تولید محتوای اینستاگرام و هدف از آن
اینستاگرام تاکنون مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. با تولید محتوای باکیفیت و ارائه بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام بهصورت هدفمند و برنامهریزی شده، میتوانید مخاطبان زیادی را به صفحه خود علاقهمند کنید. با این کار میتوانید کسبوکار خود را توسعه دهید.
محتوا میتواند در قالب متن، صوت، تصویر و ویدئو باشد. در ادامه این مقاله چگونگی تولید محتوای اینستاگرام را به شما آموزش میدهیم.
هدف همه کسبوکارهایی که در اینستاگرام فعالیت میکنند چه آنهایی که قصد فروش محصول را دارند و چه آنهایی که خدماتی را ارائه میدهند، همه و همه بالا بردن تعداد فالورها و در نتیجه افزایش فروش از طریق این اپلیکیشن است. هر چقدر محتوای صفحه شما در جلب توجه مخاطبان نسبت به صفحات رقبای شما موفقتر باشد، در بازاریابی و فروش هم موفقتر خواهد بود.
تولید محتوای اینستاگرام و اهمیت آن در رونق کسبوکارها
امروزه اینستاگرام به یکی از محبوبترین و پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی در بین افراد جامعه تبدیل شده است و کمتر کسی را میتوانید پیدا کنید که در آن فعالیت نداشته باشد، چه بهصورت شخصی و چه بهصورت کاری. بیشتر کاربران اینستاگرام وقت خود را در صفحات مختلف آن با هدف سرگرمی سپری میکنند و حداقل یکبار تجربه خرید از این شبکه مجازی را داشتهاند.
محبوب بودن و در دسترس بودن اینستاگرام دلایل کافی برای هر کسبوکاری است تا برای فعالیت در آن قدم جلو بگذارد و به تولید محتوای اینستاگرام بپردازد و شانس خود را برای بازاریابی در آن بسنجد. کسبوکارهای مختلف با تولید محتواهای باکیفیت در تلاشند تا مخاطبان بیشتری را به صفحه خود بکشند. هرچه تعداد دنبالکنندگان صفحه شما بیشتر باشد، شانس فروش شما هم بیشتر میشود.
از طرف دیگر، اگر مخاطبان محتوای شما را بپسندند احتمال اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارند هم بیشتر خواهد بود. به این ترتیب، شما و برندتان بهراحتی به همه معرفی خواهید شد و به مرور اعتماد به برند شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.
انواع محتوا در اینستاگرام
در دنیای اینستاگرام با انواع مختلفی از محتواها روبهرو هستید که در قالبهای متنوع مثل پست، استوری، IGTV و Reels به مخاطبان ارائه میشود. در ادامه به توضیح این محتواها و کارکرد آنها پرداختهایم.
پست
پستها یکی از مهمترین بخشهای تولید محتوای اینستاگرام هستند. پستها میتوانند شامل محتواهای بصری مثل تصاویر و ویدئوها باشند. استفاده از ویدئو و تصاویر باکیفیت میتواند تاثیرگذاری محتوای پست شما را چند برابر کند.
در زیر هر پست معمولا محتوایی متنی برای توضیح بیشتر پست نوشته میشود که در اصطلاح کپشن گفته میشود. در مواردی که پست شما به حد کافی گویا است دیگر نیازی به نوشتن کپشن وجود ندارد. محتوای کپشن بهتر است برای جذب مخاطب، خلاقانه و جذاب نوشته شود. استفاده از هشتگهای مناسب هم یکی دیگر از روشهایی است که میتواند میزان بازدید صفحهتان را چندین برابر کند.
استوری
استوری ها این امکان را برای کسبوکارها ایجاد کرده اند تا بتوانند بهطور جذاب اخبار مربوط به فعالیتهایشان را به مخاطبان اعلام کنند، مسابقه پرسش و پاسخ داشته باشند و نظرات مخاطبان را نسبت به خدمات و محصولاتشان منعکس کنند و در کل باعث افزایش تعامل و ارتباط با مخاطبان شوند.
یکی دیگر از قابلیتهای استوری، امکان فیلمبرداری بهصورت لایو و پخش همزمان آن است. با این کار میتوانید روند کسبوکارتان را به مخاطبان معرفی کنید، حین لایو با نظرات مخاطبان را پرسیده و منعکس کنید. این کارها همه به برقراری ارتباط صمیمانه بین شما و مخاطبانتان از طریق تولید محتوای اینستاگرام منجر خواهد شد.
