1- عنوان صفحه در سئوی داخلی سایت
یکی از مهمترین المانهایی که سئوی داخلی دارد عنوان هر صفحه است؛ این عنوان معمولا دارای کلمه کلیدی هدفگذاری شده در متن است. انتخاب عنوان مناسب برای هر سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب عنوانی که با موضوع مرتبط و شامل کلمه کلیدی است، در صفحه جستوجوی گوگل، صفحه و سایت شما نیز برای کاربران معرفی و پیشنهاد میشود.
بهتر است برای پیدا کردن عنوان مناسب و کلمه کلیدی پرکاربرد در حوزه کاری خودتان، به سایت رقبایتان سر بزنید و ایدههای مختلف را به ذهن خود فرا بخوانید. حالا عنوانی انتخاب کنید که اصولی باشد و شما را در دیدرس کاربران هدفتان قرار دهد.
2- راهنمای عنوان صفحه
عنوان سئوی هر مطلب بهعنوان یک تگ مستقل بوده و اکثرا با متای توضیحات اشتباه گرفته میشود. در برخی سایتها نیز مشاهده میکنیم که در هر دوی آنها یک محتوا وجود دارد. عنوان صفحه برای کاربران فقط در تبهای مرورگر دیده میشود ولی روباتهای گوگل میتوانند بهراحتی آن را شناسایی و درک نمایند.
در طراحی وب سایت، شما باید کلمه کلیدی را که در متن هم هدفگذاری شده است، بهعنوان سئوی خود در نظر بگیرید. برای شروع بهتر است برای کلمه کلیدی 70 کاراکتر بهعنوان سئوی خود اختصاص دهید البته بیشتر از 70 نبودن کاراکتر عنوان سئو مسئله خیلی مهمی در سئوی داخلی سایت نیست اما بهدلیل نمایش داده نشدن در نتایج گوگل، از کلمات بعدی استفاده نخواهند شد.
3- توضیحات متا در سئوی داخلی
بخش توضیحات در هر سایت برای جذب بیشتر بازدیدکننده اهمیت دارد زیرا این بخش در نتایج جستوجو بهراحتی قابل نمایش و در دسترس است. توضیحات متا پیش از تاثیر گذاشتن روی رتبهبندی گوگل، بهعلت سوءاستفاده کردن کاربران از سایت و معرفی الگوریتمهای جدید گوگل مانند مرغ مگسخوار، تا حدودی از ارزش و اعتبار آن در رتبهبندی نتایج جستوجو کاسته شده است. با این وجود توضیحات متا همچنان از بخشهای قابل توجه و مهم برای جلب توجه بیشتر کاربران و مشخص کردن موضوع محتوای ما محسوب میشود.
4- راهنمای توضیحات متا
همانطور که در بخش عنوان ذکر کردیم، در بخش توضیحات هم مشابه بخش عنوان، تعداد 150 کاراکتر اجباری نیست ولی اگر بیشتر از مقدار تعیینشده باشد به شکل سه نقطه نشان داده میشود و ارزش چندانی نخواهد داشت. برای ایجاد تاثیر بیشتر در توضیحات متا، میتوانید از کلمات کلیدی هدف و نیز مترادفهای آنها نیز استفاده کنید زیرا بعد از جستوجوی کاربر، بهصورت هایلایت در نتایج جستوجو ظاهر میشوند.
لازم به ذکر است که در سئوی داخلی سایت تا کنون مشخص نشده است که کلمات کلیدی تا چه اندازه در تگ توضیحات سئو شما را یاری میکند اما میتوان گفت که خود این توضیحات بهتنهایی میتوانند تعداد بازدیدکنندگان سایت شما را هنگام نمایش آن در لیست نتایج جستوجو افزایش دهند.
وقتی شما نتوانید چیزی را در عنوان توضیح دهید، میتوانید در تگ توضیحات، آن را شرح دهید زیرا در تگ توضیحات میتوان تعداد بیشتری کاراکتر را مورداستفاده قرار داد.
