بررسی الگوریتمهای گوگل در رتبهبندی محتوا از گذشته تا امروز
الگوریتمهای طراحی شده گوگل در گذشته، بسیار ساده بودند و توانایی لازم را برای تشخیص و درک ارتباط معنایی کلمات و پاراگراف ها در متن نداشتند؛ درواقع گوگل، از تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن به عنوان معیار رتبه بندی سایتها استفاده می کرد؛ به بیان ساده تر هرچه کلمات کلیدی بیشتر تکرار می شد، رتبه وبسایت در گوگل بهبود مییافت.
بنابراین کاربران با بمباران کلمات کلیدی در متن سعی داشتند تا رتبه محتوای خود را بر اساس این الگوریتم ها بالا ببرند؛ غافل از این که خلق محتوای جذاب محتوای برای ارتباط با مخاطب هم به اندازه توجه به الگوریتمهای رتبهبندی گوگل مهم است.
خوشبختانه امروزه این الگوریتم ها به کمک هوش مصنوعی، توانسته اند ارتباط معنایی عبارات را تشخیص و کیفیت محتوای سایت ها را درک کنند؛ در نتیجه کاربران به محتوای خود، تاثیری که روی مخاطب میگذارد و اختصاصی بودن آن برای مخاطب خاص خود، اهمیت میدهند. این کار هم به ایجاد حس رضایت در مخاطبین کمک می کند و هم باعث بهبود رتبه سایت در گوگل می شود.
چگالی کلمه کلیدی
این مفهوم تا چه حد برای شما آشناست؟ چگالی کلمه کلیدی یعنی نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی مدنظر به تعداد کل کلمات در آن محتوا. معمولا keyword density یا همان چگالی کلمه کلیدی بر حسب درصد بیان میشود. در حالت کلی استاندارد چگالی کلمه کلیدی در محتواهای مختلف، عددی مابین 5/1 تا 3 درصد است. افزایش بیش از حد این عدد، مشکل بمباران کلمات کلیدی را برای محتوای شما در پی خواهد داشت.
با انجام این کارها، قاتل محتوای خود باشید!
مطمئن باشید که تکرار نکردن کلمات کلیدی در متن، خیلی بهتر از تلاش برای مخفیکردن آنها به روشهای مختلف است؛ این درواقع یک جور فریب دادن گوگل بهحساب می آید. از جمله این روشها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- هم رنگ کردن کلمات کلیدی با رنگ زمینه
- استفاده از فونت کوچک در تایپ این کلمات
- گنجاندن کلمات کلیدی در متا تگها، بخش نظرات سایت و یا در کدهای صفحه
برخی از صاحبان وبسایتها تصور میکنند با این روشها میتوانند الگوریتمهای گوگل را فریب دهند اما سخت در اشتباه اند! همه این روشها مستقیما در افت رتبه سایتشان در گوگل تاثیرگذار است.
برخی از روش های بمباران کلمات کلیدی در وبسایتها
علیرغم تاثیر منفی بمباران کلمات کلیدی در کیفیت متن، امروزه افراد زیادی از روشهای مختلف برای این کار استفاده میکنند. شاید تصورکنید استفاده از این روشها باعث بهبود جایگاه شما در گوگل میشود ولی شما عملا درحال فریب خود و گوگل هستید. در ادامه شما را با چند تا از این روشها آشنا میکنیم:
بمباران کلمات کلیدی در عناوین و فهرستها
بسیاری از محتوانویسان سایتها در عناوین محتواهای خود، کلمه کلیدی یا کلمات مشابه را بارها تکرار میکنند. این کار نه تنها ظاهری جذاب و کاربرپسند به محتوای شما نمیدهد، بلکه کاملا مخالف نظر گوگل هم هست. گوگل بیشتر ترجیح میدهد تا برای هر صفحه، عنوانی توصیفی و اختصاصی در نظر بگیرید.
منظور از توصیفی بودن یعنی عنوان، توضیحی کاربردی و مختصر از مطلب باشد و اختصاصی بودن آن یعنی عنوان یک صفحه با عناوین صفحات دیگر فرق کند.
بمباران کلمات کلیدی در متن محتوا و توضیحات
همان اشتباهی که در تکرار کلمه کلیدی در عناوین اتفاق میافتد، ممکن است در توضیحات و متن سایت هم رخ دهد. اما گوگل بهراحتی میتواند این روش را تشخیص داده و باعث افت جایگاه شما شود. برای جلوگیری از این کار سعی کنید تکرار کلمات کلیدی به بیش از 3 درصد نرسد.
بمباران کلمات کلیدی در بخشهایی که ارتباط موضوعی ندارند.
بدترین و ناشیانهترین روش به کار بردن کلمات کلیدی در متن، اصرار به استفاده از آنها در جایی است که اصلا از نظر محتوا و موضوع، تناسبی با کلمات کلیدی ندارد. این کار به نوعی بیاحترامی به مخاطبی است که وارد سایت شما می شود تا از مطالب آن استفاده کند.
تکرار لینک با متن مشابه در کل سایت یا در یک صفحه
لینک دادن برخی عبارات مشابه در سایت به یک آدرس موردنظر هم از روشهای دیگر بمباران کلمات کلیدی است. اما گوگل با مراجعه به این لینکها و مشاهده صفحات مشابه متوجه هدف شما شده و در بسیاری از مواقع سایتتان را جریمه خواهد کرد.
