بک‌ لینک چیست؟

بک‌ لینک، پیوند یا لینکی است که از یک وب‌سایت به یک صفحه در وب‌سایت دیگر و از طریق انکرتکست ایجاد می‌شود. هدف اصلی لینک‌ها، انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه‌ دیگر است. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، این لینک‌‌ها را به منزله‌ یک رای یا امتیاز مثبت برای یک صفحه‌ خاص در نظر می‌گیرند به این خاطر که ارتباط موضوعی، کیفیت و اعتبار صفحه‌ مقصد را نشان می‌دهد. به بیانی دیگر، اینکه به یک صفحه از یک وب‌سایت تعداد زیادی لینک داده می‌‎‌شود یعنی احتمالا محتوای قابل‌توجهی در آن وجود دارد و این ارجاعات به خاطر آن است. صفحاتی که تعداد بک‌ لینک‌های مرتبط بالایی کسب می‌کنند، معمولا رتبه خوبی در موتورهای جست‌وجو دارند.

بک لینک چیست

چرا بک‌ لینک‌ها مهم هستند؟

این لینک‌های دریافتی از نظر سئو ارزش بسیاری دارند به این خاطر که نشان‌دهنده‌ یک رای اعتماد از یک سایت به سایت دیگر هستند.

در اصل هر یک بک‌ لینک به وبسایت شما، سیگنالی است که به موتورهای جست‌وجو این جمله را می‌گوید:«محتوای این صفحه را پسندیدم و به نظرم مفید می‌آید»‎. اگر بسیاری از سایت‌ها به یک صفحه یا یک وب‌سایت چنین لینکی دهند، موتورهای جست‌وجو متوجه می‌شوند که این محتوا ارزش لینک دادن دارد فلذا بهتر است که در SERP قرار بگیرد. بنابراین کسب این لینک‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی سایت یا میزان دیده شدن آن داشته باشد.

داشتن بک‌لینک جزء ضروری سئوی خارجی سایت است. به فرایند به دست آوردن این لینک‌ها، لینک بیلدینگ می‌گویند.

برخی از بک‌ لینک‌ها به‌طور ذاتی ارزشمند‎تر از بقیه هستند. دریافت این لینک‌ها از سایت‌های محبوب، قابل‌اعتماد و با اعتبار بالا مطلوب‌ترین حالت ممکن است. این در حالی است که لینک‌هایی که از سایت‌های کم‌اعتبار و اسپم‌طور دریافت می‌شود، در نقطه‌ مقابل آن قرار خواهند داشت. برخی فکر می‌کنند که لینک‌های نوفالو ارزشی ندارند اما این لینک‌های نوفالو اگر از سوی وبسایت‌های معتبر باشند، قطعا به رونق برند شما کمک خواهند کرد.

همانطور که بک‌ لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها دریافت می‌کنید ارزشمند هستند، لینک‌هایی که خودتان به سایت‌های دیگر می‌دهید نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند. برای مثال معتبر بودن صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید، محتوای آن، انکرتکستی که انتخاب می‌کنید و سایر موارد مشابه، همگی مهم هستند و تاثیر زیادی روی وبسایت خود شما خواهند داشت.

خوب است به این نکته اشاره داشته باشیم که همه‌ لینک‌ها از نظر ارزش، با یکدیگر برابر نیستند. اگر می‌‎خواهید در SERP‌ها رتبه‌‎ بالاتری کسب کنید روی بک‌لینک‌های باکیفیت تمرکز داشته باشید. به بیانی دیگر، دریافت 1 لینک باکیفیت، قدرتمند‎تر از 1000 لینک بی‌کیفیت است. اما لینک‌های باارزش چه ویژگی‌هایی دارند؟

قبل از پرداختن به این موضوع، خوب است انواع لینک‌ها را با هم مرور کنیم:

