آیا زبان آدرس صفحه در جذب کاربر و رتبهبندی گوگل تاثیر دارد؟
یکی از اهدافی که تولیدکنندگان محتوا و سئوکاران از گذشته به دنبال آن هستند، استفاده از بهترین و تاثیرگذارترین روشها برای بهینهسازی سایت و جذب مخاطبان است. به همین منظور گوگل 200 فاکتور را مشخص کرده است اما رعایت همه آن اصول و قوانین در یک محتوا تقریباً غیرممکن است. زبان آدرس صفحه یکی از این فاکتورهای مهم است که اگر دقیق و مناسب باشد میتواند تولیدکنندگان محتوا را در رسیدن به هدفشان کمک کند.
برخی معتقدند که زبان آدرس صفحه فارسی در جلب توجه کاربران و سئو گوگل موثر است و برخی زبان انگلیسی را مناسبترین زبان میدانند. اما در این میان سوال مهم این است که واقعا کدام URL میتواند هم مفهوم شما از محتوای سایت را بهخوبی به کاربرانتان منتقل کند و هم مورد قبول الگوریتمهای جستجوی گوگل قرار گیرد؟ و اگر کاربری لینک شما را در شبکههای اجتماعی دید بتواند تصمیم بگیرد که روی آن کلیک کند یا نه.
نظر گوگل درمورد زبان آدرس صفحه
تأثیر زبان آدرس صفحه بر جایگاه آن همیشه برای نویسندگان با ابهاماتی همراه بوده است و آنها همیشه به دنبال جوابی درست و قطعی هستند تا به کمک آن زبان صفحه را تعیین کنند. برای اینکه به جواب این سؤال برسیم، باید نظرها و تحقیقات متعددی را بررسی کنیم که ما در این راستا، ابتدا به دیدگاه گوگل در اینباره میپردازیم.
یکی از بهترین متخصصین و تحلیلگران وب مستر گوگل به نام جان مولر برای پاسخ به سؤال افرادی که درباره زبان آدرس صفحه مشکل دارند، ویدیویی تهیه کرده است و در آن بیان میکند که سایتهای غیرانگلیسی که محتوای آنها به زبانهای دیگری است، میتوانند از آدرسهایی به زبان مختلف استفاده کنند و گوگل با این موضوع مشکلی ندارد و تأثیری هم در رتبه و جایگاه سایت نخواهد داشت.
همچنین به این نکته مهم هم اشاره میکند که بهتر است بهجای اینکه در مورد زبان URL صفحات بحث کنید، به این فکر باشید که چهطور میتوانید آدرس صفحات را به بهترین شکل برای کاربر بهینه کنید یعنی از اصول و قوانین مختلف برای جلب رضایت کاربر استفاده کنید، همچنین تلاش کنید لینک صفحات طوری باشد که کاربران هنگام کار با آنها دچار مشکل نشوند.
6 نکته مهم برای بهینهسازی آدرس سایت
بهبود تجربه کاربری از اهداف مهم گوگل است و سایتهایی که برای جلب رضایت کاربران خود از روشهای مختلف استفاده میکنند، در واقع بهطور مستقیم روی رضایت گوگل هم اثر مثبت میگذارند. اما گوگل برای بهینه شدن آدرس علاوه بر زبان آدرس صفحه، پیشنهادهایی را ارائه میدهد. در ادامه به بعضی از آنها اشاره میکنیم.
- آدرس صفحات بهگونهای باشد که کاربران موقع لینک دادن مشکلی نداشته باشند.
- تا جای ممکن از مواردی مثل کاما، ویرگول، اعداد و کدهای نامفهوم که ممکن است باعث کاهش خوانایی آدرس شود پرهیز شود.
- بهتر است برای جداسازی کلمات به جای استفاده از کاما، از علامت Dash (-) استفاده کنید.
- در صورت چندزبانه بودن سایت، بهتر است آدرس صفحات با همان زبانی باشد که محتوای سایت نیز با همان زبان نگارش شده است. به طور مثال اگر محتوایی به زبان فارسی تولید میکنید بهتر است آدرس نیز به زبان فارسی باشد و نکته مهم اینکه این کار اصلاً به سئو سایت آسیبی وارد نمیکند.
- آدرس صفحه بهتر است زیاد طولانی نباشد و تا حدالامکان کوتاه باشد و مفهوم محتوا را برساند.
- آدرسی که برای سایت خود استفاده میکنید حتماً باید معنادار باشد و داخل آن کلمات کلیدی محتوا قرار بگیرد.
زبان آدرس صفحه سایتهای موفق
با توجه به اصول و قوانین سئو، زبان آدرسدهی مشکلی در سئو سایت ایجاد نمیکند اما میتواند در جلب نظر مثبت کاربران و گوگل تاثیرگذار باشد. ما در این قسمت سعی کردیم با توجه به تجربه و آزمایش به جواب این سؤال که آدرسدهی بهتر است به چه زبانی باشد جواب دهیم. برای این کار چند سایت موفق را بررسی کردیم تا ببینیم زبان آدرس صفحه آنها تا چه حد میتواند باعث موفقیتشان شود.
