ایندکس سایت چیست؟

فرض کنید قرار است نمایشگاهی برای فروش کالا برپا شود و شما هم دوست دارید غرفه‌ای در آن داشته باشید و به سود برسید. در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید، ثبت‌نام در نمایشگاه و شناساندن خود و کسب‌وکارتان به مسئول نمایشگاه است. ایندکس صفحات سایت هم دقیقا همین است درواقع؛ ایندکس شدن سایت فرآیندی است که طی آن یک صفحه از وبسایت شما در بستر پایگاه اطلاعاتی گوگل ثبت می‌شود. این کار توسط ربات‌های گوگل که با نام Crawler یا خزنده آن‌ها را می‌شناسیم انجام می‌شود.

این ربات‌ها همواره در بستر گوگل در گردش‌اند تا صفحات جدیدی که به آن‌ها معرفی می‌شوند را با عمل کراول یا خزش بررسی کنند و بعد از اینکه از داشتن یک سری استانداردهای خاص مطمئن شدند، آن‌ها را در گوگل ثبت کنند تا در صورت نیاز به کاربران نشان داده شود. به عبارت دیگر، شما تنها در صورتی می‌توانید طراحی وبسایت خود را جشن بگیرید که آن وبسایت و تمام صفحاتش در گوگل ایندکس شده باشند چرا که بدون تایید کراولر یا خزنده‌های گوگل هیچ صفحه‌ای به گوگل شناسانده نمی‌شود و در صورت جست‌وجو هم هیچ نتیجه‌ای برای آن در بستر اینترنت نمایش داده نمی‌شود.

تعریف ایندکس صفحات سایت

اهمیت ایندکس صفحات سایت برای کسب‌وکار

بدون ایندکس سایت در گوگل، بیزینس شما مانند یک شیء نامرئی است که کسی نمی‌تواند آن را ببیند و به همین دلیل، شما نمی‌توانید توسط مخاطبان شناخته شوید و به فروش دست پیدا کنید. جالب است بدانید وقتی به‌عنوان یک کاربر، یک کلمه کلیدی را در گوگل جست‌وجو می‌کنیم، نتایجی که برای ما ظاهر می‌شوند تمام اطلاعات موجود درباره آن موضوع در سطح اینترنت نیست؛ بلکه اطلاعاتی است که صفحات آن‌ها توسط ربات‌های گوگل ایندکس شده‌اند.

همین موضوع باعث شده تا اولین وظیفه یک متخصص سئو و دیجیتال مارکتر این باشد که مطکئن شود ربات‌های گوگل، صفحه موردنظر را می‌بینند و ایندکس می‌کنند. ایندکس صفحات در گوگل، مقدمه هرگونه تغییرات برای بهینه سازی جست‌وجو و سئو سایت است.

موتور گوگل چگونه صفحات را ایندکس می‌کند؟

گوگل نمی‌تواند هر وبسایتی که ایجاد می‌شود را بدون بررسی محتوای داخل آن برای کاربر نمایش دهد. وبسایت‌ها از لحظه راه‌اندازی یا به اصطلاح؛ لحظه تولد تا زمانی‌که پذیرای مهمانان اینترنتی خود باشند راه زیادی را طی می‌کنند. ربات‌ها هم در بستر گوگل هر وبسایتی که با آن مواجه می‌شوند را بررسی می‌کنند تا بتوانند بهترین نتایج را به جستجوگران ارائه دهند.

البته باید توجه داشت که وظیفه ربات‌های گوگل تنها ایندکس کردن صفحات جدید نیست. هرگونه آپدیت و به‌روزرسانی در یک صفحه از وبسایت نیازمند این است که توسط ربات‌ها تایید شود. پس از تایید ربات‌ها، آن‌ها این صفحات را دوباره ایندکس می‌کنند تا نسخه جدید، به‌ جای قبلی برای کاربران در زمان جست‌وجو فرستاده شود. به‌صورت کلی گوگل برای هر وبسایت سه مرحله زیر را اجرا می‌کند.

