چند بار باید کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ چگالی کلمه کلیدی باید در چه محدودهای باشد؟ اینها از جمله سوالاتی هستند که هر سئوکار و تولیدکننده محتوا را درگیر میکنند و جالب است که هنوز هم جواب مشخصی برای آنها وجود ندارد!
احتمالا میدانید که الگوریتمهای گوگل با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی میشوند و فاکتورهای رتبهبندی گوگل هم به طبع آن تغییر میکنند. پاسخدهی مناسب، کافی و مفید به نیاز کاربر از جستجوی کلمات کلیدی مختلف مواردی هستند که بیشترین نقش را در افزایش کیفیت محتوا دارند؛ با این وجود، بهکارگیری کلمات کلیدی در متن محتوا هم سیگنالهای ارزشمندی به رباتهای گوگل برای تعیین رتبه در این موتور جستجو ارسال میکند.
با این اوصاف، در کنار انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن هم تا حد زیادی اهمیت دارد و باید رعایت شود. در این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد اهمیت کلمه کلیدی و تعداد مناسب تکرار کلمه کلیدی در متن محتوا در اختیارتان قرار میدهیم.
تعریف: کلمه یا عبارتی است که کاربران در گوگل برای رسیدن به مقصود خود جستجو میکنند یا اگر بخواهیم بهتر تعریف کنیم باید بگوییم عبارتی که مقاله و محتوای شما را به بهترین شکل توصیف میکند.
یکی از کاربردیترین و مهمترین کارها در سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و نحوه تکرار کلمات کلیدی در متن است که تأثیر زیادی در کیفیت مقاله دارد ولی باید در انتخاب کلمات کلیدی و استفاده از آنها دقت زیادی به خرج دهیم تا تأثیر منفی در سئو نوشته نداشته باشد. بعضی از نویسندهها بر این باورند که هرچه از کلمات کلیدی در متن بیشتر استفاده کنیم، همان میزان محتوایی باکیفیت خواهیم داشت درحالی که اصلا چنین نیست؛ برای درک بهتر این موضوع، در این مقاله بهطور کامل به توضیح کلمات کلیدی میپردازیم و شما با خواندن این مقاله پاسخ تمامی سؤالات خود را در رابطه با کلمات کلیدی خواهید یافت.
بیشتر افراد برای کسب اطلاعات از فضای وب استفاده میکنند و از این طریق درمورد هر موضوعی که بخواهند اطلاعات مفید و ارزشمند زیادی به دست میآورند. از جمله مزیتهایی که فضای وب دارد پایدار بودن اطلاعات میباشند یعنی شما میتوانید اطلاعاتی که بهطور مثال ۱۰ سال پیش وارد شدهاند را نیز اکنون مطالعه کنید که همین ماندگار بودن مطالب در بیشتر موارد باعث به وجود آمدن برخی عقیدههای اشتباه در بین کاربران میشود درمورد یادگیری سئو نیز اینطور است.
برای مثال فرض کنید شما میخواهید یادگیری سئو را شروع کنید پس درباره این موضوع جستوجو میکنید و هر مطلبی که پیدا کنید مطالعه میکنید بدون اینکه به زمان انتشار آن توجه کنید. در چنین زمانی ممکن است شما در رابطه با سئو مطلبی بخوانید که اکنون ارزش خود را از دست داده است و این کار باعث میشود در ذهن شما یک عقیده و باور اشتباه درمورد آن شکل بگیرد.
با وجود اینکه امروزه با توجه به هوشمند شدن الگوریتمهای گوگل بحث تکرار کلمات کلیدی مانند قبل دیگر جذابیت زیادی ندارد ولی با این حال نویسندگان سؤالات زیادی درمورد تعداد کلمهی کلیدی در متن دارند. با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را در این باره بیابید.
یکی از مباحثی که نویسندگان زیادی را سردرگم میکند، کلمات کلیدی است. نظریههای مختلفی درباره انتخاب کلمات کلیدی و تکرار کلمات کلیدی در متن در طول زمان بیان شده است که برخی از آنها امروزه کاملا رد شدهاند ولی برخی از آنها همچنان موردتوجه هستند. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم برخی از افراد از اطلاعاتی استفاده میکنند که تاریخ انقضای آنها تمام شده است و این عامل، باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی میشود و احتمال این که افراد مسیرهای اشتباهی را طی کنند، بالا میرود.
