تراکم یا چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword Density به تعداد و فراوانی کاربرد یک کلمه خاص در یک متن یا صفحه وب اشاره دارد.

در سال‌های اولیه بهینه‌سازی موتور‌های جستجو، هر چه تراکم کلمه کلیدی بیشتر بود، صفحه رتبه بهتری را به دست می‌آورد. وقتی سئو پدیده‌ای نوظهور بود، تکنیک تکرار کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing بسیار محبوب شده بود و کسب جایگاه در گوگل برای سایت، آسان بود. به همین دلیل وب‌مسترها بی‌پروا، کلمات کلیدی را در کل پاراگراف‌های صفحات به محتوا اضافه می‌کردند تا بتوانند به افزایش رتبه سایت کمک کنند و می‌توان گفت از قانون خاصی پیروی نمی‌کردند.

باید گفت که استفاده از عبارات کلیدی در داخل متن، به شرطی که طبیعی باشد، می‌تواند در بهبود رتبه سایت شما در موتور‌های جستجو مفید باشد. بهترین راهکار برای بهینه‌سازی محتوای سایت، استفاده متناسب از کلمات کلیدی و عبارات موجود در صفحات وب سایت و بالابردن کیفیت محتواست نه چگالی کلمات کلیدی؛ در واقع کمیت مهم نیست، کیفیت مهم است.

چگالی کلمه کلیدی چگونه محاسبه می‌‎شود؟

برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی در یک صفحه ، یک فرمول وجود دارد. ابتدا باید تعداد کل کلمات موجود در صفحه را بدانید و بر اساس آن، چگالی کلمات کلیدی را محاسبه کنید. به این شکل که تعداد تکرار کلمات کلیدی را بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم و در نهایت آن را ضربدر 100 کنید و چگالی یا درصد کلمه کلیدی برای صفحه را به دست آورید.

به‌عنوان مثال، اگر عبارت کلیدی شما "نرم‌ افزار مدیریت پروژه" باشد، برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی آن باید تعداد تکرار‌های "نرم‌ افزار مدیریت پروژه" در محتوای صفحه وب یا متن محاسبه و بر تعداد کل کلمات تقسیم و در نهایت ضربدر 100 شود. به این صورت که اگر از این عبارت کلیدی خاص ده بار در یک پست وبلاگ هزار کلمه‌ای استفاده می‌‎کنید، چگالی کلمه کلیدی شما 1٪ خواهد بود.

محاسبه چگالی کلمه کلیدی

در عمل، برای بهینه‌سازی SEO، نیازی به دقت محاسبه چگالی کلمه کلیدی نیست، بلکه بهتر است به‌صورت طبیعی و منطقی از عبارات کلیدی مختلف در محتوای خود استفاده کنید. در واقع، طرح و محتوای شما باید به‌منظور رضایت مخاطبان تنظیم شده باشد، نه فقط به منظور بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو.

خوشه‌بندی کلمه کلیدی چیست؟

خوشه‌بندی کلمات کلیدی یا Keyword Clustering، یک روش بهینه‌سازی محتواست که در آن کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با همدیگر دسته‌بندی می‌شوند. این روش در بهبود سئو سایت مؤثر است، زیرا به‌صورت مستقیم بر روی بهبود محتوایی صفحات وب سایت تأثیر می‌گذارد، خوشه‌بندی کلمات کلیدی که با ارائه یک ساختار نظم‌مند و خوانا، برای کاربران به ماهیت و موضوع کلی سایت درک بهتری می‌دهد.

با استفاده از خوشه‌بندی کلمات کلیدی، می‌توانید محتوایتان را به‌راحتی به چندین دسته تقسیم کنید و از هر دسته برای ارائه محتوای مرتبط به کاربران استفاده کنید. به این منظور، بهتر است ابتدا یک مرور کلی بر روی کلمات کلیدی مربوط به سایت خود داشته باشید و حواستان به چگالی کلمه کلیدی نیز باشد، سپس کلمات مشابه و مرتبط را دسته‌بندی کنید و در نهایت با استفاده از هر دسته، محتوایی مرتبط و با کیفیت برای کاربران خود ایجاد کنید.