درمورد نحوه توضیح دادن نیز باید به این نکته اشاره کنیم که این توضیحات باید منحصر به فرد باشند و محتوای تگ توضیحات برای محتوای شما فاقد هر نوع مطالب تکراری باشد. رعایت این نکته به قدری ضروری است که گوگل اعلام کرده است که اگر قادر به توضیحات متای منحصربهفرد برای هر صفحه نیستید، بهتر است از توضیحات متا صرف نظر کنید.
5- هدینگ یا عنوانها در صفحه و راهنمای هدینگ صفحه
برخلاف تگ عنوان و تگ توضیحات متا، بخش هدینگ نیز در صفحات وب سایت برای بازدیدکنندگان قابلدسترسی و مشاهده است و کاربردهای زیادی دارد و برای سئوی داخلی سایت حائز اهمیت میباشد. از طریق هدینگ میتوان در موتورهای جستوجو، موضوع و اطلاعات موجود در صفحه را بهراحتی پیدا کرد.
هدف یک وب سایت از طریق هدینگها درچند کلمه بیان میشود. در تعداد کاراکترهایی که یک هدینگ باید داشته باشد نیز محدودیتی وجود ندارد اما معمولا باید کوتاهتر نوشته شود تا توجه کاربران را بیشتر به خود جلب کند.
برای اینکه بخواهید به سئوی سایت خود کمک کنید، این راه را پیشنهاد میکنیم که از کلمههای کلیدی هدفگذاریشده در متن در تگ هدینگ خود نیز بهرهمند شوید. همچنین میتوانید کلمات کلیدی هدفگذاریشده را در متن در ابتدای محتوای تگ هدینگ به کار ببرید.
6- محتوای صفحه
فضای سایت باید شامل محتوایی از قبیل کلمههای کلیدی انتخابشده باشد. این کلمات از کلمات کلیدی هدفگذاریشده و مترادف آنها تشکیل شده است و باید دقت داشته باشید که چگالی این کلمات کلیدی نباید خیلی زیاد باشد. بهعلاوه این کلمات هدف را باید زمانیکه برای کاربر دارای مفهوم باشد مورداستفاده قرار دهید. در امر طراحی سایت مهمترین نکته میتواند کسب رضایت کاربر و حفظ کیفیت متن باشد.
در تهیه محتوای صفحه برای سئوی داخلی سایت پیشنهاد میشود که محتوای شما بین 500 تا 1000 کلمه باشد زیرا موتورهای جستوجو متنهای بلندتر را دوست دارند و از طرفی نیز کاربران علاقهای به خواندن مقالات طولانی ندارند. به همین دلیل این تعداد کلمه استاندارد میباشد.
گوگل در حقیقت فرق بین وبلاگ و یک وب سایت تجاری را هنگام رتبهدهی به محتوا متوجه میشود. مقدار دقیقی که بتوان برای تعداد کلمات کلیدی در متن در نظر گرفت موجود نیست اما باید هر دو خط یک بار کلمه کلیدی خود را استفاده نمایید. علاوهبر آن میتوانید کلمات مترادف کلمه کلیدی خود را نیز به کار ببرید.
سخن پایانی
در پایان میتوان گفت برای سئو و بهینه سازی وب سایت سعی کنید محتوای خود را بدیع نگه دارید. برای داشتن بهترین سایت، شما نباید از محتوای تکراری از صفحات سایت خود و یا از صفحات سایت های دیگر استفاده کنید زیرا تاثیر بسیار منفی در سئوی سایت شما خواهد گذاشت. در صورتی که موتورهای جست وجو دو صفحه مانند هم را پیدا می کنند، یکی از این دو محتوا را به عنوان اصل در نظر می گیرند و دیگری را در انتهای لیست نتایج جست وجو می گذارند.