چرا وبسایت شما به تقویم محتوا نیاز دارد؟
تقویم یا جدول تولید محتوا را میتوان نقشه راه تولید محتوا دانست. داشتن یک برنامه دقیق و منظم برای تولید و انتشار محتوا، موجب جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری واقعی میشود. وقتی مخاطب میبیند که شما برای انتشار محتوایتان برنامه دقیق و منظمی دارید، به شما و کسبوکارتان اعتماد میکند و میداند که شما هر محتوایی را به هر قیمتی منتشر نمیکنید.
تولید محتوا، تنها به نوشتن محدود نمیشود. بلکه موارد مهمتری هم مثل ارائه ایده مرتبط با موضوع مد نظر، در نظر گرفتن مخاطبین هدف، انتخاب کلمات کلیدی درست و توجه به CTA مناسب را در بردارد. از سویی بهروز کردن منظم محتوا و اضافه کردن مطالب مفید جدید به محتوا باعث جلب توجه الگوریتمهای گوگل به محتوای شما میشود و در ارتقای رتبه سایت شما بیتاثیر نخواهد بود.
این نقشه به شما کمک می کند که در مسیر درست قرار بگیرید، در نتیجه از اتلاف زمان برای انجام کارهایی که ممکن است شما را از مسیر اصلی خارج کند، جلوگیری میکند و باعث صرفهجویی در زمان میشود. تهیه این تقویم بسیار ساده و آسان و عملکردن به آن نیازمند تلاش همه اعضای گروه است.
یک تقویم محتوایی کاربردی از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟
در تدوین یک تقویم محتوایی جامع، قسمتهای مختلفی را باید در نظر گرفت. تقویم محتوایی مانند یک برنامهریزی دقیق است و همه عوامل مثل زمان، عنوان، نویسنده و اولویتبندیها باید مشخص شود. در ادامه بعضی از این قسمتهای مهم تقویم محتوایی را توضیح میدهیم.
عنوان یا موضوع یک محتوا
قبل از اینکه شروع به تولید محتوا بکنید لازم است اول عنوان یا موضوع آن را تعین کنید. سعی کنید برای محتوای خود عنوانی جذاب و در عین حال کامل و جامع انتخاب کنید. عنوان شما باید در عین حال که باعث جلب توجه و علاقه مخاطب به مطلب شما میشود، بتواند دیدی کلی از محتوایتان به او بدهد.
نویسنده محتوا
قسمت بعدی در تقویم محتوا مشخص کردن نام نویسنده و تولیدکننده محتواست. هیچ محتوایی نباید بدون نام باقی بماند. این کار برای پیگیری روند پیشرفت کار و بررسیهایی که بعد از انتشار و یا در حین تولید و انتشار محتوا توسط مدیریت صورت میگیرد لازم و ضروری است.
تاریخ انتشار محتواهای تولید شده
مهمترین مزیت تقویم محتوا داشتن قسمت زمانبندی برای کارهاست. برای زمانهای خاص مربوط به مناسبتها باید محتوای خاص و مرتبط تولید شود و برای زمانهای دیگر هم باید نوع محتوا و عنوان آن از قبل تعیین شود. زمانبندی در انتشار محتوا برای مجموعههای مختلف متفاوت است؛ برخی محتوا را بهصورت هفتگی و یا روزانه منتشر میکنند. این کار باعث میشود مخاطبان شما زمان انتشار محتوا را بدانند و با برنامه قبلی برای بازدید از سایت شما آماده باشند.
موقعیت و کانال انتشار محتوا
محتواهای مختلف براساس اینکه از چه کانالی قرار است منتشر شوند به فرمتهای مختلف متنی، صوتی، ویدئویی و یا تصویری آماده میشوند. اینکه شما میخواهید محتوا را از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل، اینستاگرام و غیره ارائه دهید و مخاطبان شما در این فضاهای مجازی چه کسانی هستند در انتخاب نوع محتوای شما تاثیرگذار است.
فرمت محتوا
محتوا در چار نوع کلی تصویری، صوتی، دیدئویی و متنی تولید میشود. نوع محتوا براساس موضوع آن، مخاطبی که برایش محتوا تولید میکنید و اینکه هدفتان از تولید محتوا چیست؛ مشخص میشود. محتواهای ویدئویی برای آموزش جذاب و تاثیرگذار مناسبتر هستند. از تصاویر بهویژه از نوع اینفوگرافیک برای بیان آمار و ارقام استفاده میشود و متنها برای ارائه مطالب آموزشی مناسب هستند.
پرسونای مخاطب
محتوا برای مخاطب تولید میشود و اگر در تشخیص و شناسایی مخاطب اشتباه کنید کل مسیر را اشتباه خواهید رفت. اما چطور میتوانید پرسونای مخاطب را بشناسیم؟ راههای زیادی برای شناختن مخاطب هدف وجود دارد. بهترین راه این است که خود را جای مخاطبتان بگذارید. از شما و محتوایتان چه انتظاری دارد؟ محتوای شما چه نیازی را از او رفع میکند؟ به چه سوالش پاسخ میدهد؟ همه اینها میتواند شما را به پرسونای هدفتان نزدیکتر کند.
دستهبندی محتوا
ممکن است تقویم محتواییتان را ماهانه، سالانه و یا هفتگی تنظیم کرده باشید. به هر حال در هر حالت شما با تعداد زیادی از محتوا روبهرو هستید که اگر آنها را دستهبندی نکنید دچار مشکل خواهید شد. دستهبندی محتواها به شما در اجرای دقیق برنامه در زمانبندی مشخص آن کمک خواهد کرد.
