تا حالا به پویا‌نمایی‌های طرح‌های گرافیکی در یک فیلم و یا انیمیشن توجه کرده‌اید؟ احساسی که از حرکت و چرخش‌ها به همراه صدا دریافت می‌کنید، برایتان جذاب به نظر می‌رسد؟ همه آن‌ها در واقع موشن گرافیک هستند. اگر بخواهیم موشن گرافیک را به زبان ساده‌تر بیان کنیم، نوعی انیمیشن به همراه متن است که در اکثر موارد، متن‌ها بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

موشن گرافیک

طراحی موشن گرافیک رشته‌ای پول‌ساز، جذاب و کاربردی در ایران و خارج از کشور محسوب می‌شود. از زمانی که فیلم‌سازان خلاق، تخیلات و بودجه زیادی را صرف می‌کنند تا اثر گذاری محتوا در مخاطبان افزایش یابد، طراحان موشن گرافیک نیز جایگاه‌ ویژه در تیم‌های تولید محتوا پیدا کرده‌اند. اگر به دنیای موشن گرافیگ علاقه‌مند هستید و می‌خواهید قدمی فراتر از طرح‌های ساده گرافیکی بردارید با یوتامگ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

موشن گرافیک به زبان ساده

آلفرد هیچکاک با تلفیق صدا، حرکت و طراحی‌ گرافیکی با یکدیگر در فیلم روانی، مثالی ابتدایی از موشن گرافیک را به تصویر کشانده است. از فیلم روانی تا به امروز تلاش‌هایی برای مشخص کردن مرز بین طراحی موشن و انیمیشن صورت گرفته است، اما می‎‌توان گف موشن گرافیک جزئی از انیمیشن است.

طراحان بر اساس سناریو خاصی، وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی کرده و سپس صداگذاری بر روی آن‌‌ها انجام می‌دهند. انتقال محتوا با استفاده از موشن تأثیرگذارتر و جذاب‌تر است چرا که در در زمان کوتاه‌تری می‌توان آن را به مخاطب ارائه داد.

اگر می‌خواهید با کاربرانتان ارتباط بیشتری داشته باشید و برای اثر بخشی موضوع به عمق داستان‌تان بیافزایید، اینجاست که موشن گرافیک حرفی برای گفتن دارد. به طور مثال ایجاد جلوه‌های بصری با استفاده از افزایش و یا کاهش آمار.

موشن گرافیک یا اینفوگرافیک

شما هم به دیدن فیلم یا انیمیشن در یوتیوب بیشتر علاقه‌مندید تا دیدن تصاویر ثابت. اگر موضوع را از این دیدگاه بررسی کنیم، مخاطبان بیشتر تمایل دارند تا تبلیغات و آموزش‌ها را در قالب انیمیشن‌ها و فیلم‌ها ببینند.

از طرفی برخی از ایده‌ها را نمی‌توان به سادگی در قالب اینفوگرافیک تصویرسازی کرد، اینجاست که باید از موشن گرافی استفاده کرد. در این روش با اضافه کردن جلوه‌های بصری زیبا و متحرک می‌توان ایده‌هایی پیچیده را به صورت مجازی به تصویر کشید و پروژه‌های زیباتری را خلق کرد.

انواع موشن گرافیک

در این قسمت به بررسی انواع موشن گرافیگ می‌پردازیم. استاپ موشن، اینفو موشن و ویدیو موشن از موارد مهم موشن گرافی است.  

ویدیو موشن، تلفیقی از فیلم‌برداری و گرافیک است. در این نوع از گرافیک‌ها برای نمایش اطلاعاتی استفاده می‌کنند که با فیلم‌برداری قابل ارائه نیستند.

در استاپ موشن از هر حرکتی عکاسی می‌شود و سپس تمام عکس‌ها در نرم‌افزارهای طراحی پشت سرهم قرار می‌گیرد تا حس حرکت را به کاربران القا کند.

