متا تگ توضیحات (متا دیسکریپشن) چیست؟

متا دیسکریپشن (Meta Description) یک تگ HTML است که می‌توانید برای یک پست یا صفحه وب سایت خود تنظیم کنید که در بخش هدر از یک صفحه وب نمایش داده می‌شود. هدف اصلی استفاده از متا دیسکریپشن، افزایش کلیک صفحه در نتایج جستجو است. با نوشتن متا دیسکریپشن جذاب و کامل، کاربران بهتر می‌توانند محتوای صفحه شما را در نتایج جستجو ببینند و برای بازدید از آن جذب شوند.

چرا متا دیسکریپشن در سئو مهم است؟

متا دیسکریپشن یکی از عوامل مهم در سئو سایت است و نقش بسیار مهمی در جذب کاربران و تشویق آن‌ها به کلیک بر روی صفحه شما دارد.

با استفاده از یک متا تگ توضیحات خوب، می‌توانید به کاربران بگویید در صفحه چه فعالیتی انجام می‌‎دهید و سرانجام آن‎‌ها را به کلیک و بازدید از صفحه دعوت کنید. در کل، نوشتن متا دیسکریپشن مناسب یک عامل مهم در بهبود سئو سایت است و به شما کمک می‌کند در نتایج جستجوی گوگل به‌صورت بهتری قرار بگیرید و کاربران بیشتری را جذب کنید.

متا دیسکریپشن می‌‎تواند باعث افزایش موارد لیست زیر شود:

  • افزایش نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو: یک متا دیسکریپشن بهینه ارتباط مستقیم با افزایش نرخ کلیک دارد.
  • افزایش ترافیک سایت: بهینه‌سازی متا دیسکریپشن، نرخ کلیک و در نهایت ترافیک سایت را افزایش می‌دهد.
  • افزایش نرخ تبدیل: متا دیسکریپشنی که مطابق خواسته اصلی کاربران نوشته شده و با موضوع صفحه کاملاً مرتبط است و قصد فریب کاربران برای کلیک را ندارد، برای کاربران جذاب است و می‌تواند منجر به افزایش قابل‌ملاحظه نرخ تبدیل شود.

متا دیسکریپشن و اسنیپت نتایج جستجو

متا دیسکریپشن و اسنیپت، دو عنصر مهم در تولید نتایج جستجو هستند. اسنیپت به‌عنوان یک رشته کوتاه متنی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود در حالی‎که متا دیسکریپشن به‌عنوان توصیف دقیق‌تر صفحه در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

در واقع اسنیپت نتایج جستجو، توضیحاتی است که گوگل از صفحه شما انتخاب کرده و آن را در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می‌‎دهد. این توضیحات می‌‎تواند همان توضیحات درج‌شده در متا دیسکریپشن باشد یا اینکه گوگل به‌صورت اتوماتیک دست به تولید توضیح متفاوتی بزند. در حقیقت، این قسمت تحت کنترل گوگل است و اگر خوش شانس باشید، گوگل متا دیسکریپشن شما را نمایش می‌دهد.

از طرف دیگر، متا دیسکریپشن، توضیح دقیق‌تری از محتوای صفحه ارائه می‌دهد. این توضیحات برای گوگل و دیگر موتور‌های جستجو بسیار مهم است زیرا با استفاده از این نوع اطلاعات، موتور‌های جستجو می‌توانند بهتر تشخیص دهند صفحه شما برای کاربران مناسب است یا خیر.

به‌طور کلی، با استفاده از متا دیسکریپشن و اسنیپت مناسب، می‌توانید برای بهتر دیده شدن، خود را به موتور‌های جستجو معرفی کنید و کاربران را به بازدید از صفحه خودتان ترغیب کنید.

تحقیق درمورد صفحه نتایج جستجو

برای تحقیق درباره صفحه نتایج جستجو، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

جستجوی کلمات کلیدی

از طریق جستجوی کلمات کلیدی موردنظر در موتور‌های جستجو، می‌توانید به صفحه نتایج جستجوی مربوطه دسترسی پیدا کنید.