IGTV
این قابلیت اینستاگرام به کاربران این امکان را میده که بتوانند ویدئوهای بیش از یک دقیقهای را تولید و پخش کنند. این نوع ویدئوهای طولانی برای معرفی محصولات و خدمات و همچنین برای آموزش بسیار کاربردی هستند. لایوهای برگزار شده را هم میتوانید در این قسمت ذخیره کنید تا کاربرانی که موفق به شرکت در لایو صفحه شما نشده بودند، در زمان دیگری از آن استفاده کنند.
Reels
ریلز قابلیت جدیدی از اینستاگرام است که از سال 2020 به لیست امکانات این شبکه اجتماعی اضافه شده است. Reels که خلاصه Reel for stories است این امکان را به شما میدهد تا ویدئوهای 15 تا 60 ثانیهای را ضبط کنید و از تصاویر و افکتهای جذاب و موسیقیهای بینظیر برروی این ویدئوها استفاده کنید. امروزه کاربران بیشماری از این قابلیت در ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر برای تولید محتوای اینستاگرام خود استفاده میکنند.
چگونه میتوان در اینستاگرام محتوای باکیفیت تولید کرد؟
برای تولید محتوا در اینستاگرام و ارائه بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام، میتوانید از یکی از شرکت های پیشرو و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. با تولید محتوای اینستاگرام در تیم یوتا تجربه ای متفاوت در زمینه بازاریابی محتوا و توسعه کسب و کار در محیط اینستاگرام خواهید داشت.
برای اینکه بتوانید در اینستاگرام محتوای باکیفیت و پربازدیدی را تولید کنید، باید برای این کار ابتدا استراتژی دقیقی داشته باشید. محتوای تولید شده حاصل طی مراحل مختلف و رعایت نکات مهمی است که در ادامه به بررسی برخی از آنها پرداختهایم.
۱. با شناخت مخاطب در جذب آن موفقتر عمل کنید
اولین نکته برای موفقیت کسبوکارها در اینستاگرام، شناخت مخاطبانی است که قرار است از صفحه شما بازدید کنند. اینکه مخاطبان شما از کدام گروه سنی و با چه سلایقی هستند به انتخاب مسیر تولید محتوا و نوع محتوای تولید شده توسط شما کمک زیادی خواهد کرد.
شناخت رقبا و بررسی عملکرد آنها در اینستاگرام هم میتواند به شما در مسیر موفقیتتان کمک کند. با مراجعه به صفحه رقیبان و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها میتوانید ایدههای مختلفی برای بهتر شدن محتوای صفحه فعالیتتان و روشهای معرفی برند و جذب مخاطبانتان بهدست بیاورید.
۲. برای تولید محتوای اینستاگرام تقویم محتوایی داشته باشید
این که چه نوع محتوایی را با چه موضوعی و در چه زمانی تولید و منتشر کنید؛ همه باید از قبل برنامهریزی شده باشد. همه این عوامل در تقویم محتوایی لحاظ میشود شما با تنظیم آن دیگر خیالتان از بابت برنامه تولید محتوای اینستاگرام راحت خواهد شد.
در این تقویم حتما به مناسبتهای مختلف دقت کنید و برای این مناسبتها محتواهای مرتبط تولید نمایید. اگر در زمانهای مشخص شده اقدام به انتشار محتوایتان در پیج کنید به مرور زمان مخاطبان در این زمانها مشتاقانه منتظر محتوای شما خواهند بود که این در افزایش میزان رضایت مخاطبان از شما موثر است و به آنها نشان میدهد که برایشان ارزش قائل هستید.
۳. از ترکیب فرمتهای مختلف در تولید محتوای اینستاگرام بهره ببرید
برای فعالیت در اینستاگرام، شما باید قادر به تولید محتوا در انواع فرمتها باشید. برای انجام این کار میتوانید حداکثر ده پست را به اشتراک بگذارید، یک آلبوم درست کنید، یا با کمک یک فیلم 60 ثانیهای محصولات خود را نشان دهید.
استفاده زیاد از عکسهای محصول، کار درستی نیست. در تولید محتوای اینستاگرام سعی کنید؛ با تنوع دادن به مضامین محتوای عکسی، مخاطبین را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کنید.