در اینفو موشن‌ها از گرافیک و حرکت‌ها به‌صورتی استفاده می‌شوند که بتوان از عناصر اصلی اینفوگرافیک برای نمایش محتوا از آن استفاده کرد.

کاربردهای جذاب موشن گرافیک

کاربرد این هنر را در هفت مورد دسته‌بندی و خلاصه کرده‌ایم که با مطالعه هرکدام دیدگاه جدیدی از این هنر را به دست ‌می‌آورید.

لوگو‌های گرافیکی

برای برندسازی طراحی لوگو و استفاده از آن در سایت و شبکه‌های اجتماعی ارزشمند است اما  اگر می‌خواهید مخاطبانتان زمان بیشتری را صرف مشاهده محتوای موردنظرتان بکنند و به موضوع سایت شما اهمیت بدهند به جای استفاده از لوگوی ثابت از لوگو‌های گرافیکی یا به اصطلاح لوگو موشن استفاده کنید.

آیکون‌های متحرک

یکی دیگر از آیتم‌هایی که می‌توان برای متحرک سازی سناریو استفاده کرد، آیکون‌های پویا است. موشن گرافی با استفاده از آیکون‌ها را به‌راحتی می‌توان با نرم‌افزارهای ساده مثل پاورپوینت می‌توان پیاده‌سازی کرد.

ویدیو شبکه‌های اجتماعی

شما هم برای دریافت اطلاعات، دوره‌های آموزشی و سرگرمی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و معمولا بیشتر جذب محتواهایی می‌شوید که از موشن گرافیک بهره برده‌اند

انتقال پیام به صورت ساده

زمانی که بخواهید به صورت سریع و موثر اطلاعاتی را به مخاطبانتان انتقال دهید، موشن گرافیک راه حل مناسبی است، چراکه در این روش با افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک‌گذاری اطلاعات به سادگی صورت می‌گیرد و مخاطب به‌راحتی می‌تواند آن را بپذیرد.

عناوین مهم در فیلم‌ها و سایر محتوا‌ها

هنگام دیدن فیلم‌های آموزشی، سینمایی یا سایر محتواهای ویدیویی، عناوین مختلفی نمایش داده می‌شود. همه این موارد با استفاده از موشن گرافیک صورت می‌گیرد تا توجه بیشتر مخاطبان را جلب کند.

استفاده از ویدیوهای توصیفی در فرایند بازاریابی

به کمک طراحی موشن گرافیک می‌توان برای معرفی و آموزش خدمات یا کالایی ویدیویی تهیه و در فرایند بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. مانند؛ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در وب‌سایت‌ها

رودمپ ساخت موشن گرافیک

تا اینجا یادگرفتیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهای دارد اما برای اینکه یک موشن گرافیک جذاب بسازیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟

تهیه سناریو موشن گرافیک

برای ساختن موشن گرافی باید یک سناریو در ذهن‌تان بسازید و سپس طرح کلی ویدیو و متن گوینده را درنظر بگیرید. به طور مثال می‌خواهید چه پیام‌هایی با چه ترتیبی به مخاطب ارائه شوند و متن گوینده دارای چه ساختاری باشد به‌طوری که او بداند شما قصد انتقال چه پیامی به مخاطب را دارید.

تعامل استوری برد و موشن گرافیک به صورت یکپارچه

برای آن‌که داستان سناریو شما به شکل مناسبی به مخاطب روایت شود، بایستی استوری برد و موشن گرافی به صورت همزمان با یکدیگر در تعامل باشند. برای تهیه یک استوری برد مناسب می‌توانید از نرم‌افزار پاورپوینت کمک بگیرید. باید اکثر صحنه‌ها به صورت جزئی محور به تصویر کشیده شوند. به طورمثال؛

  • استفاده از آیکون و تصویر برای توضیح مفهوم و استدلال محتوا
  • شرح سکانس‌ها و انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

نمایش کلمات کلیدی و مهم در زمان مشخص

به این نکته توجه ویژه داشته باشید که استوری برد باید دید مناسبی از نتایج مورد انتظارتان را ارائه دهد و در نهایت بتوانید به سادگی برای برنامه‌ریزی  طراحی و محتوا از آن استفاده کنید.