برای مثال، اگر سایت شما درمورد برنامه‌نویسی وب است، می‌توانید کلماتی مانند: html، css و JavaScript را در یک دسته قرار دهید و به‌عنوان کلمات کلیدی مربوط به بخش طراحی وب سایت استفاده کنید، درحالی‌‌که php ، mysql و python را در یک دسته دیگر کلمات کلیدی مربوط به بخش برنامه‌نویسی وب سایت دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در بهبود سئو و بهبود استفاده کاربران از سایت خود موفق‌تر باشید.

تأثیر چگالی بالای کلمات کلیدی بر سئو چیست؟

در سئو، چگالی کلمه کلیدی یکی از عوامل مهم در بهتر دیده‌شدن یک صفحه وب در موتور‌های جستجو مانند گوگل، بینگ و یا یاهو است ولی روند رتبه‌بندی و تراکم کلمات کلیدی آن چیزی نیست که قبلاً بود.

بعد از اینکه گوگل درمورد تراکم کلمه کلیدی تصمیم گرفت و تغییراتی در الگوریتم خود ایجاد کرد، بهینه‌سازی محتوا بیشتر از اینکه به تعداد دفعات تکرار یک کلمه خاص در یک پست، وبلاگ یا مقاله مربوط شود، به ایجاد محتوای جذاب و آموزنده برای کاربر بستگی پیدا کرد.

اگر جستجوی کلمه کلیدی خود را انجام داده‌اید و متن را مطابق با آن نوشته‌اید، باید کلمات کلیدی جداگانه‌ای داشته باشید که درصد معینی از کل کلمات صفحه را اشغال می‌کنند؛ یعنی چگالی کلمه کلیدی شما.

توجه به چگالی کلمه کلیدی همچنان برای سئو مهم است اما، بر خلاف زمان‌های گذشته، باید به اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنید. موتور‌های جستجو به دنبال محتوای با کیفیت هستند.

چگالی کلمه کلیدی مهم‌ترین عامل نیست و بایستی این نکته را در نظر داشت که Keyword Stuffing می‌تواند عکس‌العمل منفی موتور‌های جستجو را در برابر صفحات شما به‌دنبال داشته باشد و در نتیجه، رتبه‌بندی سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد.

در واقع استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی در درازمدت به رتبه سایت شما آسیب می‌رساند و همچنین خواندن مطالب شما را برای کاربر‌ها سخت‌ می‌کند. باید بدانید که وقتی کاربران با محتوای شما برخورد می‌کنند، اگر به آنچه می خواهند در صفحه شما نرسند، برای خواندن مطالب بیشتر و کامل تر در همان موضوع، به سایر سایت‌های رقیب مراجعه خواهند کرد و این مسئله، کاهش میزان بازدید و به خطر افتادن سئوی سایت شما را به دنبال خواهد داشت.

اگر چه چگالی کلمه کلیدی در یک صفحه وب بسیار بالا باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا در جستجو‌های مرتبط با آن کلمات کلیدی ظاهر شوید. با این حال، در مقابل، استفاده زیاد از کلمات کلیدی به شدت توصیه نمی‌شود و می‌تواند تأثیرات منفی بر روی سئو وب سایت شما داشته باشد.

علاوه بر این، موتور‌های جستجو نیز می‌توانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی را در نظر بگیرند و برای کنارگذاشتن صفحاتی که این کار را می‌کنند اقداماتی انجام دهند. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که درصد استفاده شما برای یک عبارت خاص خیلی زیاد است، می‌‎توانید یک جایگزین معنایی برای آن عبارت کلیدی در نظر بگیرید تا همه چیز را متعادل کنید.

ابزار‌های بررسی چگالی کلمه کلیدی

ابزار‌هایی نیز وجود دارند که در استفاده درست و اصولی کلمه کلیدی به شما کمک می‌کنند. از این ابزار‌ها برای بررسی چگالی کلمه کلیدی در محتوای وب سایت خود استفاده کنید تا بهترین استراتژی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی خود را پیدا کنید.