اضافه کردن کلمات متغیر به کلمه کلیدی و تکرار آن
بعضا تولیدکننده محتوا با ترکیب کلمه کلیدی با کلمات مختلف، عبارتهای طولانی و متنوعی را میسازد و در سایت تکرار میکند. این کار هم به نوعی بمباران کلمات کلیدی محسوب میشود.
keyword stuffing چگونه باعث آسیب به سایت میشود؟
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، میتواند صدمات جبرانناپذیری به سایت شما وارد کند. با ما همراه باشید تا با بعضی از این آسیبها آشنا شوید.
جریمه سایت توسط گوگل و از دست دادن جایگاه خود در رتبه بندی آن
شاید قبلا بمباران کلمات کلیدی روشی برای بدست آوردن رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل بود، اما حالا قضیه کاملا برعکس است. الگوریتمهای پیشرفته گوگل، هدف شما را از این کار شناسایی و سایت شما را از دسترس کاربران گوگل خارج میکنند.
بمباران کلمات کلیدی یعنی سایت با تکنیک سئو سیاه!
استفاده بیشازحد از کلمه کلیدی در متن یکی از روشهای سئو کلاه سیاه است. همانطور که میدانید، سئو کلاه سیاه از روشهای غیرقانونی و مخرب برای ارتقا رتبه بهشمار میآید؛ در این نوع از سئو، بیشتر تمرکز روی قرارگرفتن هرچه سریعتر سایت در صفحه اول به هر قیمتی است. در این روش بسیاری از استانداردهای گوگل نادیده گرفته میشود که در نهایت باعث سقوط رتبه سایت میشود.
همچنین این روش از جمله روشهای غیراخلاقی و غیرحرفهای در سئو است که باعث بوجود آمدن اسپم میشود.
تجربه تلخ از دستدادن کاربران خود بهخاطر تجربه کاربری منفی
دراین مقاله سعی کردیم بارها به این موضوع اشاره کنیم که امروزه تعداد کاربران باهوش کم نیستند و با خواندن چند سطر از مطلب شما سریعا درک میکنند که شما واقعا میخواهید مطلبی مفید را به مخاطب خود ارائه دهید یا صرفا در پی بهبود رتبه خود در گوگل هستید.
حال اگر این کاربران با محتوایی بیهوده برخورد کنند سریعا سایت شما را ترک خواهند کرد و این بدترین لطمه ای است که میتواند به یک سایت وارد شود!
افزایش نرخ پرش یا bounce rate
قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است با مفهوم نرخ پرش بیشتر آشنا شویم. نرخ پرش به زبان ساده یعنی درصد بازدیدهایی که یک کاربر بدون تعامل با صفحه از آن خارج میشود. هرچه این عدد کمتر باشد یعنی کاربران شما وقت بیشتری را درسایتتان میگذرانند و این یک نکته مثبت برای سایت شماست. برعکس هرچه این عدد بیشتر باشد، یعنی سایت شما نتوانسته مخاطبانتان را به مدت طولانی جذب خود کند.
علتهای مختلفی میتواند عامل این افزایش نرخ باشد. یکی از این علتها همان موضوع مورد بحث ما یعنی بمباران کلمات کلیدی است.
بهترین روشهای جایگزین برای بمباران کلمات کلیدی
اگر میخواهید محتوای شما رتبه بهتری در گوگل بهدست آورد، بهتر است محتوایتان را برای کلمات کلیدی بهینه کنید نه اینکه آن را با کلمات کلیدی بمباران کنید.
حال که متوجه شدیم این روش چه صدمهای میتواند به سئو محتوا وارد کند، بهتر است به فکر روشهای جایگزین برای آن باشیم.
در ادامه به برخی از این روشها اشاره میکنیم:
- اختصاص یک کلمه کلیدی خاص برای هر صفحه و جلوگیری از تکرار مداوم آن
- استفاده از کلمات کلیدی مترادف، فرعی و طولانی پرطرفدار بین مخاطبان
- استفاده از معادل های انگلیسی کلمات
- استفاده از عبارتهای توصیفی با مفهوم یکسان
- لینکسازی با عبارات طولانی در محتوا و ترکیبهای متنوع
- پرداختن به موضوعات حاشیهای هم معنی با کلمات کلیدی
- طولانیتر بودن محتوا برای بیان راحتتر منظور
- رعایت چگالی کمتر از ۲ درصد کلمه کلیدی در هر صفحه.
- استفاده از کلمات کلیدی در جای مناسب
استفاده از کلمات کلیدی در جای مناسب خود میتواند دو تا فایده داشته باشد، اول اینکه گوگل راحتتر میتواند کلمات کلیدی شما را پیدا کند و دوم اینکه مطلب شما خوانا شده و باعث جذب کاربر میشود. میتوان کلمات کلیدی را در عنوان اصلی مقاله، توضیحات متا، داخل یک برچسب alt تصویر، در پاراگراف اول و یا در سخن پایانی و نتیجهگیری محتوا استفاده کرد.
از بمباران کلمات کلیدی در محتوا پرهیز کنید!
امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با مفهوم keyword stuffing و تاثیرات منفی آن در استراتژی سئو آشنا کرده باشیم. مطمئن باشید با تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند، هم میتوانید به رتبههای بالاتر گوگل برسید و هم بازدید سایتتان را افزایش دهید و بهتر است از روشهای مخرب سئو مثل keyword stuffing دوری کنید.