خلق عناصر بصری

در این مرحله طراحان گرافیگ با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت‌شان، عناصر بصری را طراحی می‌کنند. عناصر بصری در مرحله بعد تبدیل به انیمیشن می‌شوند. چند نمونه از عناصر مهم عبارتند از؛ شخصیت‌ها، محتوای متنی، لوگو، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها.

حتی اگر در تیم محتوا طراحان گرافیک تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشند اما می‌توانند در پیشرفت و توسعه پروژه نقش مهمی ایفا خواهند کنند.

کاراکترهای انیمیشنی

در این بخش از طراحی می‌توانید از عکس‌ها و متن‌های ساده کمک بگیرید و آن را به فایل ویدیویی‌تان اضافه کنید؛ به‌طوری که در این مرحله طراحی‌های شما شروع به حرکت می‌کنند.

کار با موسیقی پس‌زمینه

بعد از طراحی وکتورهای انیمیشنی و گرافیکی حال نوبت آن است تا یک موسیقی مناسب برای موشن گرافیک‌تان انتخاب کنید. البته نیازی نیست تا در همه بخش‌های آن از موسیقی پس‌زمینه استفاده کنید. به‌طور مثال؛ رفت‌وآمد شخصیت‌ها بهتر است با صدا باشند تا جلوه بهتری به محتوای ویدیوئی بدهند. در ادامه به نکات زیر نیز توجه کنید؛

صداگذاری باید متناسب با ویدیو باشد؛ اگر ویدیو با ریتم کند است، سرعت خوانایی متن نیز باید آهسته باشد.

علاوه بر استفاده از صدای گوینده می‌توانید برای انتقال حس مناسب مانند رضایتمندی، خوشحالی از موسیقی پس‌زمینه استفاده کنید.

به دلیل سنگین بودن نرم‌افزار افتر افکت، ویرایش صدا در آن مقداری سخت است. بنابراین می‌توانید بعد از تهیه خروجی ویرایش موسیقی را در نرم‌افزارهای دیگر مثل پریمیر یا کمتازیا انجام دهید.

پیوست زیرنویس

در ویدیوهایی که به صورت بی‌صدا پخش می‌شوند، اضافه کردن زیرنویس به فیلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  مانند؛ ویدیو‌هایی موجود در شبکه‌های اجتماعی.

اگر می‌خواهید زیرنویس طولانی به ویدیو‌تان اضافه کنید بهتر است از جملات کوتاه استفاده کنید. همچنین ضرورتی ندارد تا زیرنویس با گفته‌های داخل متن گوینده و یا سناریو یکسان باشد.

استفاده از خروجی‌ها با فرمت مناسب

در گام آخر شما بایستی خروجی با فرمت مناسب برای موشن گرافیگ طرح‌تان تهیه کنید. برای تهیه آن باید بدانید که فایل را با چه حجم و کیفیتی می‌خواهید به کارفرما تحویل دهید.

نرم‌افزارهای مورد استفاده در موشن گرافیک

در موشن گرافیک برای طراحی از نرم‌افزارهای متفاوتی مانند ایلاستریتور، فتوشاپ، افترافکت، Maya، Cinema4D و Nuke استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

ایلاستریتور

ایلاستریتور

ایلاستریتور یک نرم افزار مبتنی بر بردار است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمند برای طراحی بردار دارد که  طراحان گرافیک از این نرم افزار برای ساخت عناصر اولیه چند بعدی استفاده می‌کنند. فرمت فایل‌ها در این نرم‌افزار وکتور بوده که به راحتی می‌توان این  فایل‌ها را در افترافکت به جلوه‌های بصری پویا تبدیل کرد.

