سئو کپی رایتینگ (SEO Copywriting) چیست؟

سئو کپی رایتینگ (SEO Copywriting) چیست؟

سئو کپی رایتینگ روشی برای تولید محتوای بهینه‌شده با کلمات کلیدی است که برای جلب نظر کاربران انسانی و الگوریتم‌های موتورهای جستجو(search engines) طراحی شده است. به عبارت دیگر،  SEO copywritingیک روش تخصصی برای نوشتن محتوایی است که Google می‌تواند آن را درک کند و در عین حال این محتوا باید به نوعی باشد که افراد می‌خواهند بخوانند، به آن لینک دهند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اگر محتوای خود را صرفا برای گوگل بنویسید در این صورت شما یک متن بی‌کیفیت خواهید داشت که فقط ربات‌های گوگل را درگیر خود می‌کند و یک متن رباتیک خواهد بود. از طرف دیگر هم اگر متن را فقط برای کاربران بنویسید، به احتمال زیاد مطلب خالی از کلمات کلیدی، لینک دهی و سایر فاکتورهای مهم گوگل برای سئو وب‌سایت خواهد بود. ایجاد تعادل بین این دو مورد کمی دشوار است. اگر می‌خواهید در سئو سال 2022 تسلط داشته باشید بهتر است تعادل بین ربات‌های موتور جست‌وجو و کاربران را فراهم سازید. سئو کپی راییگ نتایجی به جز جلب رضایت بیشتر کاربران و بهینه‌سازی محتواها برای موتورهای جستجو در پی نخواهد داشت.

نوشتن مطالب تبلیغاتی چگونه به سئو کپی رایتینگ کمک می‌کند؟

نوشتن مطالب تبلیغاتی چگونه به سئو کپی رایتینگ کمک می‌کند؟

وقتی بیشتر مردم کلمه «کپی رایتینگ» را می‌شنوند، به مواردی از قبیل روزنامه‌های تبلیغاتی قدیمی، مجلات و سایر موارد مشابه فکر می‌کنند. حقیقت این است که نوشتن متن فقط برای تبلیغات دهه 1950 یا نامه‌های فروش طولانی مدت نیست. در حقیقت، نوشتن متن عالی می‌تواند مستقیماً به رتبه‌بندی بالاتر گوگل منجر شود. اما این امر چطور ممکن است؟

برای درک بهتر موضوع، یک مثال کوچک و ساده می‌زنیم:

ابتدا پست A را در نظر بگیرید: محتوای این پست فقط برای موتور جستجو بهینه‌ شده است و همه‌ی ما این نوع نوشته را در سال‌های قبلی در خیلی از سایت‌ها دیده‌ایم و حتی خودمان نیز از آن استفاده کرده‌ایم. خودتان را جای کاربر قرار دهید؛ اگر الگوریتم‌های گوگل را در نظر نگیرید اتفاق جالبی نمی‌افتد. قبول دارید؟

حالا پست B را در نظر بگیرید: فرض کنید پست B هم با کلمات کلیدی بهینه شده و همین‌طور ساختار نوشته خیلی بهتر و کاربر پسند شده است.

پس در نهایت پست  Bبه‌دلیل این‌که به‌صورت تخصصی و ترکیبی از سئو و کاربر را در برگرفته است در نتایج گوگل به بالاترین رتبه خواهد رسید؛ بنابراین سئو کپی رایتینگ هم می‌تواند به بهبود سئو وب‌سایت شما کمک زیادی کند.

نوشتن مطالب تبلیغاتی چگونه به سئو کپی رایتینگ کمک می‌کند؟

 

انجام سئو کپی رایتینگ چه مراحلی دارد؟

با وجود اهمیت بالای سئو کپی رایتینگ در نوشن محتواهای مختلف، در درجه اول باید به فکر درست‌نوشتن و رعایت قواعد نگارشی باشید و محتوای جذاب برای مخاطب تولید کنید؛ در مرحله بعدی سئو وارد کار خواهد شد تا محتوا نزد موتورهای جستجو هم محبوب شود.  در حالت کلی برای انجام سئو کپی رایتینگ، باید مراحل زیر را طی کنید:

1- تحقیق و جستجو درباره کلمات کلیدی

اولین کاری که شما باید انجام دهید، جستجو در مورد کلمات کلیدی است. این کلمات کلیدی است که مشخص می‌کند که کاربران شما جستجوی چه واژه‌ها یا کلماتی به صفحه وبلاگ شما خواهند رسید. کلمات کلیدی باید نزد کاربران راحت و محبوب باشند و از طرفی تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن هم باید برای سئو مناسب باشد. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • هدف خودتان را از تولید محتوای موردنظرتان مشخص کنید
  • مخاطب هدفتان را تا حد زیادی تعیین کنید
  • یک لیست از کلمات کلیدی تهیه کنید.
  • جستجوی مخاطبانتان را بررسی و کلمات کلیدی پرطرفدار را در گوگل انتخاب کنید
  • در سئو کپی رایتینگ صفحه فرود وب‌ساییتان از کلمات کلیدی استفاده کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب نه تنها در بهبود سئو وب‌سایت و سئو کپی رایتینگ به شما کمک می‌کند، بلکه این موضوع را متوجه می‌شوید که مخاطبین به تحقیق کدام کلمات و چه مفاهیمی در رابطه با موضوعات شما علاقه دارند.

