ایجاد تقویم محتوا
تقویم محتوا چیست ؟
همانگونه که قبلا نیز اشاره کردیم ، تولید محتوا یک عنصر مهم در بازاریابی محتوا می باشد. موفقیت در این امر نیازمند شناخت دقیق مشتریان ، اهداف آن ها و تولید محتوای باکیفیت می باشد.
موفقیت در هر زمینه ای نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد. تولید محتوا به تنهایی نمی تواند موفقیت شما را در استراتژی بازاریابی محتوا تضمین کند. تولید و انتشار منظم محتوا نقش بسیار مهمی در این زمینه برعهده دارد.
از این رو؛ تهیه یک تقویم محتوا کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مقاله در رابطه با تقویم یا جدول محتوا اطلاعات بیشتری ارائه می دهیم ، پس با ما همراه باشید.
اهمیت وجود تقویم سردبیری محتوا
تقویم یا جدول تولید محتوا ، را می توان نقشه راه تولید محتوا دانست. داشتن یک برنامه دقیق و منظم برای تولید و انتشار محتوا ، موجب جذب مخاطب و تبدیل مخاطب به مشتری واقعی می شود.
تولید محتوا ، تنها به نوشتن محدود نمی شود. بلکه موارد مهم تری نظیر ارائه ایده در رابطه با موضوع مد نظر، در نظر گرفتن مخاطبین هدف ، انتخاب کلمات کلیدی درست ، توجه به CTA مناسب را در بردارد.
تقویم محتوایی
تقویم تولید محتوا ، به منزله ی نقشه راه تولید محتوا می باشد که ؛ جزئیات طبقه بندی محتوا و زمانبندی انتشار را شامل می شود. و تیم بازاریابی را در برنامه ریزی کلیه فعالیت های بازاریابی کمک می کند.
این نقشه به شما کمک می کند که در مسیر درست قرار بگیرید، مخاطبان هدف را شناسایی کنید ، و به موفقیت برسید. تهیه این تقویم بسیار ساده و آسان ، وعمل کردن به آن نیازمند تلاش می باشد.
یک تقویم سردبیری محتوا موارد زیر را دربردارد:
- عنوان یا موضوع یک محتوا
- نویسنده محتوا
- تاریخ انتشار محتواهای تولید شده
- موقعیت و کانال انتشار محتوا
- فرمت محتوا
- پرسونای مخاطب
- دستهبندی محتوا
- تعداد کلمات محتوا
- موقعیت مخاطبین هدف در قیف بازاریابی
- دکمه CTA هر محتوا
ضرورت نیاز به تقویم محتوایی در استراتژی بازاریابی محتوا
- برنامه ریزی و سازماندهی کارهای روزانه ، ماهانه و سالیانه تمامی عوامل
- صرفه جویی در زمان و انرژی
- جهت دهی به انتشار محتوا ، در موقعیت و رویدادهای مربوطه
- سهولت مدیریت منابع تولید و تبلیغ محتوا
- بهبود ایدهپردازی، جستجو و بهینهسازی محتواها
- ممانعت از انتشار محتوای تکراری ، نظم بخشیدن به انتشار محتوا ، حفظ مخاطبین قبلی و جذب مخاطبان جدید
- پیدا کردن شکاف های موجود در برنامه محتوایی
- لیست کردن محتواها، چگونگی توزیع محتواها در روز، ماه یا سال ، با کمک این کار می توان به رویدادهای مهم پی برد و برنامه ریزی دقیقی داشت.
تهیه و تنظیم تقویم سردبیری محتوا
با کمک Google Sheets، Google Calendar و یا اکسل، به راحتی می توان تقویم محتوایی را تهیه کرد. لازم به ذکر است که ، نمونه های آماده این تقویم ها موجود می باشد ، شما در صورت نیاز می توانید آن را دانلود ، ویرایش و استفاده نمایید. این تقویم ها برای مدیریت پستهای بلاگ، مدیریت پستهای شبکه اجتماعی و مدیریت کمپینهای محتوایی تنظیم شده اند، و به راحتی قابل استفاده می باشند.
این جداول به مدیریت و صرفه جویی در زمان کمک زیادی می کند. با این کار می توانید محتوای باکیفیت تری تولید کنید.
در ادامه نحوه استفاده از نمونه اکسل تقویم محتوایی را به شما ارائه می دهیم.
تقویم سردبیری محتوای بلاگ
رمز موفقیت یک بلاگ کسب و کار ، یکپارچگی و داشتن استراتژی مناسب می باشد. تقویم سردبیری محتوا ، شما را در این امر یاری می کند . با کمک این تقویم قادر به انجام کارهای زیر خواهید بود:
- سازماندهی پستهای بلاگ و نویسندگان
- تنظیم فرکانس انتشار پستهای بلاگ
- طراحی محتوای آینده بلاگ
- یافتن کلیدواژهها و CTA های و بهینهسازی آن
- استفاده از موضوعات و فرمتهای متنوع
- پستها باید بهموقع و برای مخاطبین هدف در دسترس باشند.
با کمک جدول سردبیری محتوا متوجه می شوید کدام نویسنده ، چه مطلبی را در چه موقعی منتشر می کند. با کمک تقویم ، می توان اطلاعات را در یک جا قرار داده و پیگیری کرد.
مدیریت تقویم سردبیری محتوای بلاگ
مدیریت تقویم محتوایی شامل مراحل زیر می باشد:
مرحله اول: مشخص کردن نویسنده و تاریخ انتشار
در گام اول ، شما باید اسم نویسنده و تاریخ انتشار مطلب را در تقویم درج کنید. این کار باید چند روز قبل از تاریخ انتشار انجام شود. در صورتی که تعداد نویسنده ها زیاد شد، باید زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید. تا با ویرایش درست جدول ، بازخوردهای مورد نیاز را به نویسنده ابلاغ کنید.