Keyword Density Checker

یک ابزار رایگان است. برای استفاده از آن، می‌توانید به سادگی آدرس سایت یا متن صفحه خود را وارد کنید، سپس چگالی کلمه کلیدی خود را بررسی کنید. استفاده از این ابزار یک راه عالی برای به دست آوردن اطلاعات درمورد چگالی کلمه کلیدی است. جستجوگر چگالی کلمات کلیدی دارای رنگ هشدار برای کلمات کلیدی است که به‌طور غیرعادی و بیش از حد در متن استفاده کردید.

Copywritely Keyword Density Checker 

این ابزار نیز چگالی کلمه کلیدی را به شما نمایش می‌دهد. این ابزار کمی محدودتر از سایرین است، ساده و کاربرپسند است. اگر به دنبال بررسی سریع تراکم کلمات کلیدی در یک نگاه هستید، این ابزار خوبی است.

SEOBook Keyword Density Analyzer

برای استفاده از این ابزار به یک حساب کاربری نیاز دارید. علاوه‌بر گزارش چگالی کلمه کلیدی اصلی، این ابزار به شما امکان می‌دهد کلمه کلیدی موردنظر خود را در گوگل جستجو کنید، با استفاده از همان کلمه کلیدی، داده‌های پنج صفحه رتبه‌بندی برتر را جمع‌آوری کنید و سپس آن را تجزیه و تحلیل کنید. در این حالت می‌توانید ببینید که چگالی کلمه کلیدی در کجای متن زیاد است.

Ahrefs

این ابزار سئو و تحلیل کلمات کلیدی، با استفاده از الگوریتم‌های خود، توانایی مقایسه کلمات کلیدی و چک‌کردن چگالی آن‌ها در محتوای وب سایت را برای شما فراهم می‌کند.

SEMrush

سمراش، یکی از بهترین ابزار‌های سئو برای بررسی کلمات کلیدی و چگالی آن‌ها محسوب می‌شود. با سمراش، می‌توانید تعداد و همچنین چگالی کلمه کلیدی خود را در محتوای وب سایت بررسی کنید.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس، یک ابزار مهم برای بررسی چگالی کلمه کلیدی در محتوای وب سایت است. با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید تعداد کلمات کلیدی در محتوای وب سایت خود را چک کنید و آن‌ها را با سایر وب سایت‌های رقیب مقایسه کنید.

SEOptimer

این ابزار برای بررسی کلمات کلیدی و چگالی کلمه کلیدی در محتوای وب سایت استفاده می‌شود. با SEOptimer می‌توانید به‌سادگی کمیت و کیفیت کلمات کلیدی را در محتوای وب سایت خود ارزیابی کنید.

Yoast SEO

افزونه یوتاست سئو برای وردپرس مناسب است و با نصب آن، می‌توانید چگالی کلمه کلیدی در عنوان، توضیحات متا، و محتوای وب سایت خود را بررسی و بهبود دهید.

کلمات کلیدی در بخش های مختلف محتوا توزیع می شوند، اما این مورد باعث کاهش چگالی کلمه کلیدی نخواهد شد

نحوه توزیع کلمات کلیدی باید چگونه باشد؟

پاسخ کلی بستگی به طول محتوا شما دارد. علاوه‌بر رعایت چگالی کلمه کلیدی، باید به محل استفاده از آن کلمات کلیدی نیز توجه داشته باشید.

توزیع کلمات کلیدی در محتوای وب باید بر اساس یک استراتژی بهینه‌ صورت بگیرد. سعی کنید به جای استفاده از کلمات کلیدی در همه جا، با توجه به شنوندگان خود و تخصص شما، از کلمات فنی و مطابق با نیاز اکثر کاربران استفاده کنید. رایج‌ترین جا‌هایی که می‌‎توانید عبارات کلیدی اصلی خود را در صفحه قرار دهید عبارت‌اند از:

کلمه کلیدی در عنوان

عنوان موضوع هم به موتور‌های جستجو و هم به کاربران می‌گوید صفحه شما در مورد چیست، بنابراین منطقی است که کلمه کلیدی را در این قسمت درج کنید.