  • کراول کردن یا خزیدن: در این مرحله ربات‌ها یا خزنده‌های گوگل به سراغ هر محتوای جدید منتشرشده در بستر گوگل می‌روند. با بررسی مطالب وبسایت تصمیم می‌گیرند که این محتوا را در کدام سری از اطلاعات طبقه‌بندی کنند. آن‌ها حتی به تمام لینک‌های داخلی درج‌شده در محتوا هم سر می‌زنند و سعی می‌کنند محاسبات خود را درباره آن‌ها نیز انجام دهند.
  • ایندکس کردن: بعد از مرحله خزش، ربات‌ها نسبت به یافته‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند. اگر نتایج با هم مطابقت داشته باشند ایندکس صفحات سایت به‌خوبی انجام می‌شود و آن سایت برای نشان‌داده‌شدن به کاربران در لیست سایت‌های مشابه قرار می‌گیرد.
  • رتبه بندی کردن: بعد از ایندکس صفحات در گوگل حالا نوبت این است که نسبت به میزان عملکرد، نوع محتوا، رضایت کاربر، زیرساخت‌های فنی و هزاران فاکتور دیگر که هنوز به‌طور کامل برای سئوکاران مشخص نیست، وبسایت‌ها نسبت به هم رتبه‌بندی شوند.

چه رابطه‌ای بین ایندکس صفحات سایت و سئو سایت وجود دارد؟

به خاطر داشته بشید که ربات‌های گوگل تنها برای ایندکس کردن وبسایت به درگاه اینترنتی ما سر نمی‌زنند بلکه بارها و بارها برای ایندکس‌های دوباره، طی فواصل زمانی مشخص به سایت شما برمی‌گردند تا اطمینان حاصل کنند که هنوز وبسایت شما برای نمایش به کاربر استاندارد است. همین باعث می‌شود ما نیاز داشته باشیم تا با بهتر کردن سئو سایت و همچنین محتواهای ارزنده، وبسایت را ارتقاء بدهیم.

به‌روز بودن و سازگاری با الگوریتم‌های گوگل برای سئو و همچنین راضی نگه‌داشتن کاربران، باعث اعتبار بیشتر وبسایت می‌شود و کار را برای ایندکس دوباره صفحات راحت می‌کند چرا که ربات‌های گوگل با مشاهده عملکرد خوب یک وبسایت، مدت زمان ایندکس شدن سایت را کاهش می‌دهند. از طرفی، حتی اگر با صرف هزینه، انرژی و وقت بسیار زیاد بتوانید سئو وبسایت را برای تک تک صفحه‌ها بالا ببرید ولی ایندکس صفحات سایت شما درست انجام نشود، کاربر حتی نمی‌تواند وبسایت را در صفحه جست‌وجو پیدا کند چه رسد به اینکه از آن بهره ببرد.

علاوه‌بر این‌ها توجه به ایندکس صفحات در گوگل باعث افزایش بهینه سازی می‌شود. به این دلیل که وقتی ایندکس وبسایت شما به‌درستی انجام شود، دامنه و URL هم در لیست درستی ثبت می‌شود و می‌تواند در زمان جست‌وجو، بهتر نمایش داده شود. به این ترتیب با اینکه مقوله سئو وبسایت به عوامل زیادی مثل سئو داخلی، سئو خارجی، سئو فنی یا بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد اما ایندکس سایت هم در این مسیر گام‌های مهمی برمی‌دارد.

ارتباط بین سئو سایت و ایندکس صفحات سایت

چرا ما نیاز داریم تا صفحات وبسایت در گوگل ایندکس شوند؟

دلیل اینکه ما تا این حد به گوگل بها می‌دهیم این است که امروزه مرورگر گوگل قطعا پراستفاده ترین مرورگر دنیاست که عموم کاربران سطح اینترنت با استفاده از آن، نیازهای خود را رفع می‌کنند. تاثیر گوگل در ارائه اطلاعات درباره هر موضوعی به قدری است که حتی در کشورهایی که با محدودیت آزادی در فضای اینترنت مواجه‌اند، هنوز هم گوگل یار همیشگی سرچ‌های افراد در هر قشری است. به همین دلیل، در حال حاضر اولویت هر کسب‌وکاری این است که در گوگل بالا بیاید.