شما میتوانید یک گام جلوتر رفته و گیف ایجاد کنید. اینستاگرام، گیفها را مانند ویدیو در نظر میگیرد. این گیفها، راه حلی آسان و مناسب برای برقراری ارتباط با کاربران است؛ چرا که کاربران به این گیفها علاقهمند هستند.
۴. از خلاقیت و نوآوری در جهت ارائه بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید
یکی از عناصر مهمی که به شما در خلق یک محتوای جذاب کمک خواهد کرد استفاده از خلاقیت و نوآوری در تولید محتوایتان است. خلاقیت همیشه به منزله استفاده از راههای پیچیده برای جلب توجه مخاطب نیست؛ گاهی یک محتوای ساده میتواند خیلی بهتر از محتواهای طولانی و پیچیده پیام شما را به مخاطب منتقل و او را به دنبال کردن صفحه شما متمایل کند.
برای تولید محتوای اینستاگرام خود از سبک خاص و خلاقانه استفاده کنید و برای اینکه موفق شوید در ذهن مخاطبتان بمانید، حتما محتواها را در قالب منحصر به فرد و با نام برند خود تولید کنید. این کار هم از کپی برداری توسط رقبا جلوگیری میکند و هم باعث شناخته شدن نام برند شما در بین کاربران خواهد شد.
۵. از کاربران در تولید محتوای باکیفیت کمک بگیرید
برای این کار میتوانید کاربران را به تولید محتوا تشویق کنید. اما سوالی که مطرح میشود، این است که چگونه میتوان این کار را انجام داد؟ یکی از راهها برای تولید محتوای اینستاگرام این است که؛ از کاربر درخواست کنید، که در مورد یک موضوع خاص، در حوزه کسبوکارتان نظر دهد. یا اینکه سوالی مطرح کنید، تا کاربران به آن پاسخ دهند.
تولید محتوا به این روش، محتوای تولید شده توسط کاربر است. به محتوایی که توسط کاربران برای یک محصول یا خدمت خاص، با یا بدون تشویق تولید میشود، برند هم میگویند.
در حال حاضر اکثر برندها از UGC استفاده میکنند. بهعنوان مثال شما میتوانید با برگزاری یک مسابقه و یا دادن یک جایزه به بهترین جمله درباره عکس یا برند خاص، از طریق کاربر تولید محتوا کنید.
یک مثال دیگر در این زمینه این است که، شما میتوانید با ارائه هدیه یا تخفیف محصولات به کاربران، انگیزه کاربران را برای استفاده از هشتگ خودتان افزایش دهید؛ اساساً دریافت این کلمه به عنوان هشتگ از کاربران میتواند شروعکننده خوبی برای کارها باشد.
در نظر داشته باشید که محتوای درخواستی شما از کاربر نباید محدودکننده باشد و باعث اذیت او شود. این محتوا باید محتوای شما را تکمیل کند. استفاده زیاد از محتوای کاربر باعث عدم اعتماد او به شما درباره تسلط در حوزه کاریتان میشود.
۶. همکاری با اینفلوئنسرها و برندهای برتر را فراموش نکنید
در صورتیکه بخواهید کنترل بیشتری در حوزه کاری خود داشته باشید و یا جریان مداوم از تولید محتوای اینستاگرام بر روی برند خود داشته باشید، بهتر است از اینفلوئنسرها (تأثیر گذاران) در خواست همکاری کنید.
برای تولید محتوای اینستاگرام، سعی کنید با اینفلوئنسرهایی که درحوزه کسبوکار شما فعالیت میکنند، ارتباط برقرار کنید. با همکاری آنها، فالورهای پیج اینستاگرام خود را افزایش دهید. در صورتیکه شما یک بیزینس کوچک با بودجه محدود دارید، میتوانید از میکرواینفلوئنسرهایی با فالورهای ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ درخواست همکاری کنید.
بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام
سختترین قسمت تولید محتوای اینستاگرام، ایدهپردازی برای آن است. اینستاگرام بستر مناسبی برای ارائه ایدههای مختلف در قالبهای جذاب محتوایی به مخاطبان است. شما میتوانید از این بستر برای جذب حداکثری مخاطبان استفاده کنید و به رشد کسبوکارتان کمک کنید. در زیر چند نمونه از ایدههایی که میتواند برای شروع کار به شما کمک کند اشاره کردیم.
