انجام این کار کافی است که عبارت Google Search Console را تایپ و سرچ کنید. Start Now را بزنید و ثبت‌نام یا ورود را انجام دهید.

در سمت چپ و بالای صفحه یک منوی کشویی وجود دارد. روی آن بزنید و گزینه Add Property را انتخاب کنید.

با انجام این کار دو گزینه برای شما نشان داده می‌شود. شما بایستی روی URL Prefix کلیک کنید.

سپس آدرس کامل سایت خود را با HTTP یا HTTPS وارد کنید و روی Continue بزنید.

با انجام این کار مشاهده خواهید کرد که یک فایل با پسوند .html برای شما آماده می‌شود. شما بایستی این فایل را دانلود و در پوشه اصلی سایت خود یعنی Root بارگذاری کنید.

در نهایت روی دکمه Verify که در سرچ کنسول است کلیک می‌کنید و تمام!

چگونه سایت خود را در بینگ و یاهو ثبت کنیم؟

با اینکه میزان استفاده از موتور جستجوهایی مانند بینگ و یاهو به مراتب کمتر از گوگل است اما با این حال باز هم خوب است که سایت خود را در آن‌ها هم ثبت کنید. برای ثبت سایت در بینگ کافی است که از ابزار وب مستر بینگ استفاده کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

عبارت Bing Webmaster Tool را سرچ کنید یا به‌طور مستقیم به آدرس https://www.bing.com/toolbox/webmaster بروید.

در این سایت ثبت‌نام کنید و سپس گزینه Add Your Site را بزنید و مشخصات سایت خود را وارد نمایید.

برای ثبت سایت خود در یاهو نیاز به انجام کاری نیست به این خاطر که یاهو از سیستم ایندکسینگ بینگ استفاده می‌کند. به این معنی که بعد از ثبت سایت در بینگ، ثبت سایت در یاهو نیز به‌طور خودکار انجام می‌شود.

چگونه ایندکس شدن سایت یا صفحات را چک کنیم؟

بهترین و سریع‎ترین راهکار برای اینکه متوجه شوید که آیا سایت یا صفحه خاصی از وبسایت شما ایندکس شده است یا نه استفاده از عبارت site: پیش از آدرس صفحه است. برای انجام این کار طبق فرمول زیر پیش بروید:

site:domain_name/page_name.html

برای روشن شدن به عکس زیر توجه کنید:

ایندکس شدن صفحه در گوگل

همانطور که دیدید، 2 روش دستی و خودکار برای ثبت سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. روش خودکار توسط الگوریتم‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می‌شود اما گاهی این روش نمی‌تواند چندان کارآمد باشد و مدت زمان زیادی برای ایندکس کردن نیاز خواهد داشت. در چنین مواقعی بهترین کار این است که شما به‌عنوان مدیر خبره‌ای که می‌داند برای دیده شدن در عصر مدرن، باید سایت خود را ارتقاء دهد، با استفاده از ابزارهای مذکور در متن مقاله اقدام به ثبت سایت در موتورهای جستجو کنید.

زمانی‌که نتیجه به شکل عکس بالا نشان داده می‌شود به این معنی است که صفحه مدنظر شما ایندکس شده است.

اما اگر نتیجه به این شکل نبود به این معنی است که وبسایت یا صفحه مدنظرتان ایندکس نشده است. اگر چند روز از زمان ثبت گذشته است لازم نیست نگران باشید اما اگر دو هفته از انتشار مطلب گذشته و صفحه یا سایت‌تان ایندکس نشده باید بدانید مشکلی در این میان هست اما چه مشکلی؟

دلیل ایندکس نشدن بعد از ثبت سایت یا صفحه چیست؟

اگر متوجه شدید که چند هفته از ثبت سایت گذشته است اما وبسایت شما ایندکس نشده است، احتمالا مشکلات زیر وجود دارد:

  • صفحه شما تگ noindex دارد: وجود این تگ در صفحه به معنی این است که شما به گوگل بگویید که صفحه‌تان را ایندکس نکند. اگر صفحه خود را بررسی کردید و متوجه وجود این تگ شدید بایستی آن را پاک کنید.
  • فایل robot.txt از ایندکس شدن جلوگیری کرده است: اصولا در هر وبسایت یک فایل به نام robot.txt وجود دارد. این فایل قوانین خاصی برای ایندکس کردن صفحات به خزنده‌های گوگل می‌دهد. ممکن است دستوراتی که در این فایل وجود دارد از ایندکس شدن صفحه جلوگیری کرده باشند. شما می‎توانید با استفاده از ابزارهایی مانند Robots Testing Tools متوجه شوید که آیا این فایل جلوی ایندکس شدن را گرفته یا نه.
  • فایل .htaccess جلوی ایندکس را می‌گیرد: این فایل که در هر وبسایتی وجود دارد نیز شامل دستوراتی است که می‌تواند جلوی ایندکس شدن را بگیرد. اگر این فایل دارای هدر X-Robots-Tag “noindex,nofollow” باشد از ایندکس شدن جلوگیری می‌شود و شما بایستی این هدر را پاک کنید.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، 2 روش دستی و خودکار برای ثبت سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. روش خودکار توسط الگوریتم‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می‌شود اما گاهی این روش نمی‌تواند چندان کارآمد باشد و مدت زمان زیادی برای ایندکس کردن نیاز خواهد داشت. در چنین مواقعی بهترین کار این است که شما به‌عنوان مدیر خبره‌ای که می‌داند برای دیده شدن در عصر مدرن، باید سایت خود را ارتقاء دهد، با استفاده از ابزارهای مذکور در متن مقاله اقدام به ثبت سایت در موتورهای جستجو کنید.

سوالات متداول

منظور از ثبت سایت در موتورهای جستجو چیست؟

ثبت سایت به معنی ارسال و معرفی سایت شما به موتورهای جستجو است تا به آن‌ها اطلاع دهید که وجود دارید. ثبت سایت شما به موتورهای جستجو این فرصت را می‌دهد تا وبسایت شما را بخزند و آن را فهرست‌بندی نمایند.

نرم‎‌افزار ثبت سایت در گوگل چیست؟

شما با استفاده از وب‌اپ گوگل کنسول می‌توانید سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

سایت خود را در گوگل ثبت کرده‌ام اما ایندکس نشده. علت آن چیست؟

تگ noindex، فایل robot.txt و فایل .htaccess ممکن است دچار مشکل باشند؛ باید آن‌ها را بررسی کنید.