انواع لینک از لحاظ ساختاری چیست؟

خوب است بدانید که لینک‌ها انواع مختلفی دارند که در این قسمت تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • لینک دوفالو (Dofollow): لینکی که موتورهای جست‌وجو آن را دنبال خواهند کرد.
  • لینک نوفالو (Nofollow): لینکی که موتورهای جست‎‌وجو آن را دنبال نخواهند کرد
  • لینک‌ اسپانسری (Sponsored): لینکی که برای قرارگرفتن آن در سایت پول داده می‌شود.
  • لینک تولید شده توسط کاربر (UGC): لینکی که توسط کاربران تولید می‌شود (در بخش کامنت‌ها، فوروم و ...).
  • لینک Noopener: لینکی که موتور جست‌وجو برای باز کردن آن از سایت اولیه خارج نمی‌شود.
  • لینک Noreferrer: لینکی که هویت سایت مبدا را مخفی نگه می‌دارد. به بیانی دیگر سایت مقصد نمی‌تواند متوجه شود که کاربران به چه شیوه‌ای وارد سایت او شده‌اند.
  • لینک Alternate: لینکی که در سایت‌های چندزبانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لینک Search: با استفاده از این لینک می‌توان بین مقالات مختلف جست‌وجو انجام داد.
  • لینک Author: لینکی که کاربر با کلیک روی آن به نویسنده‌ مقاله ارجاع داده می‌شود.

کدام بک‌ لینک‌ها با ارزش هستند؟

از سوی وبسایت‌های معتبر می‌آیند

ترجیح خودتان این است که بک‌لینک را از یک وبسایت خبرگزاری یا دانشگاهی بگیرید تا از یک شخص تصادفی؟ احساس گوگل نسبت به این ماجرا نیز به همین شکل است. این مسئله به مفهومی تحت عنوان  Domain Authority برمی‌گردد. اساسا هر چه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، با لینکی که به شما می‎دهد، اعتبار بیشتری را روانه‌ی سایت‌تان خواهد کرد.

کلمه کلیدی هدف شما در انکرتکست لینک قرار دارد

به عنوان یادآوری لازم است بگوییم که منظور از انکرتکست متن قابل مشاهده یک لینک است. اصولا همه افراد می‌خواهند که متن تکست شامل کلمه کلیدی هدف آن‌ها باشد. بررسی‌ها نشان داده است که وجود کلمه کلیدی در انکرتکست میزان تاثیر آن لینک در بهبود رتبه را افزایش می‌دهد . البته به هیچ عنوان نباید در استفاده از کلمات کلیدی در انکرتکست زیاده‌روی کرد. به این خاطر که گوگل مجهز به الگوریتمی به نام پنگوئن است که وبسایت‌هایی را که از استراتژی‌های کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند را فیلتر خواهد کرد.

سایت بک‌لینک‌دهنده از لحاظ موضوعی به موضوع سایت شما ارتباط دارد

وقتی یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک می‌دهد گوگل بررسی می‌کند تا بفهمد که آیا این دو سایت از لحاظ موضوعی با یکدیگر مرتبط هستند یا نه. اگر به فرایند آن توجه کنید احتمالا متوجه می‌شوید که این مسئله منطقی به نظر می‌رسد. چرا باید یک سایت که در مورد لوازم آرایشی است به سایتی که در حیطه‌ی آهن‌آلات کار می‌کند، لینک بدهد غیر این که مسئله خرید بک‌لینک رخ داده باشد؟

لینک به‌صورت Dofollow ارائه شده است

گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو لینک‌هایی که تگ nofollow دارند را نادیده می‏گیرند. خوشبختانه اکثریت لینک‌های موجود در وب به شکل dofollow هستند. از جمله لینک‌هایی که به شکل nofollow ارائه می‌شوند:

  • کامنت‌های موجود در وبلاگ‌ها
  • خبرگزاری‌ها
  • تبلیغات پولی

به‌طور کلی این لینک‌ها برای سئو چندان مفید نیستند اما بهتر است که چندتایی از آن‎‌ها داشته باشید تا همه چیز طبیعی‌تر به نظر برسد.

لینک از دامنه‌ای باشد که قبلا به شما لینک نداده است

فرض کنید که شما یک لینک از سایت A دریافت کرده‌اید که پیش از آن هیچ لینکی از آن نگرفته‌اید؛ خب این عالی است. حالا وبسایت A دوباره به شما لینک می‌دهد. این اتفاق بارها و بارها به وقوع می‌پیوندد. آیا لینک‌های دوم، سوم و چهارم به اندازه‌ی لینک اول قدرتمند هستند؟ قطعا خیر. در واقع لینک‌های یک وبسایت بازدهی کاهشی دارند. به بیانی دیگر بهتر است که 100 لینک را از 100 وبسایت مختلف دریافت کنید تا 1000 لینک را از یک وبسایت!