بررسی ابزار‌های تحلیلی

استفاده از ابزار‌های تحلیلی مثل Google Analytics و SEMrush می‌تواند به شما کمک کند نحوه نمایش صفحه نتایج جستجو را برای یک کلمه کلیدی خاص بررسی و بازدید واقعی دریافتی از صفحه خود را مشاهده کنید.

بررسی صفحه نتایج جستجو وب سایت خود

با بررسی و تحلیل صفحه نتایج جستجو برای وب سایت خود، می‌توانید نحوه نمایش برخی از محتوا‌ها و عناصر را برای کلمات کلیدی خود بررسی، نتیجه را در فایلی ذخیره و آن‌ها را دنبال کنید.

با استفاده از افزونه کروم SEO Quake می‌توانید نتایج جستجو را در یک فایل اکسل ذخیره کنید و با این کار فعالیت رقبایتان را به‌آسانی و بدون هیچ هزینه اضافی دنبال کنید.

در کل، برای تحقیق درباره صفحه نتایج جستجو، می‌توانید از این روش‌ها و هر روش دیگری که شما را به رسیدن به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر از نحوه نمایش صفحه نتایج جستجو نزدیک‎تر می‌کند، استفاده کنید و متا دیسکریپشن خود را بهینه کنید. علت انجام این کار این است که احتمالاً رقبا از تکنیک‌هایی استفاده کرده‌اند که در حال حاضر جواب می‌دهد.

متا دیسکریپشن صفحات را خاص‌تر بنویسید

یک متا توضیحات خوب، مردم را متقاعد می‌کند که صفحه شما بهترین نتیجه را برای درخواست آن‌ها ارائه می‌دهد اما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید بدانید که مردم به‌دنبال چه چیزی هستند. هدف جستجوی آن‌ها چیست؟ آیا آن‌ها به دنبال پاسخ برای یک سؤال هستند؟ اگر هستند، سعی کنید کامل‌ترین پاسخ را به آن‌ها بدهید.

آیا آن‌ها به‌دنبال محصول خاصی هستند؟ بنویسید چه چیزی محصول شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند و چرا بهتر است آن از فروشگاه شما بخرند. به‌عنوان مثال اگر از عبارات “همراه با ارسال رایگان” یا “تخفیف” در تگ متا دیسکریپشن صفحات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، قیمت محصولات شما می‌بایست پایین و همراه با ارسال رایگان باشد. در غیر این صورت اعتماد کاربر را از دست می‌دهید و احتمالاً او هیچگاه به سایت شما بازنخواهد گشت.

نحوه نوشتن توضیحات متا

طول توضیحات متا

برای اینکه تمام توضیحات متا به درستی در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید حداکثر از ۱۶۰ کاراکتر برای نوشتن متن متا استفاده کنید. اگر تعداد کاراکتر توضیحات بیشتر باشد، قسمتی از متن حذف می‌شود و به صورت (…) در نتایج گوگل به نمایش در می‌آید.

نوشتن توضیحات متای تکراری برای صفحات

آیا احساس می‌کنید که پس از خواندن این مقاله باید تمام توضیحات متا دیسکریپشن خود را تغییر دهید اما نمی‌دانید چگونه اینکار را در برنامه خود قرار دهید؟ گوگل جوابش را دارد:

«اگر وقت ندارید برای هر صفحه یک توضیح ایجاد کنید، سعی کنید محتوای خود را اولویت‌بندی کنید. حداقل یک توضیح برای URL‌های مهم مانند صفحه اصلی و صفحات محبوب خود ایجاد کنید.»

با استفاده از سرچ کنسول گوگل می‌توانید بررسی کنید که کدام یک از صفحات شما بالاترین رتبه را دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است سپس به فکر نوشتن توضیحات متا دیسکریپشن این صفحات باشید. اگر ترجیح می‌دهید برای هر صفحه یک توضیح منحصر به فرد بنویسید، می‌‎توانید از ابزار Yoast SEO در وردپرس استفاده کنید.

هیچ فرمول کلی و صحیحی برای نوشتن متا دیسکریپشن در توضیحات متا دیسکریپشن وجود ندارد و نوع بهینه کردن آن از وب سایتی به وب سایت دیگر متفاوت است. با کمک گرفتن از نتایج جستجو و کمی دقت، می‌توانید به متا دیسکریشپن مناسب در سایت خود برسید.