- توجه به سوالات مخاطبین و خواندن مداوم کامنتهای زیر پستها
- ساخت پادکستها و فیلمهای سریالی آموزشی
- فیلمبرداری از پشت صحنه فعالیتهای تیم کاری
- توجه به مناسبتهای مختلف و تولید محتوای منحصربهفرد برای آنها
- تولید محتوا درباره تاریخچه برندهای موفق
- ارائه کد تخفیف برای محصولات و خدمات
- برگزاری مسابقه و قرعهکشی
- مصاحبه با افراد موفق در حوزههای مرتبط کاری
- توجه به ترندهای روز اینستاگرام
- دعوت از مخاطبان برای انجام چالشهای جدید
ابزارهای موردنیاز برای تولید محتوای اینستاگرام با گوشی موبایل
تولید محتوای حرفهای و باکیفیت نیازمند استفاده از ابزارهای مخصوص است. اما همانطور که همه ما میدانیم شاید آموزش و استفاده از برنامههای حرفهای مثل Photoshop و Premiere برای همه ما امکانپذیر نباشد بیشتر ترجیح دهیم از گوشیهای هوشمند برای این کار استفاده کنیم.
اپلیکیشنهایی وجود دارد که به بهبود کیفیت ویدئوها و تصاویر در اینستاگرام کمک میکند و شما با نصب آنها در گوشی خود میتوانید بهراحتی به تولید محتوای اینستاگرام باارزش دست پیدا کنید. در ادامه 3 نمونه از این اپلیکیشنها را معرفی کردهایم.
1. Canva
Canva یکی از جامعترین ابزارهایی است که با ارائه قالبهای آماده برای پست و استوری به کاربران کمک میکند تا محتواهایشان را بهراحتی در اینستاگرام بارگذاری کنند. شما به کمک این اپلیکیشن که از بهترینها در زمینه طراحی است میتوانید تصاویر و محتواهای جذاب برای مخاطبانتان خلق کند.
2. Picsart
یکی از اپلیکیشنهای محبوب در بین کاربران است. کار با این اپلیکیشن بسیار راحت است و کاربران میتوانند با خیال راحت کار با این اپلیکیشن را یاد بگیرند. این ابزار برای ادیت و دیزاین عکس بسیار کاربردی است و شما میتوانید از افکتهای عکس، استیکر و متن بر روی عکسهایتان استفاده کنید و حرفهایترین تولید محتوای اینستاگرام را داشته باشید.
3. Mostory
یکی از اپلیکیشنهای پرطرفدار برای ساخت استوری است که به کاربران خود انواع مختلفی از قالبهای آماده برای استوری را ارائه میدهد تا میتوانند از آنها برای ساخت ویدئو و عکسهای جذاب استفاده کنند. از قابلیتهای جالب آن میتوان به اضافه کردن آهنگ به استوری اشاره کرد.
تعرفه تولید محتوای اینستاگرام
اگر به دنبال تعرفه تولید محتوای اینستاگرام هستید، باید به شما بگوییم که قرار است با مقادیر متفاوتی از هزینهها روبرو شوید. دلیل آن هم این است که هزینه تولید محتوا براساس فاکتورهای مختلفی تعیین میشود؛ کیفیت محتوای تولید شده و میزان تجربه تیم تولید محتوا از مهمترین این فاکتورها هستند.
اگر در تولید محتوای شما از ویدئو، تصاویر باکیفیت، صداگذاری و سایر عوامل استفاده شود که همه نیازمند ابزارهای حرفهای برای این کار هستند؛ قطعا هزینه تمامشده محتوا هم بیشتر خواهد شد. تجربه تیم محتوا هم عامل مهم دیگری است که بر تعرفه تولید محتوا تاثیرگذار است. بهکارگیری افراد حرفهای و خلاق که توانایی ایدهپردازی بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام را دارند حتما کیفیت محتوای تولیدی را دو چندان خواهد کرد.
مخاطبان در اینستا به محتوای باارزش نه نمیگویند!
در این مقاله در رابطه با انواع محتوای اینستاگرام، تولید محتوای اینستاگرام ارزشمند و بهترین ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام برای این کار توضیحاتی ارائه دادیم. شما میتوانید برای تولید محتوا از تیم متخصص تولید محتوای یوتا هم کمک بگیرید. هدف تیم یوتا، ارائه بهترین محتوا برای مطرح کردن برند شما است.