مرحله دوم: مشخص کردن موضوع و جزئیات محتوای پست
عنوان محتوا باید جذاب و واضح باشد ، و بتواند مخاطب را به خود جذب کند. بعد از انتخاب عنوان ، آن را در تقویم محتوا درج کنید. با این کار می توانید به برقراری تعادل و تنوع پستها کمک کنید. برای انتخاب عناوین جذاب می توانید از یکسری ابزارهای رایگان کمک بگیرید.
شما می توانید چکیده ای از محتوا را در تقویم درج کنید. با انجام این کار می توانید در انتخاب عناوین و رعایت یکپارچگی و پیوستگی عناوین به نویسنده کمک کنید.
مرحله سوم: مشخص کردن کلید واژه ها، پرسونای مخاطبین هدف و دکمه CTA
در صورتی که چالش اصلی شما تولید محتوا باشد ، امکان غافل شدن از سئو وجود دارد. از این رو با درج کلیدواژهها در تقویم محتوایی ، توجه به کلمات کلیدی محتوا بیشتر می شود . این کار به پیشرفت سئو کمک زیادی خواهد کرد.
با مشخص کردن مخاطبین هدف ، می توانید از ویژگی مخاطبین آگاه شوید و محتوا را متناسب با نیاز آن ها تولید کنید. این کار در جذب مخاطب تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.
محتوای تولید شده باید بتواند مخاطبان را به مشتری واقعی تبدیل کند. از این رو پست های منتشر شده به منظور تولید لید ، باید یک دکمه CTA داشته باشند. آخرین ستون جدول محتوا را برای قرار دادن لینک برای دکمه CTA هر پست اختصاص دهید. با این کار می توانید به کار خود نظم بیشتری ببخشید.
تقویم محتوای شبکه اجتماعی
تقویم محتوا ، مختص شبکه های اجتماعی به مدیریت و نظم دهی فعالیت کسبوکارها در شبکههای اجتماعی و مدیریت بازاریابی شبکههای اجتماعی کمک زیادی می کند. با کمک این جدول می توانید ، یک زمان بندی صحیحی برای انتشار در نظر بگیرید و محتوای با ارزشمندی تولید کنید.
تاثیر استراتژی بازاریابی درونگرا (inbound marketing)، در توسعه کسب و کار در شبکه های اجتماعی، غیر قابل انکار می باشد. از آنجایی که تعداد شبکههای اجتماعی بسیار زیاد می باشد، اشتراک گذاری محتوا در پلتفرمهای اجتماعی، نیازمند سازماندهی و برنامهریزی دقیق تری می باشد.
این مشکل با کمک جدول سردبیری محتوای شبکههای اجتماعی، قابل حل می شود.
تقویم محتوایی در موارد زیر به شما کمک خواهد کرد :
- انتخاب استراتژی آینده ، زمان بر نخواهد بود و شما به راحتی می توانید ، پستهای هفتگی و ماهانه خود را برنامه ریزی و سازماندهی کنید.
- شما با کمک این جدول می توانید تولید محتوای اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی مانند LinkedIn، Instagram، Twitter، Facebook و … را در بهترین فرمت انجام داده و اشتراک گذاری کنید.
- شما می توانید برای هریک از شبکه های اجتماعی محتوای منحصر به فردی تولید و منتشر کنید. پست ها و پیام نباید مشابه یکدیگر باشد.
- شما می توانید ، کمپینهای شبکههای اجتماعی را بهصورت ماهانه پیگیری کنید.
- شما می توانید با ذینفعان دیگر هماهنگی و همکاری داشته باشید.
- شما می توانید راندمان پستهای خود را ارزیابی کنید و درمورد پستهای آینده برنامهریزی کنید.
با کمک تقویم محتوایی ، بازاریابان شبکههای اجتماعی به صورت هدفمند پست ها را منتشر می کنند. و می توانند نتایج پستها را تحلیل و آنالیز کرده و برای بهینه سازی پست های آینده برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.
چگونگی مدیریت تقویم محتوای شبکههای اجتماعی
جدول محتوایی در قالب اکسل تهیه می شود ، در رابطه با انتشار محتوا در فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و … راهکارهای مفیدی ارائه می دهد . انتشار مطلب با برنامه ریزی قبلی انجام می شود.
به منظور نظارت دقیق بر پستهای شبکه اجتماعی می توانید از تقویم ماهانه استفاده کنید. این تقویم برای هر یک از شبکههای اجتماعی، مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و … صفحات جداگانه ای در نظر می گیرد.
تقویم محتوایی شبکه اجتماعی همانند تقویم قبل، ستونهای تاریخ و ساعت انتشار، پیام محتوا، نوع محتوا، لینک و مشخصات تصویر محتوای مد نظر را در بردارد. تقویم باید تمامی مناسبتها، رویدادهای سالانه، کمپینها و … را در برداشته باشد.
سخن آخر
وجود تقویم سردبیری محتوا به منظور مدیریت بهتر و نظم بخشیدن به پستهای بلاگ و شبکههای اجتماعی ضرورت دارد. این تقویم باید مواردی از قبیل : شناسایی مخاطبین هدف، مناسبتها و رویدادها، فرمت محتواها و …. را در بر داشته باشد.
نمونههای آماده این تقویم توسط شرکتهایی نظیر HubSpot، Moz، Content Marketing Institute و … به صورت رایگان ارائه شده است. شما می توانید آن را دانلود کرده و استفاده کنید.
منبع : کالج تپسل