مثال‎‌های از متا دیسکریپشن‌های بهنیه

فرض کنید می‌‎خواهید متا دیسکریپشن بهینه برای صفحه وب یک شرکت تولید‌کننده عینک آفتابی بنویسید. این متا در دیسکریپشن باید توضیح دهد چه کسانی میمی‌توانند از این شرکت و محصولات آن اطلاعات بیشتری داشته باشند و چرا باید از محصولات آن‌ها استفاده کنند.

 متا دیسکریپشن بهینه برای این صفحه وب شرکت تولید‌کننده عینک آفتابی ممکن است به شکل زیر باشد:

"از جمله محصولات ما، عینک‎‌های طراحی‌شده به منظور محافظت از شما در برابر تابش UV و همچنین حفاظت از چشمان شما در مقابل آفتاب و باد می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید"

این متا دیسکریپشن به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهد که عینک‌های ما برای محافظت از سر و صورت در برابر تابش UV و عوامل محیطی مناسب هستند و در ادامه شما را به‌طور کامل به مطالعه جزئیات فنی و خرید عینک آفتابی دعوت می‌کند. این ترکیب از ارائه اطلاعات مفید و استفاده از کلمات کلیدی، متا دیسکریپشن بهینه‌ای را برای هدایت کاربران و جذب آن‌ها به سمت صفحه وب شما تضمین می‌کند.

قرار دادن کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن می‌تواند به بهبود جایگاه سئو صفحه شما و بهبود آن در نتایج جستجو کمک کند. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که موضوع صفحه شما دوره‌های آموزشی آنلاین سئو باشد، متا دیسکریپشن مناسب همچون "با دوره‌های آموزش آنلاین سئو ما، مهارت‌های شگفت‌انگیزی در سئو بدست‌آورید" می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

سئو توضیحات متا

1. طول بهینه و پیشنهادی برای متا دیسکریپشن

طول بهینه برای متا دیسکریپشن بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است. با توجه به اینکه بسیاری از موتور‌های جستجو تا حدی از تعداد کاراکتر‌های متا دیسکریپشن برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌کنند، باید توجه داشت که زیاد شدن این تعداد کاراکتر‌ها منجر به ایجاد متا دیسکریپشن طولانی و بدون ارتباط با محتوای صفحه شما می‌شود.

به عبارتی دیگر، متا دیسکریپشن‌های طولانی جذابیت خود را از دست می‌دهند، بنابراین، بهترین روش نوشتن متا دیسکریپشن، استفاده از یک توضیح مختصر، جذاب و توجه‌برانگیز درمورد محتوای صفحه است که شامل کلمات کلیدی راهبردی نیز باشد.

2. از کلمات کلیدی استفاده کنید

استفاده از کلمات کلیدی مناسب در متا دیسکریپشن می‌تواند به بهبود رتبه صفحه شما در نتایج جستجو کمک کند، زیرا برای الگوریتم‌های موتور جستجو اطلاعاتی درباره محتوای صفحه شما فراهم می‌کند و برای موتور‌های جستجو قابل فهم است.

چگونه چراغ سبز برای عبارت کلیدی در توضیحات متا بگیریم

عبارت کلیدی را در توضیحات متا ذکر کنید اما توضیحات متا خود را با عبارت کلیدی خود پر نکنید. از کلمات مترادف عبارت کلیدی خود استفاده کنید. موتور‌های جستجو امروزه بسیار باهوش هستند اما هنوز لازم است که مشخص کنید صفحه شما درمورد چیست. اگر سایت شما وردپرسی است، با نصب افزونه‌های سئو مانند یوآست و رنک مث می‌توانید مرحله به مرحله متا دیسکریپشن خود را تقویت کنید.

در نوشتن متا دیسکریپشن با چهره برند هم‌راستا شوید

برند هر شرکتی هویت آن شرکت است. هر یک از متا دیسکریپشن‌ها می‌‎بایست علاوه‌بر مستقل بودن، در راستای ارتقا هویت برند شما باشد.