از کجا بفهمیم سایت ایندکس شده است؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که از کجا بفهمیم سایت ایندکس شده است یا نه؟ رسیدن به جواب این سوال بسیار آسان است و شما می‌توانید با یک سرچ ساده، از مسئله ایندکس در کامپیوتر مطمئن شوید. کافیست آدرس وبسایت خود را به شکل زیر جست‌وجو کنید:

Site: utta.ir

عددی که به عنوان نتیجه برای شما ظاهر می‌شود، تعداد صفحاتی از وبسایت شما به این آدرس است که توسط ربات‌های گوگل پیش از این ایندکس شده‌اند. همچنین اگر دلتان می‌خواهد که از ایندکس شدن یک صفحه خاص در بستر گوگل اطمینان پیدا کنید می‌توانید آدرس صفحه را به فرم زیر در نوار جست‌وجو تایپ کرده و نتیجه را مشاهده کنید:

Site:utta.ir/example

اگر در جواب جست‌وجو صفحه‌ای مانند زیر ظاهر شد معلوم می‌شود که صفحه‌ای که شما مد نظر دارید هنوز توسط گوگل شناخته نشده است و در پایگاه داده آن وجود ندارد. برای مثال در اینجا، مشخص است که صفحه‌ای تحت عنوان index-website در وبسایت یوتا به ثبت گوگل نرسیده است.

4 روش ایندکس صفحات سایت در گوگل در کم‌ترین زمان

علاوه‌بر ایندکس صفحات سایت، مدت زمان ایندکس شدن هم بسیار مهم است. فرض کنید وب‌سایتی دارید که به‌منظور فروش پوشاک راه‌اندازی شده است. کم‌کم فصل سرما فرا می‌رسد و پوشاک زمستانی انبار خود را شارژ می‌کنید تا زمستان امسال فروشی باورنکردنی را تجربه کنید. داده‌های سایت وارد می‌شوند و چیزی به زمان شروع خرید زمستانه افراد باقی نمانده است اما یک مشکل بزرگ وجود دارد! "سایت شما هنوز ایندکس نشده است!"

لزومی ندارد که شما از استراتژی‌های کاهش مدت زمان ایندکس سایت استفاده کنید چرا که درنهایت ربات‌ها سری به وبسایت شما خواهند زد اما برای اینکه زیاد ضرر نکنید، نیاز دارید سریعا به ثبت گوگل برسید. از این موقعیت‌ها برای یک کسب‌وکار به کرات پیش می‌آید پس خوب است بدانیم با چه استراتژی‌هایی می‌توان مدت زمان ایندکس شدن سایت را کاهش داد. در این بخش به معرفی چهار استراتژی مهم در این زمینه می‌پردازیم:

1.استفاده از ابزارهای کمکی مانند Google Search Console

ابزارهای کمکی زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که سرعت ایندکس سایت را افزایش می‌دهند. این ابزارها کمک می‌کنند تا وبسایت ما در صف انتظار جلوتر برود و ربات‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن کار خزش و جست‌وجوی محتوا در وبسایت را شروع کنند. WEBMASTER TOOLS را مجموعه‌ای از این ابزارها می‌گویند که ما را در ارتقاء وب‌سایت از جهات مختلف یاری می‌کنند. هر برنامه و موتور جست‌وجویی مانند یاهو، گوگل، بینگ و غیره برای خود ابزار وب مستر خصوصی دارند که برای گوگل با نام  WEBMASTER TOOLS GOOGLE شناخته می‌شود.