2- تعیین ساختار یا بدنه محتوا

قبل از شروع به نوشتن محتواهایتان، حتما ساختار کلی کپی رایتینگ خودتان را تعیین کنید. مشخص شدن عنوان اصلی، زیر عناوین و تعداد پاراگراف‌ها یک دید کلی از محتواهایتان به شما می‌دهد و جهت ذهنی شما را از تولید محتوا مشخص می‌کند. هم‌چنین در این حالت سئو کپی رایتینگ و ویرایش محتوا هم برای شما آسانتر خواهد شد. علاوه بر خودتان و موتور جستجوی گوکل، سازماندهی بدنه محتوا، رضایت کاربران را هم جلب خواهد کرد. درواقع اگر ساختار بهتری در محتواهایتان به کار ببرید، مخاطبانتان زمان بیشتری برای ماندن در صفحه وب‌سایتتان اختصاص خواهند داد.

3- ایجاد محتوا

حالا نوبت این است که محتوایتان را خلق کنید. با طی‌کردن مراحل قبلی و فراهم‌کردن مقدمات لازم، لازم نیست زمان زیادی را برای نوشتن محتوا اختصاص دهید. تنها کافیست استفاده از جملات جذاب و کوتاه را در نظر گرفته و نوشتن محتوایتان را شروع کرده و به اتمام برسانید. بعدا می‌توانید بهینه‌سازی محتوایتان را به نحو مناسبی انجام دهید. حذف جملات تکراری، رعایت علائم نگارشی، استفاده از واژگان مناسب و بهبود سئو کپی رایتینگ کارهایی است که می‌توانید بعد از اتمام نوشتن محتوا آنها را انجام دهید.

4- پروموت محتوا و بررسی نهایی

هنگام بازخوانی محتوا بهتر است جملات و پاراگراف‌ها طوری کنار هم بچینید که حالت داستان‌گونه برای مخاطب داشته باشد. این موضوع کمک می‌کند تا مخاطبین تا انتهای مطلب محتوای شما را دنبال کنند و  احتمال اینکه بتوانید آنها را به صفحه فرود وب‌سایتتان بکشانید، بالاتر خواهد بود. از طرفی زمانی که کاربران برای خواندن محتوای شما طی می‌کنند، بیشتر خواهد شد؛ بنابراین احتمالا بیشتر درک می‌کنید که محتوای جذاب و کاربرپسند چگونه می‌تواند در سئوی کپی رایتینگ شما ارزش‌آفرینی کند.

نکات مهم که یک سئوکار کپی رایتینگ باید بداند

امیدوارم که تابحال درک خوبی از مفهوم سئو کپی رایتنیگ و نحوه بهبود آن در محتواهای وبلاگتان داشته باشید؛ در بخش قبلی، مراحل کلی که باید برای کپی رایتینگ سئو طی کنید، ذکر کرده و توضیح داده شد. در ادامه به ذکر نکات مهمی که در طی‌شدن این مراحل اهمیت زیادی دارند، می‌پردازیم.

  • درک درست از کلمات کلیدی برای سئو کپی رایتینگ
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی در متن
  • پرداختن به اصل مطلب در محتوا و دوری از حاشیه
  • بررسی کنید که مخاطبین هدف شما با چه زبانی بیشتر جذب می‌شوند
  • برای انتخاب تیتر و عنوان مناسب، وقت و دقت کافی بگذارید
  • از محتواهای تصویری و ویدئویی
  • به نحو مناسبی در محتواهایتان استفاده کنید
  • استفاده مناسب از تگ هدلاین‌ها (از H1 تا H6)

به عنوان یک کپی رایتر، باید مفاهیم سئو کپی رایتینگ را خوب بدانید

در این مقاله درباره اهمیت سئو کپی رایتینگ و تاثیر آن در دیده‌شدن محتواهای وبلاگ صحبت کردیم. مطمئن باشید که حتی یک قدم بالارفتن رتبه صفحه فرود وب‌سایت شما در گوگل، باعث رشد و توسعه کسب‌وکارتان خواهد شد. اگر در بازاریابی محتوایی خود، ایجاد تعداد زیادی از محتواهای جذاب را برای وبلاگتان در نظر گرفته‌اید، باید به فکر سئو کپی‌رایتینگ و در حالت کلی، بهینه‌سازی سئو وب‌سایت خودتان باشید.