برند در توصیفات متا دیسکریپشن، می‌تواند در جذب کاربران و ارائه تعریف دقیق‌تری از محصولات و خدمات شما کمک کند. در واقع، اگر برند شما در بازار معتبر و شناخته شده باشد، امکان دارد که توصیف مرتبط با برند شما در جستجو‌های کاربران جذابیت بیشتری داشته باشد زیرا کاربران به‌دنبال محصولاتی هستند که برای آن‌ها قابل اعتماد و یا معروف هستند.

هر چند که اگر شما برای اولین بار در حال شروع کسب‌وکار خود هستید، یا برند شما هنوز شناخته نشده است، ممکن است استفاده از نام برند در توصیفات متا دیسکریپشن شما، مؤثر نباشد. بهترین راه برای ارائه معرفی دقیق‌تر و جذاب‌تر از محصولات شما، تمرکز بر روی کلمات کلیدی مرتبط با صفحه شما است.

توضیحات متا برای اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‎‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری مطالب جدید در شبکه‌های اجتماعی مهم است و به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط تنگاتنگی داشته باشید و در انتشار گسترده محتواهای سایتتان موفق عمل کنید. اگر از ابزار بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی در افزونه Yoast SEO و یا رنک مث استفاده می‌کنید، در این صورت، پیش نمایش فیس بوک و توییتر را در نوار کناری Yoast SEO یا تب اجتماعی در متا باکس Yoast SEO در زیر پست یا صفحه خود بررسی کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که URL‌ها را به هر یک از پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود اضافه کنید.

چرا گوگل اکثر مواقع متا دیسکریپشن را بازنویسی می‌کند؟

گوگل در بسیاری از موارد متا دیسکریپشن‌های شما را بازنویسی می‌کند تا به بهبود جذابیت و کلیک‌پذیری نتایج جستجو و ارائه یک توضیح دقیق‌تر و مشابه با سؤال کاربران در نتایج جستجو کمک کند.

هرچند که تا حدود زیادی به‌دلیل تمایل گوگل به ارائه نتایج جستجو هر چه بهتر و قابل‌استفاده‌تر برای کاربران، این بازنویسی‌های متا دیسکریپشن اتفاق می‌افتد اما شما می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و توصیف دقیق‌تر محتوای صفحه، به کمک گوگل در ایجاد نتایج جستجو هدفمند و واضح‌تر کمک کنید.

بنابراین، بهتر است در نوشتن متا دیسکریپشن در نظر داشته باشید که به جای استفاده زیاد از کلمات کلیدی، می‌توانید توصیفی دقیق و جذابی از محتوای صفحات خود ارائه دهید تا گوگل بتواند بهتر درک کند که چه موضوعی در صفحه شما پوشش داده می‌شود و بتوانید بازدیدکنندگان را ترغیب به کلیک کردن در نتایج جستجو کنید.

با متا دیکریپشن مناسب، کاربران را به کلیک کردن مشتاق کنید!

در این مقاله درمورد متا دیسکریپشن و نحوه نوشتن آن صحبت کردیم. در نوشتن متا دیسکریپشن، باید به شیوه‌ای مفید و مخاطب‌پسند عمل کنید که توصیف دقیق و جذابی از محتوای صفحه شما ارائه دهد. استفاده از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن‌های توضیحات متا حرفه‌ای می‌تواند در جایگاه شما در نتایج جستجو تأثیر‌گذار باشد و به رشد کلیک‌پذیری صفحه شما کمک کند. خلاصه سعی کنید تمرکز خود را روی بهینه‌سازی توضیحات متا قرار دهید تا اینکه کلمات کلیدی خود را جایگذاری کنید. اگر در این مورد سؤالی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شود و به کاربر ایده‌ای از محتوای موجود در صفحه و نحوه ارتباط آن با درخواست جستجوی آن‌ها می‌‎هد.

طول بهینه برای توضیحات متا چیست؟

گوگل توضیحات متا را به 155-160 کاراکتر محدود کرده است.

چرا متا دیسکریپشن اهمیت دارد؟

توضیحات متا دیسکریپشن شما با ترغیب کاربر برای کلیک روی هر صفحه از سایت، تأثیر غیرمستقیم اما مهمی در سئو وب سایت دارد.