 ابزار Google Search Console بخش خصوصی‌تری از این مجموعه است که برای ایندکس صفحات سایت به کار می‌رود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا با fetch (واکشی) کردن صفحات وبسایتتان راحت‌تر به ایندکس شدن برسید البته توجه داشته باشید که این برنامه تاثیری در رتبه‌بندی شما ندارد. استفاده از این ابزار مخصوصا زمانی‌که URL صفحه شما تغییر کرده است و در زمان جست‌وجو صفحه با خطای 404 مواجه می‌شوید، کاربرد بیشتری دارد چرا که URL جدید را به اطلاع گوگل می‌رساند و گوگل ربات‌هایش را روانه صفحه شما می‌کند.

چگونه با استفاده از Google Search Console، صفحه وبسایت را ایندکس کنیم؟

برای اینکه بتوانیم سریع‌تر در گوگل ایندکس شویم به بخش url inspection در این ابزار احتیاج خواهیم داشت. از این بخش علاوه‌بر ایندکس سایت در گوگل، می‌توان به بررسی ایندکس شدن یا نشدن صفحه پیش از این نیز پرداخت. در نظر داشته باشید که این ابزار تنها برای صفحات وب‌سایت پاسخگو است و توانایی پشتیبانی از عکس، فیلم یا محتوای دیگر را ندارد.

برای اینکه بتوانید با Google Search Console سایت خود را هرچه سریع‌تر ایندکس کنید باید در ابتدا آن را برای این ابزار تعریف کنید. سپس با ورود به محیط گوگل سرچ کنسول، روی سایت موردنظر خود که می‌خواهید ایندکس شود کلیک کنید. بعد از انتخاب، باید آدرس صفحه موردنظرتان را در قسمت جستجویی که در بالای صفحه قرار دارد وارد کنید و سپس روی گزینه request indexing کلیک کنید تا درخواست شما برای گوگل ارسال شود.

صفحه ایندکس کردن وبسایت در Google Search Console

در ابزار Google Search Console از کجا بفهمیم سایت ایندکس شده است؟

ممکن است شما قبلا این کار را انجام داده باشید و حالا بخواهید ببینید که آیا گوگل و ربات‌هایش به درخواست شما ترتیب اثر داده‌اند یا نه؟ وضعیت گزارش صفحات ایندکس‌شده هم از بخش url inspection قابل‌بررسی است. از منوی سمت چپ در برنامه روی همین بخش کلیک کنید و وضعیت ایندکس صفحات در گوگل را مشاهده کنید.

اگر عبارت URL is on Google را دیدید به این معناست که ایندکس صفحات سایت به‌درستی انجام شده است اما در صورت دیدن عبارت URL is not on Google معلوم می‌شود که گوگل هنوز ایندکس سایت شما را انجام نداده است. در بخش سمت راست و پایین وضعیت ایندکس سایت، یک گزینه Request Indexing وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید درخواست ایندکس صفحات سایت را دوباره ارسال کنید. همچنین در بخش‌های معرفی‌شده زیر می‌توانید به دیگر امکانات این ابزار در زمینه ایندکس صفحات در گوگل دسترسی پیدا کنید:

  • Coverage: در این بخش تمام اطلاعات اضافی درباره جزییات ایندکس سایت در گوگل را مشاهده می‌کنید. از میان این اطلاعات می‌توان به زمان آخرین خزش ربات‌ها، آدرس دامنه سایت و تمام لینک‌دهی‌ها، وضعیت واکشی سایت و بسیاری از موارد مشابه اشاره کرد.
  • Enhancement: در این بخش می‌توانید بررسی کنید که آیا وب‌سایت و صفحه موردنظر شما با ساختار و رابط کاربری گوشی‌های هوشمند سازگار است یا نه. این بخش با جزییات به شما نشان می‌دهد که کدام قسمت‌های صفحه شما توانسته‌اند با سازگاری بیشتری در صفحه موبایل دیده شوند.
  • TEST LIVE URL: این گزینه برای زمانی است که شما می‌خواهید دقیقا داده‌های به‌روزشده را مشاهده کنید چرا که در حالت عادی تنها داده‌های آخرین باری که صفحه ایندکس شده است نشان داده می‌شود.