اولویتبندی محتواها
برای اینکه اعضای تیم تولید محتوا بدانند کدام محتوا در اولویت انجام قرار دارد، باید محتواها را براساس اولویتبندی مشخص کرد. برای این کار میتوانید از رنگهای قرمز، زرد و یا سبز استفاده کنید و یا از عبارتهای High، Medium و Low استفاده کنید.
هشتگ و کلمات کلیدی
تعیین هشتگ خاص در شبکههای اجتماعی و کلمات کلیدی مهم در مقالههای وبلاگ، بسیار مهم است؛ چون باعث جلب توجه کاربران بهوسیله الگوریتمهای گوگل به سمت سایت شما میشود. پس در انتخاب آنها دقت کافی را به خرج دهید.
دکمه CTA
محتوای تولیدشده باید بتواند مخاطبان را به مشتری واقعی تبدیل کند. از این رو پستهای منتشر شده بهمنظور تولید لید، باید یک دکمه CTA داشته باشند. آخرین ستون جدول محتوا را برای قراردادن لینک برای دکمه CTA هر پست اختصاص دهید. با این عمل میتوانید به کار خودتان نظم بیشتری ببخشید.
آمار محتوایی
با استفاده از ابزارهای خاص، میتوانید آمار موفقیت محتوایتان را بهصورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه را بررسی و تحلیل کنید. این کار به شناسایی نقنط ضعف و قوت تقویم محتوایی شما کمک خواهد کرد تا در تدوین تقویمهای آینده کار را با خطای کمتری پیش ببرید.
داشتن تقویم محتوایی، چه مزایایی برای استراتژی بازاریابی دارد؟
اگر هنوز هم در ضرورت داشتن تقویم محتوایی برای کسبوکارتان تردید دارید، موارد زیر را مطالعه کنید تا به اهمیت و ضرورت آن در استراتژی محتوایی کاریتان پی ببرید:
- برنامهریزی و سازماندهی کارهای روزانه، ماهانه و سالیانه تمامی عوامل
- صرفهجویی در زمان و انرژی
- جهتدهی به انتشار محتوا، در موقعیت و رویدادهای مربوطه
- حفظ تعامل با کاربران
- سهولت ارتباط و هماهنگی اعضای تیم تولیدکننده محتوا
- سهولت مدیریت منابع تولید و تبلیغ محتوا
- بهبود ایدهپردازی، جستجو و بهینهسازی محتواها
- ممانعت از انتشار محتوای تکراری، نظم بخشیدن به انتشار محتوا، حفظ مخاطبین قبلی و جذب مخاطبان جدید
- پیدا کردن شکافهای موجود در برنامه محتوایی
- لیست کردن محتواها، چگونگی توزیع محتواها در روز، ماه یا سال
- پی بردن به رویدادهای مهم و برنامهریزی دقیق برای انتشار محتوای مناسب برای آن
ابزارهای موردنیاز برای تهیه و تنظیم تقویم محتوا
بسته به یزرگی یا کوچکی تیم تولید محتوا و راحت یا پیچیده بودن کارهایی که قرار است انجام دهید، ابزاری که برای تهیه تقویم محتوایی بهکار میرود متفاوت خواهد بود.
اگر تیم کوچکی دارید و قرار است محتوای ساده تولید کنید، Google Sheets ،Google Calendar و یا اکسل برای شما مناسب است. در غیر اینصورت از ابزارهایی مثل Trello و Asana میتواند به کمک شما بیاید.
لازم به ذکر است که نمونههای آماده این تقویمها موجود است. شما در صورت نیاز میتوانید آن را دانلود، ویرایش و استفاده کنید. این تقویمها برای مدیریت پستهای بلاگ، پستهای شبکه اجتماعی و کمپینهای محتوایی تنظیم شدهاند و بهراحتی قابل استفاده هستند.
11 گام موثر در تدوین تقویم محتوایی قدرتمند
حالا که با اهمیت و مزایای تدوین تقویم محتوایی برای کسبوکارها آشنا شدید، نوبت به طراحی گام به گام آن رسیده است. هر کدام از این مراحل با هدف خاصی در این استراتژی در نظر گرفته شده است و با اجرای همه آنها میتوانید یک تقویم محتوایی موثر و بینقص طراحی کنید. با ما همراه باشید تا این مراحل را با هم مرور کنیم.
- شناخت مخاطبان هدف و تشخیص نیازها و خواستههای آنها
- تعیین اهداف بازاریابی محتوایی
- تعیین ایدهها و موضوعات تولید محتوا
- انتخاب کلمات کلیدی مناسب
- مشخص کردن نوع محتوا
- انتخاب کانالهای انتشار محتوا
- مشخص کردن زمان انتشار محتوا
- انتخاب اعضای تیم تولید محتوا
- انتخاب ابزار مناسب برای ساخت تقویم محتوایی
- انتقال اطلاعات به تقویم محتوایی
- ارزیابی و بررسی اجرای تقویم محتوایی
سخن آخر
وجود تقویم محتوا بهمنظور مدیریت بهتر و نظم بخشیدن به پستهای بلاگ و شبکههای اجتماعی ضرورت دارد. این تقویم باید مواردی از قبیل شناسایی مخاطبین هدف، مناسبتها و رویدادها و فرمت محتواها را در بر داشته باشد. نمونههای آماده این تقویم توسط شرکتهایی نظیر HubSpot و Moz ،Content Marketing Institute بهصورت رایگان ارائه شده است. شما میتوانید آن را دانلود کرده و استفاده کنید.