در این مقاله درمورد تکرار کلمات کلیدی در متن صحبت میکنیم. امروزه با توجه به تغییراتی که ایجاد شده است، دیگر برای گوگل زیاد اهمیت ندارد که شما چند بار از کلمه کلیدی استفاده میکنید؛ بلکه فقط رضایت کاربر در رابطه با نوع محتوای شما اهمیت دارد برای مثال اگر بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید متن حالت ماشینی پیدا میکند که در این صورت محتوای شما کیفیت خود را از دست میدهد و نه گوگل و نه کاربر از مقاله شما حس رضایت نخواهند داشت.
با به وجود آمدن الگوریتمهای هوش مصنوعی گوگل، گوگل در درک عبارتهای جستوجو بسیار دقیق شد. این الگوریتمها عبارتند از:
الگوریتم رنک برین : گوگل رفتار کاربر در هنگام جستجو را رصد می کند و با استفاده از آنالیز آن ها بهترین نتیجه را در اختیار او قرار میدهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار : گوگل با استفاده از گراف دانش خود، منظور عبارت جستجو شده کاربر را می فهمد و در همان صفحه نتایج به کاربر پاسخ میدهد.
الگوریتم برت : برت جدیدترین و مهم ترین دستاورد گوگل در درک زبان گفتار انسان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است.
آشنایی با این الگوریتمها میتواند دید گستردهتری از میزان تکرار کلمات کلیدی در متن به شما ارائه دهد.
زمانی تکرار کلمات کلیدی در متن باعث بالا رفتن رتبه گوگل می شد ولی امروزه با توجه به این که تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متن باعث بی کیفیت شدن مقاله می شود الگوریتم های گوگل مفهوم کلیدی را جایگزین کلمه کلیدی در تحلیل موضوع صفحه کردند.
برای مثال وقتی شما از کلماتی مترادف استفاده می کنید گوگل به خوبی این کلمات را تشخیص می دهد و احتمال این که جایگاه صفحه شما نیز در این حالت بالا رود بیشتر می شود زیرا وقتی شما از کلماتی هم معنی استفاده می کنید تنوع کلمات در مقاله بالا می رود و بر زیبایی محتوای شما افزوده می شود که این عامل باعث ارزشمند شدن مقاله و کسب رضایت کاربر می شود.
رعایت چگالی تکرار کلمات کلیدی در متن مقالههای وبلاگ، یکی از موارد مهمی است که باید در آموزش تولید محتوا در نظر داشته باشید.
به نظر شما، تکرار بیشتر کلمات کلیدی در متن باعث بهبود سئو سایت میشود؟
طبق قانون قراردادی بسیاری از مدیران سایت، چگالی کلمه کلیدی میبایست 3 درصد از محتوای مقاله باشد. ولی این قانون در حال حاضر منسوخ شده و حضور کلمه هدف برای 3 تا 5 بار در متن کافی است. برای اینکه بتوانید اثر کلمات کلیدی و درک گوگل از محتوای صفحه را بیشتر کنید، میتوانید از کلمات هم خانواده، هم معنی و عبارات توصیفی استفاده کنید. در حالت کلی بهتر است بین 1 تا 1/5 درصد از کل محتوای مقالههایتان را به کلمه کلیدی اصلی اختصاص دهید.
برای درک بهتر مفهوم کلمات کلیدی در سئو متن ، در این قسمت مثالی برای شما آورده ایم که با توجه به آن به طور کامل با این مفهوم آشنا می شوید.
شما کلمه شادی را در نظر بگیرید برای بیان این حس می توانید از عبارت های گوناگونی مانند من شادم، من هدیه زیادی امروز دریافت کرده ام، رتبه بسیار خوبی در امتحان کسب کرده ام و ... همه این جمله ها مفهوم شادی را بیان می کنند. استفاده از کلمات کلیدی نیز این گونه هستند شما می توانید برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی در متن از مفهوم آن ها استفاده کنید که هر یک از آن ها در سئو یک کلمه کلیدی محسوب می شوند.
کلمات کلیدی در محتوای شما اهمیت زیادی دارند و باید به طور مناسب از ان ها در متن خود استفاده کنید تا مقاله شما ارزش و کیفیت خود را از دست ندهد برای این کار شما می توانید از مترادف و هم خانواده کلمات کلیدی استفاده کنید زیرا هرچه تنوع کلمات مورد استفاده زیاد باشد کاربر با حوصله زیادی متن را دنبال می کند و احتمال کسب رتبه بهتر در گوگل افزایش می یابد. از طرفی هنگام تکرار کلمات کلیدی در متن، باید دقت کنید که تکرار بیش ازحد مخاطب شما را زیاد درگیر نکند.
برای درک بهتر موضوع می توانید محتوای تعداد کلمات مقاله را مطالعه کنید.