2.استفاده از تاثیر لینک‌ها روی وبسایت

یکی دیگر از روش‌های سریع‌تر کردن ایندکس سایت در گوگل، استفاده از تاثیر پیوند یا همان لینک‌هایی است که به‌صورت داخلی و خارجی در محتوا و جای جای سایت به کار می‌بریم. اگر برای یک سایت لینک به کار ببریم، گوگل آن سایت را باارزش‌تر در نظر می‌گیرد چرا که به کاربر این امکان را می‌دهد که بتواند به‌صورت موثر در فضای گوگل گردش کند. درواقع وقتی ربات‌ها به یک صفحه از سایت سر می‌زنند بعد از بررسی آن صفحه به تمام صفحه‌هایی که به‌صورت داخلی به آن‌ها لینک داده شده است هم سر می‌زنند تا آن‌ها را برای ایندکس شدن چک کنند.

در بک لینک گرفتن هم زمانی‌که ما از یک سایت دیگر درخواست می‌کنیم که به یکی از صفحات ما لینک بدهد، ربات اعتبار صفحه موردنظر را بیشتر تخمین بزند و مدت زمان ایندکس شدن سایت کاهش یابد. به‌صورت کلی لینک دهی خارجی به‌عنوان یک شاخص اعتبار در چشم گوگل جلوه می‌کند و حتی روی سئو وب‌سایت تاثیرگذار است. بخاطر داشته باشید که لینک دهی داخلی باید به محتواهای مرتبط با محتوای صفحه اصلی انجام شود و بک لینک هم بهتر است از سایت‌هایی گرفته شود که اعتبار بالایی دارند.

یکی دیگر از موارد مهم در خصوص لینک دهی این است که صفحه‌ای اورفن (اصطلاحا یتیم) نباشد. به عبارت دیگر وقتی صفحه‌ای به صفحه دیگر لینک داده می‌شود مانند این است صفحه اول والد صفحه دوم است و در سلسله مراتب در یک سطح بالاتر قرار دارد؛ به همین دلیل وقتی هیچ لینک ورودی برای یک صفحه تعریف نشود می‌گوییم صفحه اورفن است.

3.تهیه نقشه سایت برای کاربران و ربات‌ها

نقشه سایت یک طرح ساده از نحوه دسترسی صفحات مختلف یک وبسایت به یکدیگر است که وجود آن می‌تواند برای ایندکس صفحات سایت بسیار مفید باشد. با نقشه وب‌سایت شما می‌توانید در راحت‌ترین حالت ممکن به کاربران و ربات‌های گوگل بفهمانید که چطور می‌توانند از یک صفحه به صفحه دیگر بروند تا کل وبسایت را موردبازدید قرار دهند. این کار باعث بالا رفتن سرعت ایندکس صفحات در گوگل می‌شود چرا که ربات‌ها راحت‌تر کار خزش را انجام می‌دهند و از کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای سایت‌های پر صفحه است.

انواع نقشه وبسایت برای سرعت بخشیدن ایندکس سایت

نقشه وبسایتی که بتواند اطلاعات خوبی را به کاربر و ربات گوگل ارائه کند عموما دو حالت دارد که هر کدام می‌تواند برای یک گروه از مخاطبان مناسب و قابل‌فهم باشد. به‌صورت کلی نقشه وبسایت از نظر نوع کاربری و فرمت به دو دسته HTML و XML تقسیم می‌شوند. نقشه وبسایتی که به‌صورت HTML آماده می‌شود مخصوص کاربران است و عموما برای ربات‌های گوگل قابل‌فهم نیست. در این سایت مپ، کاربر به‌راحتی می‌تواند متوجه شود که چه صفحاتی در وبسایت وجود دارند و چطور می‌توان از یکی به دیگری منتقل شد.