برای اینکار دو عبارت «آموزش سئو» و «الگوریتمهای گوگل» را مورد بررسی قرار دادیم. نتیجه کار این شد که بیشتر صفحاتی که رتبه بالایی دارند آدرس آنها به زبان انگلیسی است و تعداد آنها نسبت به صفحاتی که آدرس غیرانگلیسی دارند بیشتر است. اما صرفا با بررسی این دو عبارت نمیتوان به این نتیجه رسید که صفحاتی که آدرس انگلیسی دارند جایگاه بهتری دارند چون ممکن است در موضوعات دیگر نتیجه کاملا متفاوت باشد.
چند تفاوت مهم زبان آدرس صفحه فارسی و انگلیسی
همانطور که گفتیم نوع زبان آدرس صفحه از لحاظ تئوری برای گوگل در رتبهبندی تفاوتی ندارد اما آیا در واقعیت هم این چنین است یا نه؟ طبق تجربه کارشناسان، فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحه تفاوتهای مهمی در نتیجه کار دارد که باهم به چند مورد از این تفاوتها میپردازیم.
سهولت لینک دادن آدرس سایت در شبکههای اجتماعی
متاسفانه بسیاری از شبکههای اجتماعی که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند، کلمات فارسی موجود در آدرس را به صورت کاراکترهای نامفهوم و ناخوانا نشان میدهند ولی آدرس صفحاتی را که به زبان انگلیسی است کاملا واضح و به همان شکل اصلی نشان میدهند که این خود امتیاز ویژهای برای آدرسهای انگلیسی است.
طول آدرس صفحه
یکی از نکات مهم در آدرسدهی توجه به کوتاه بودن آدرس صفحه است، طبق تجربه، کاربران آدرسهای کوتاه را بیشتر میپسندند. سایتهایی که از زبانهای غیرانگلیسی مثل فارسی استفاده میکنند به خاطر اینکه کلمات فارسی نیاز به decode کردن دارند، در عمل آدرس سایتهای فارسی طولانیتر از آدرسهای انگلیسی خواهد بود.
سرعت ایندکس یا فهرست شدن
نیاز به decode شدن در کلمات غیرانگلیسی در کاهش سرعت فهرست شدن سایتها هم تاثیر دارد؛ بنابراین سایتهای انگلیسی سریعتر از سایتهای غیرانگلیسی فهرست میشوند. هرچند این مشکل بیشتر زمانی اهمیت پیدا میکنند که کاربران از سرورهای مشترک استفاده میکنند ولی در کل بر تجربه کاربری موثر خواهد بود.
سهولت در یادآوری URL
براساس تجربه کارشناسان، اکثر کاربران برای جستجوی سایت موردنظرشان آدرس سایت را تایپ میکنند؛ بنابراین هرچه آدرس سادهتر و راحتتر باشد، ماندگاری آن در ذهن کاربر بیشتر خواهد بود. آدرسهای انگلیسی برحسب تجربه از این ویژگی برخوردارند.
محتوا و کیفیت مهمتر است یا زبان آدرس صفحه؟
با توجه به نکاتی که در این مقاله گفتیم، شاید به این نتیجه رسیده باشید که صفحاتی که آدرسشان به زبان انگلیسی است برای شما بهتر باشد؛ اما آنچه که ما سعی کردیم به آن تاکید کنیم ایجاد تجربه کاربری خوب و حس رضایت در کاربر است. هرچه محتوای شما باارزشتر و باکیفیتتر باشد، مخاطب بیشتر جذب آن میشود. هر چقدر در جذب مخاطب موفقتر باشید، میتوانید نظر گوگل را هم به خود جلب کنید.
این نکته را هم نباید فراموش کنیم که آدرس صفحه نیز میتواند در جذب مخاطب و جلب رضایت او تاثیرگذار باشد. منظور از آدرس، آدرس بهینه شده است. آدرسی که کوتاه و مختصر باشد، با محتوا ارتباط داشته باشد و برای لینکدهی و اشتراکگذاری هم مناسب باشد. وقتی کاربر با دیدن آدرس سایت شما پی به محتوای آن ببرد و بهراحتی آن را بهخاطر بسپارد، قطعا در بازدیدهای بعدی هم به سایت شما مراجعه خواهد کرد.
هرچند در حال حاضر آدرسهای انگلیسی عملکرد بهتری نسبت به آدرسهای فارسی دارند؛ اما ممکن است در آینده این اشکالات جزئی برطرف شود و آدرسهای فارسی هم بتوانند توسط کاربران بهراحتی استفاده شوند. این را هم باید در نظر داشت که سایتهای معتبر زیادی وجود دارد که آدرس فارسی دارند و در عین حال از سئوی خوبی هم برخوردارند.
رمز موفقیت این سایتها همانطور که گفتیم محتوای ارزشمندی است که ارائه میدهند؛ پس بهجای حساسیت زیاد روی زبان آدرس صفحه، بهتر است به کیفیت محتوایتان اهمیت دهید.