کلمه کلیدی در توضیحات متا

به یاد داشته باشید، این همان دید کوچک است که به SERP‌ ها ختم می‌شود. گنجاندن عبارت کلیدی اصلی در اینجا مهم است.

کلمه کلیدی در تگ‌های عنوان

حداقل یک H1 یا H2 با کلمه کلیدی اصلی مورد نظر خود در وبلاگ استفاده کنید.

کلمه کلیدی در محتوای بدنه

فراموش نکنید که چند بار از کلمه کلیدی استفاده کنید و از رعایت چگالی کلمه کلیدی غافل نشوید و کلمه کلیدی را در سراسر مطلب صفحه پخش کنید.

ALT تصاویر

با قراردادن کلمات کلیدی در توضیحات ALT تصاویر، محتوای وب‌ سایت شما برای موتور‌های جستجو قابل فهم‌تر و قابل دسترس تر خواهد بود.

لینک‌های داخلی

با قراردادن لینک‌های داخلی در متن، باعث می‌شوید که موتور‌های جستجو درک بهتری از محتوای وب سایت دریافت کنند. به‌عنوان مثال، با لینک دادن به یک صفحه دیگر با کلمات کلیدی مشابه، بهتر دیده می‌‎شوید و رتبه سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

 URL سایت

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در URL سایت نیز کمک شایانی به موتور‌های جست‎جو در مورد محتوای صفحه شما می‌‎کند.

به‌طور کلی، بهینه‌کردن توزیع کلمات کلیدی در محتوای وب با استفاده از روش‌های طبیعی و منطقی، به جای استفاده غیر اصولی از کلمه کلیدی و تکنیک‌های بدون اهمیت این کار، می‌تواند به رتبه‌بندی و بهبود سئو سایت شما کمک کند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم استفاده از کلمات کلیدی بسیار مهم است، اما باید با دقت استفاده شود و تنها به دنبال افزایش تعداد آن نباشید. در واقع، بهترین راه برای بهینه‌سازی این است که چگالی کلمه کلیدی را رعایت کنید و آن‎‌ها را با دقت و به صورت طبیعی در محتوایتان استفاده کنید تا به جای بهبود رتبه، رتبه صفحه وب شما در موتور‌های جستجوی اینترنتی کاهش پیدا نکند. همچنین گفتیم که قراردادن کلمات کلیدی در عناوین (H1-H3) و توضیحات متادیسکریپشن و آدرس صفحه، می‌تواند بر روی رتبه و موقعیت کلمات کلیدی در موتور‌های جستجوی تأثیر بگذارد.

 توجه داشته باشید که چگالی کلمه کلیدی تنها یکی از عوامل مهم در بهینه‌سازی سایت است و برای بهینه‌سازی بهتر سایت‌ها، باید روی اجزای دیگر مانند لینک‎‌های داخلی، سرعت بارگذاری صفحات، نام دامنه و سهولت دسترسی کاربران به محتوای سایت نیز توجه شود. در نهایت، با استفاده از ابزار‌هایی مانند Ahrefs و سمراش، می‌توانید بهترین استراتژی برای چگالی کلمه کلیدی و بهینه‌سازی کلمات کلیدی پیاده کنید. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا امروزه افزایش تعداد کلمه کلیدی برای کسب رتبه کاربردی است؟

پاسخ خیر است. با توجه به الگوریتم‌های جدید این روش سئو کلاه سیاه به حساب می‌آید و تاثیر منفی بر سئو سایت دارد.

چه تعداد کلمه کلیدی خوب است؟

در حالی که هیچ قانون سخت و سفتی برای میزان چگالی کلمه کلیدی فراتر از توصیه‌های گفته شده در مقاله وجود ندارد، بسیاری از سئوکار‌ها توصیه می‌کنند که تقریباً از 1 تا 2 کلمه کلیدی برای هر 100 کلمه محتوا استفاده کنید. این عامل در حدود 1-2٪ تراکم کلمات کلیدی است.