نوع دیگر سایت مپ یعنی XML، نقشه‌ای است که مخصوص ربات‌های گوگل فراهم می‌شود. در این سایت مپ تمام صفحات یک وبسایت برای ایندکس صفحات در گوگل با URL خودشان طبقه‌بندی شده‌اند تا ربات‌ها سریع‌تر و راحت‌تر تمام صفحه‌ها را پردازش کنند. این نقشه به این ربات‌ها کمک می‌کند تا موضوع محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند و موقع رتبه‌بندی بهتر تصمیم بگیرند. همچنین این نقشه کمک می‌کند در صورت وجود محتوای جدید، به‌روزرسانی توسط ربات‌ها به گوگل اطلاع داده شود.

نقشه سایت xml برای درک ربات ها

4.ارائه محتوای خوب و با کیفیت

محتوای خوب و باکیفیت از هر جهت برای یک کسب‌وکار مفید است. چنین محتوایی باعث افزایش رضایت کاربر می‌شود و می‌تواند باعث کاهش مدت زمان ایندکس سایت شود. همچنین وبسایت‌هایی که صفحات زیادی دارند برای ایندکس صفحات سایتشان به محتواهای بهتری نیاز دارند زیرا درصورت وجود محتوای تکراری، گوگل سایت را ایندکس نمی‌کند. برای اینکه بتوان محتوای خوب و باکیفیتی تولید کرد، باید چند اصل مهم را به خاطر داشت: اول اینکه:

کلمات کلیدی اصلی و فرعی به درستی انتخاب شوند و در جای مناسبی به کار بروند.

کلمات کلیدی فرعی درصورت انتخاب صحیح می‌توانند سرعت ایندکس سایت در گوگل را چند برابر کنند زیرا به درک ربات‌ها از موضوع اصلی کمک می‌کنند و در نهایت آن صفحه از وبسایت را در لیست مناسب‌تری قرار دهند. عموما به کلمه‌های فرعی، کلمات کلیدی معنای تاخیری یا LSI می‌گویند.

دوما باید مطالب شما خوانا باشند و در بین آن‌ها از نمودار، عکس و فیلم استفاده کنید تا قابل فهم‌تر شوند. سوما نباید در طول متن از موضوع اصلی دور شد و در نهایت اینکه بهتر است برای بهبود کیفیت از لینک‌های مختلف استفاده کرد.

چگونه شرایط را برای ایندکس شدن صفحات وب‌سایت بهتر کنیم؟

ایندکس صفحات سایت یک کار انتخابی و اختیاری نیست که صاحب وبسایت با صلاح دید خودش انجام دهد چرا که ربات‌های گوگل، هر وب‌سایتی که شرایط و استانداردهای موردنیاز برای نمایش به کاربر را داشته باشد ایندکس می‌کنند. در این مسیر تکنسین تنها می‌تواند کاری کند که زمان ایندکس شدن سایت کاهش پیدا کند و این مسئله تنها با رعایت چند شرط خاص قابل‌انجام است. در این قسمت قصد داریم نمونه شرایطی که باعث می‌شود ایندکس سایت شما با شرایط بهتری صورت بگیرد را برایتان شرح می‌دهیم:

3 روش بهتر کردن شرایط وبسایت برای ایندکس کردن

1.تغییرات مسیر گردش در سایت را تنظیم کنید.

ممکن است گاهی بخواهید به هر دلیلی، آدرس یک صفحه از وبسایت خود را تغییر دهید یا آن را به دامنه جدید با موضوعی جدید منتقل کنید. در این حالت شما باید تغییرات مسیر گردش وب‌سایت خود را به اطلاع ربات‌ها برسانید تا بتوانند ایندکس صفحات سایت شما را بهتر انجام دهند.

اگر صفحه‌ای از وبسایت شما برای مدتی در دسترس نباشد ممکن است ربات‌های گوگل هنگام خزش با مشکل مواجه شوند و نتوانند به‌صورت کامل محتوا و ساختار سایت شما را بررسی کنند. بهتر است از وضعیت ریدایرکت 301 وبسایت مطمئن شوید تا اعتبار قدیمی شما به‌راحتی به صفحه جدید منتقل شود و مخاطبان اعم از ربات‌ها و کاربران بتوانند با کیفیت قبلی به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند.