بررسی‌ها نشان داده است که تعداد سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند (و نه تعداد کل بک‌لینک‌ها) بیش از هر عامل دیگری روی رتبه‌بندی گوگل تاثیر می‌گذارد.

چگونه بک‌لینک بسازیم؟

حالا که دیدیم که چه نوع بک‌لینک‌هایی برای رتبه‌بندی گوگل مفیدتر است وقت آن رسیده تا آموزش بک‌لینک‌سازی بپردازیم.

بک‎لینک‌سازی و تاثیرات آن روی سایت

محتوای لینک‌ دادنی ایجاد کنید

اگر می‌خواهید افراد به وب‌سایت شما لینک دهند، باید چیزی در سایت خود داشته باشید که ارزش لینک دادن داشته باشد. این محتوا می‌تواند یک پست وبلاگ، ویدیو، یک نرم‌افزار، مسابقه، نظرسنجی با هر چیز دیگری که اساسا مردم را تشویق کند تا به شما لینک بدهند.

اصولا یک محتوای شگفت‌انگیز می‌تواند مهم‌ترین دارایی شما برای جذب لینک باشد. به همین خاطر است که بهینه‌سازی موتور‎های جست‌وجو و بازاریابی محتوا بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و با هم هم‎پوشانی دارند.

از نوشته‌های دیگر به صفحه‌ اصلی لینک دهید

شیوه‌ای از لینک دادن وجود دارد که طی آن افراد پست‌های وبلاگ خود را طوری طراحی و تدوین می‌کنند که بتوانند از طریق آن به یک محتوای خاص و اصلی لینک بدهند. برای مثال فرض کنید که شما یک صفحه اصلی دارید که دوست دارید میزان بازدید از آن زیاد شود. حالا شما می‎توانید در وبلاگ خود به طور روزانه، ماهانه یا هفتگی محتوایی را تولید و منتشر کنید که به آن صفحه اصلی لینک می‌دهند.

از متد Moving Man استفاده کنید

برای انجام این کار ابتدا به وبسایت‌هایی سر بزنید که قدیمی هستند یا نام تجاری آن‎ها تغییر کرده سپس سایت‌هایی را پیدا کنید که هنوز به این منابع قدیمی لینک می‌دهند. در نهایت به افرادی که به این وبسایت‌ها لینک داده‌اند ایمیل بزنید و بگویید که به یک چیز قدیمی لینک داده‌اند.

برای مثال فرض کنید که وبسایت یک آژانس سئوی بزرگ به طور ناگهانی بسته شود. این بدان معنی است که صفحات وبسایت آن‎ها که احتمالا بازدید و بک‌لینک‌های دریافتی زیادی داشته است دیگر کار نمی‌کند. با استفاده از ابزارهایی مانند Semrush می‎توانید افرادی که به آن لینک داده‌اند را پیدا کنید و از طریق ایمیل اطلاع دهید که فلان صفحه یا اینفوگرافیکی که به آن لینک داده بودید دیگر کار نمی‌کنند و به جای آن می‌توانید به یکی از صفحات سایت من که جایگزین خوبی برای آن است لینک دهید.

پست مهمان ارسال کنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دوران پست مهمان گذشته است اما در واقعیت اینطور نیست. زمانی که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، وبلاگ‌نویسی مهمان یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت لینک به سایت شما است. حتی می‌توانید بیش از 50 پست مهمان در یک سال بنویسید و لینک‌هایی که از این طریق به دست می‌آورید قطعا به افزایش ترافیک ارگانیک کمک خواهد کرد.

اما یادتان باشد اگر یک سایت در مورد بهترین روش‎های تهیه سبزی‌پلو با ماهی راه‎ انداخته‌اید و در سایت تکنولوژی پست مهمان بنویسید، قطعا برای گوگل هرزنامه به نظر می‌رسد. مسئله این است که پیدا کردن مکان مناسب برای نوشتن پست مهمان می‎تواند دردسر بزرگی باشد. اما برای این مشکل هم راه‌حلی وجود دارد.

ابتدا فردی را پیدا کنید که در حیطه‌ی شما پست‌های مهمان زیادی می‎نویسد. سپس به یکی از پست‌های مهمان منتشر شده او بروید. عکس پروفایلی که برای حساب کاربری خود در نظر گرفته را بگیرید و آن را از طریق جست‌وجوی تصاویر گوگل، سرچ کنید.