فتوشاپ

فتوشاپ در موشن گرافیک

از بیشتر هم که گفتیم، استوری برد یکی از مراحل مهم طراحی موشن گرافیگ است. این نرم‌افزار به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند استوری برد موردنظر خودشان را طراحی و پیاده‌‌سازی کنند. اکثر هنرمندان حوزه موشن گرافیک با این نرم‌افزار آشنایی دارند و در مواردی همچون برش عکس‌های مختلف، طراحی ترکیب‌بندی‌های جذاب و تغییر اندازه عکس استفاده می‌کنند. فایل‌های خروجی‌ فتوشاپ را می‌توان به سادگی از محیط این نرم‌افزار به سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی منتقل کرد.

افترافکت

افتر افکت در موشن گرافیک

افترافکت نرم‌افزاری پیشرو در طراحی موشن گرافیک است. کاربران می‌توانند با آن فضاهای تک‌بعدی را ادغام و آن را به فضای دو یا سه بعدی تغییر دهند. در این نرم‌افزار قدرتمند هزاران built-in plug-in و third part plug-in وجود دارد و با عناصر دو یا سه بعدی سر و کار دارند. تمام وکتورها و عناصری که در فتوشاپ و ایلاستریتور طراحی شده‌اند، با استفاده از این نرم‌افزار، پویا و متحرک می‌شوند.

Maya

نرم افزار مایا در موشن گرافیک

امکان استفاده از متن‌های مختلف طراحی و توانایی پردازش رندرهای سه‌بعدی و انیمیشن، Maya را به یک نرم‌افزار پرکاربرد در حوزه طراحی موشن گرافیک تبدیل کرده است. البته با به‌وجود آمدن نرم‌افزار Cinema4D
در سال‌های اخیر یک رقیب اصلی برای این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

Cinema4D

cinema 4d در موشن گرافیک

طراحان معمولا این نرم‌افزار را به نرم‌افزارهای دیگر مانند Maya ترجیح می‌دهند. زیرا، رابط کاربری مناسبی دارد. در بسیاری از پروژه‌های سینمایی از این نرم‌افزار استفاده می‌شود. Cinema4D، به کاربران اجازه می‌دهد تا مدل‌سازی‌های پیشرفته، انیمیشن و افکت‌های مختلفی را ایجاد کنند.

Nuke

Nuke در موشن گرافیک

این نرم‌افزار نیز مشابه افترافکت هست که به سادگی می‌توان در پروژه‌های مشابه استفاده کرد. معمولا طراحان موشن گرافیک حرفه‌ای از Nuke در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

موشن گرافیک بخش جدای ناپذیر صنعت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. شما برای معرفی کسب‌وکارتان،  محصولات و خدماتتان می‌توانید از خدمات موشن گرافیک یوتا استفاده کنید. ما در یوتا با بهره‌مندی از طراحان موشن گرافیک حرفه‌ای به بهترین نحو احسن برند شما را به مخاطبانتان معرفی کرده و شما را به اهداف‌تان می‌رسانیم. کافی‌ست با یوتا همراه باشید.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از سوالات مهم پاسخ داده‌ایم:

چرا باید از موشن گرافیک در تبلیغات کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

برای افزایش سطح آگاهی، جذب مشتریان به سمت خدمات و محصولات و انتقال محتوای هدفمند می‌توانید از انواع موشن گرافیک استفاده کنید.

مهم‌ترین عناصر در موشن گرافیک چیست؟

مهم‌ترین عنصر در موشن گرافیک، طراحی استوری برد و سناریوی حالت‌هاست؛ به‌طوری که باید محتوای هدف در ساده‌ترین حالت به مخاطب منتقل شود.

ساخت موشن گرافیک در یوتا چگونه است؟

ما در یوتا برای کسب‌وکارتان با توجه به مواردی مانند؛ جایگاه و نقاط ضعف و قوت‌تان، استراتژی بازاریابی هدفمند و دقیقی را طراحی می‌کنیم و در ادامه بر اساس آن سناریو موشن گرافیک شما آماده می‌شود. تیم یوتا در کنار شماست تا بیشترین بازدهی را در انتقال محتوای هدف به کاربرانتان برخوردار باشید.