2.حواستان به تگ‌های اضافی در لینک‌ها باشد.

یکی از مسائلی که می‌تواند به‌راحتی مسیر عبور و خزش ربات‌های گوگل را مسدود کند و سایت شما را از ایندکس شدن بی‌بهره بگذارد، استفاده بی‌مورد و دور از دقت تگ‌های اضافی در پارتیشن کد سایت است. به زبان ساده‌تر بهتر است هنگام برنامه نویسی سایت حواسمان باشد که از یک سری کدها استفاده نکنیم. برای مثال بسیاری از صاحبان وبسایت‌ها ترجیح می‌دهند که دسترسی ربات‌های بستر اینترنت را برای وبسایت خود ببندند و برای کنترل آن‌ها از فایلی با نام robots.txt استفاده کنند.

حواستان باشد که در صورت استفاده از قطعه کدهایی نظیر User-agent: * و Disallow: / در این فایل، دسترسی تمام ربات‌های جست‌وجو از جمله ربات‌های گوگل را برای وبسایت خود محدود می‌کنید و دیگر این خزندگان ارزشمند نمی‌توانند برای بررسی محتوا و ایندکس صفحات در گوگل به شما کمک کنند.

از طرفی، مراقب باشید که اشتباها در کدهای مربوط به هر صفحه، عبارت و تگ «noindex» نوشته نشده باشد. این تگ به ربات‌های گوگل اعلام می‌کند که حتی درصورت ورود به صفحه آن را ایندکس نکنند. عموما استفاده این تگ مربوط به زمانی است که می‌خواهیم یک درگاه اینترنتی تنها برای گروهی از افراد خاص نشان داده شود؛ به همین دلیل کراول‌ها هم این تصمیم را محترم می‌شمارند و صفحه را ایندکس نمی‌کنند.

3.از صفحات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

پیش‌تر گفتیم که اگر کاری کنیم کاربران بیشتری به وبسایت ما سر بزنند و با آن تعامل داشته باشند باعث می‌شود که ربات‌های گوگل نسبت به ایندکس صفحات سایت سریع‌تر عمل کنند و با شرایط بهتری آن را ایندکس کنند. برای اینکه بتوانید قبل از ایندکس شدن وبسایت، ترافیک جذب کنید و از این راه روی ایندکس صفحات در گوگل تاثیرگذار باشید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

وقتی در شبکه‌های اجتماعی با اسم کسب‌وکارتان شروع به فعالیت کنید و سپس با انتشار محتوای مناسب، توجه کاربران را جلب کنید، می‌توانید با ارائه لینک مستقیم وبسایتتان، ترافیک مناسبی را به آن ارجاع دهید. همین ورود ترافیک باعث بهتر شدن وضعیت سایت می‌شود. همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی از این جهت مزیت دارد که در بستر گوگل، کاربر تنها با جستجوی کلمه کلیدی می‌تواند به وبسایت شما دسترسی پیدا کند اما در بستر صفحات شبکه اجتماعی، شما می‌توانید با هر موضوعی کاربر را به سمت خود و محتوای وبسایتتان بکشانید.

چرا صفحات سایت در گوگل ایندکس نمی‌شوند؟

ممکن است شما تمام شرایط ایندکس صفحات سایت را رعایت کرده باشید و همچنین از استراتژی‌های کاهش زمان ایندکس شدن سایت هم بهره برده باشید به امید اینکه هرچه زودتر اسمتان وارد لیست موردنمایش برای کاربران در گوگل شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. گاهی پیش می‌آید که با وجود تلاش‌های بسیار نتوانید ایندکس صفحات در گوگل را به‌درستی انجام دهید. در این بخش می‌خواهیم چند مورد از عوامل عملی نشدن ایندکس سایت در گوگل را برای شما توضیح دهیم:

دلایل ایندکس نشدن صفحات وبسایت
  • عدم‌تنظیم صحیح دامنه سایت: عدم‌وجود یک دامنه صحیح برای دسترسی به سایت می‌تواند از دلایل ایندکس نشدن آن باشد چرا که در این صورت ربات‌ها به صفحه دسترسی درستی ندارند. این اتفاق می‌تواند بر اثر درست تنظیم نشدن بخش دامنه در وردپرس اتفاق افتاده باشد یا اینکه شما URL اشتباهی را برای محتوای اشتباهی انتخاب کرده باشید.
  • سرعت پایین در بارگیری سایت: از نظر گوگل سایتی که کاربر را پشت در نگه دارد سایت خوبی برای معرفی به افراد نیست به همین دلیل آن را ایندکس نمی‌کند. بارگیری کند یک صفحه از وبسایت می‌تواند به‌علت موارد زیرساختی، زیاد بودن حجم محتوا در سایت و یا قدیمی و محدود بودن سروری که از آن استفاده می‌کنید باشد.
  • عدم‌سازگاری وبسایت با رابط کاربری تبلت و موبایل: اینترنت تنها برای کسانی که سیستم کامپیوتری دارند طراحی نشده است؛ پس وبسایت شما باید بتواند با نسخه‌های موبایلی و تبلتی هم سازگار باشد. در غیر اینصورت ایندکس سایت با مشکل مواجه خواهد شد هرچند که محتوای شما باکیفیت باشد!
  • استفاده از زبان برنامه نویسی پیچیده: درست است که یک ساختار پیشرفته برای وبسایت موردنیاز است اما نباید آن را با زبانی نوشت که درکش برای ربات دشوار باشد. چنین وبسایت‌هایی در ایندکس صفحات سایت به مشکل می‌خورند. فرقی ندارد که این زبان جدید باشد یا قدیمی؛ تنها مهم است که ربات گوگل بتواند آن را بفهمد و خزش در سایت را ادامه دهد.

با ایندکس صفحات سایت اسمتان در قلب اطلاعاتی گوگل ثبت می‌شود!

ایندکس صفحات سایت، اولین مرحله از راه پر فراز و نشیبی است که باید طی کنید تا در گوگل شناخته شوید. ایندکس سایت در اصل به فرآیندی گفته می‌شود که در آن ربات‌های خزنده گوگل که کار آن‌ها جست‌وجو و تایید اطلاعات در بستر گوگل است به سایت شما می‌آیند تا با ارزیابی ساختار و درون‌مایه آن، صفحات سایت را در پایگاه داده گوگل ثبت کنند و در زمان جست‌وجو به کاربر نشان دهند.

اهمیت ایندکس صفحات در گوگل برای کسب‌وکار بسیار بالاست و با سئو ارتباط تنگاتنگی دارد چنان‌که بدون ایندکس سایت، سئو مفهومی ندارد. راه‌های زیادی برای کم کردن مدت زمان ایندکس شدن سایت وجود دارد و ما می‌توانیم با در نظر گرفتن نکاتی کوچک، شرایط وب‌سایت را برای ایندکس بهتر کنیم.

سوالات متداول

ایندکس صفحات سایت چیست؟

فرآیندی است که در طی آن ربات‌های گوگل برای بررسی محتوای صفحه به سایت شما می‌آیند و سپس در صورت استاندارد بودن، آن را به پایگاه داده گوگل اضافه می‌کنند.

بهترین ابزار ایندکس صفحات سایت کدام است؟

بهترین ابزار برای ایندکس صفحات سایت یکی از تخصصی‌ترین زیرمجموعه‌های WEBMASTER TOOLS GOOGLE یعنی Google Search Console است.

چرا وبسایت من ایندکس نمی‌شود؟

دلایل ایندکس نشدن سایت می‌تواند مختلف باشد اما عموما شامل مواردی نظیر سازگار نبودن وبسایت با محیط تبلت و موبایل، نداشتن دامنه یا نقص فنی در آن، سرعت پایین بارگیری وبسایت و همچنین استفاده از زبان برنامه نویسی پیچیده می‌شود.