نتیجه این خواهد بود که سایت‌هایی که فرد در آن به صورت پست مهمان محتوا منتشر کرده است را دریافت خواهید کرد.

اینفوگرافیک ارائه دهید

آیا اینفوگرافیک‌ها مانند گذشته اثرگذار هستند؟ احتمالا نه. اما می‌توان آن‌ها را همچنان یک استراتژی بسیار موثر در دریافت بک‌لینک دانست. هنگامی که به انواع محتوایی که بیشترین لینک دریافتی را دارند نگاه می‎کنیم متوجه می‌شویم که اینفوگرافیک‌ها ظاهرا در صدر قرار دارند.

از بلاگرها استفاده کنید

اگر یک نرم‌افزار، محصول فیزیکی، خدمات مشاوره یا هر چیز با ارزش دیگری دارید که آن را به فروش می‎‌رسانید، به راحتی می‎توان آن را به ده‌ها لینک ورودی باکیفیت تبدیل کرد. اما چگونه؟ با ارائه‎ رایگان محصول خود به وبلاگ‌نویسان!

وبلاگ‌نویسانی که در حیطه‌ی شما فعال هستند را پیدا کنید و محصولات یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیارشان بگذارید. احتمالا خودشان مطلبی در مورد شما می‌نویسند و یک لینک به شما خواهند داد.

برای پیدا کردن این بلاگرها کافی است که برای مثال صابون‌سازی را در گوگل سرچ کرده و سایت‎های خبری را فیلتر کنید تا به اشخاص مدنظرتان دست یابید.

به دنبال احیای لینک‌های از دست رفته باشید

گاهی برخی از افراد نام تجاری یا سایت شما را ذکر می‌کنند اما به آن لینک نمی‌دهند. در چنین موقعیت‌هایی به جای این که بگویید «ای کاش به من لینک می‌داد ☹» فعالانه وارد عمل شوید و با آن‎ها تماس بگیرید و بخواهید که به شما لینک بدهند. ابزارهایی مانند Mention.com یا BuzzSumo می‌تواند در پیدا کردن نام تجاری‎تان به شما کمک کند.

بک‌لینک‌های رقیب خود را مهندسی معکوس کنید

هر صنعت و حیطه‌ای مجموعه‌ای از فرصت‌های خاص خود برای لینک‌سازی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که زمانی را به مهندسی معکوس اختصاص دهید. اما چگونه؟

برای مثال فرض کنید که شما یک وبلاگ در مورد سلامتی و تناسب اندام دارید. یکی از رقبای خود را پیدا کنید. وقتی که از ابزارهایی مانند Semrush استفاده کنید، متوجه خواهید شد که مثلا بخش قابل توجهی از بک‌لینک‌های دریافتی آن‎‌ها از سوی پادکست‌ها بوده‎ است. در واقع افراد خاص آن شرکت در پادکست‌ها به عنوان مهمان حاضر شده‌اند و به این ترتیب از سوی آن‎ها بک‌لینک دریافت خواهند کرد. بدیهی است که برای شرکت در این پادکست‌ها بایستی با مجریان آن‎‌ها تماس بگیرید و خود را به عنوان مهمان معرفی کنید.

سخن پایانی

همانطور که دیدید، بک‌ لینک اساس بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. بدون داشتن این لینک‌ها شانس چندانی برای پیشی ‎گرفتن از رقبا و بهبود رتبه در SERP نخواهید داشت. به همین خاطر سعی کردیم در این مقاله از یوتامگ مروری کلی اما جامع بر این مفهوم و روش‌‎های ایجاد بک‌لینک داشته باشیم.

سوالات متداول

منظور از بک‌ لینک چیست؟

بک‌ لینک، پیوند یا لینکی است که از یک وبسایت به یک صفحه در وبسایت دیگر و از طریق انکرتکست ایجاد می‌شود.

چرا بک‌ لینک داشتن مهم است؟

بک‌ لینک اساس بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. هر یک بک‌ لینک به معنی یک امتیاز برای سایت گیرنده آن است.

کدام بک‌ لینک‌ها ارزش بیشتری دارد؟

بک‌ لینک‌‎هایی که از سایت‌های معتبر، جدید و به همراه انکرتکست حاوی کلمه کلیدی دریافت می‌شود ارزش زیادی دارد.