سئوی وبلاگ چیست؟
سئوی وبلاگ در واقع تمرین نوشتن و بهینهسازی محتوای وبلاگ برای کسب رتبههای بالاتر در موتورهای جستوجو است. به بیانی دیگر، شما اقدام به ایجاد و بهروزرسانی وبلاگ برای بهبود رنکینگ خود در سیستم رتبهبندی موتورهای جستوجو خواهید کرد. رسیدن به این هدف عموما شامل تحقیق کلمات کلیدی، ساخت لینک، بهینهسازی تصاویر و نوشتن محتواست. تجربه نشان داده است که تاثیر وبلاگ در سئو بسیار زیاد است اما این تاثیرات چگونه رقم میخورد؟
تاثیر وبلاگ در سئو چیست؟
اگر قصد وبلاگنویسی داشته باشید، احتمالا اولین سوالی که از خودتان میپرسید این است که آیا واقعا این کار به بهبود سئو کمک خواهد کرد؟ پاسخ این سوال، یک بلهی محکم است! در واقع وبلاگنویسی یکی از کارآمدترین راهها برای بهبود سئوی شماست.
برای مثال این یکی از سایتهایی است که بعد از 6 ماه وبلاگنویسی، ترافیک آن 106 درصد افزایش یافته است:
نمونهی دیگر، وبسایتی است که بعد از 5 ماه وبلاگنویسی، ترافیک ارگانیک آن 372 درصد افزایش یافت:
در ادامه به تعدادی از این تاثیرات اشاره خواهیم کرد:
نرخ کلیک ارگانیک
وقتی که یک شخص روی صفحهی فرود کلیک میکند احتمالا قصد خرید دارد. در واقع این شخص میداند که دنبال چیست و جای درست خرید را هم پیدا کرده است. اما مسئله اینجاست که تعداد افراد مشابه این مورد به مراتب کمتر از کسانی است که نمیدانند دقیقا دنبال چه چیزی هستند. بخش قابل توجهی از مردم از چیزی که میخواهند خریداری کنند، مطمئن نیستند و نیاز دارند که یک نفر آنها را به جلو هل بدهد. وبلاگنویسی دقیقا نقش این هلدهنده را برایتان ایفا خواهد کرد.
اگر اقدام به وبلاگنویسی نکنید، تعداد کلمات کلیدی که میتوانید روی آنها کار کنید، دو یا چند تا بیشتر نخواهد بود اما با استفاده از وبلاگنویسی میتوانید افرادی که به دلایل مختلف در گوگل سرچ میکنند را هم شکار کنید.
ایندکس شدن صفحات
برای اینکه صفحات در SERP نمایش داده شوند، نیاز به ایندکس شدن دارند. برای این اتفاق، لازم است که رباتهای گوگل اقدام به خزیدن صفحات سایت شما کنند. ایجاد محتوای مرتبط و مناسب برای تشویق گوگل به خزیدن صفحات سایت شما بسیار مهم خواهد بود. یکی از راههای انجام این کار این است که دائما محتوای تازه را به سایت خود اضافه کنید. یک وبلاگ به شما دلیلی میدهد تا محتوای جدید را بهطور منظم در سایت خود قرار دهید و به ایندکس شدن هر چه بیشتر صفحات خود کمک کنید. در نهایت بعد از حداقل 6 ماه تاثیر وبلاگ در سئو را مشاهده خواهید کرد.
دریافت بکلینک
وقتی که وبسایتهای دیگر به صفحات وبسایت شما لینک بدهند، به موتورهای جستوجو نشان خواهند داد که محتوای شما مفید و ارزشمند است. بکلینکها را میتوان نوعی سیستم بررسی آنلاین دانست که اگر به شکل ارگانیک دریافت شوند، تاثیر بهسزایی روی سئوی شما خواهند داشت. تاثیر وبلاگنویسی در سئو این است که با انجام این کار احتمالا از سایتهای معتبر بکلینک دریافت میکنید و همین موضوع روی نمایش سایت شما در نتایج جستوجو تاثیرگذار خواهد بود. در واقع از آنجایی که پستهای وبلاگ احتمالا با هدف آموزش یا اطلاعرسانی منتشر میشوند، در نتیجه میزان دریافت بکلینک در آنها بیشتر خواهد بود.
لینکهای داخلی
هنگامی که در سایت خود از یک صفحه به صفحهای دیگر لینک میدهید، مسیر روشنی را برای کاربران ایجاد خواهید کرد. لینکهای داخلی میتوانند امکان یافتن محتوای موردنظر در سایت شما را افزایش دهند و مدت زمان حضور کاربر در سایت را نیز بیشتر کند. همچنین این لینکها میتوانند به خزندههای موتورهای جستوجو کمک کنند تا سازمان و ساختار سایت شما را مشخص نمایند.
یک وبلاگ باعث میشود تعداد صفحات سایت شما افزایش یابد و به این ترتیب امکان لینک دادن صفحات به یکدیگر فراهم خواهد شد. همچنین این کار به شما فرصتی میدهد تا ترافیک سایت را به صفحات دیگری هدایت کنید که احتمالا برای کاربران مفید خواهد بود.
برندسازی
خوب است بدانید که تاثیر وبلاگ در سئو در برندینگ هم نمایان میشود. لینکهای دریافتی تنها راهی نیست که به گوگل نشان دهید مستحق توجه بیشتر هستید. یکی از تکنیکهای سئوی خارجی که اصولا نادیده گرفته میشود، ذکر نام تجاری شماست.
خوب است بدانید که گوگل برندها را دوست دارد و وبلاگنویسی میتواند به شما کمک کند تا نام تجاری خود را در مقابل چشم افراد بیشتری قرار دهید و این اتفاق میتواند منجر به تعامل در رسانههای اجتماعی از قبیل لایک، کامنت، توییت و ... شود. در نهایت این نام تجاری شماست که بارها و بارها توسط مخاطبان مختلف تکرار شده و این اتفاق بدون وبلاگنویسی امکانپذیر نیست. به بیانی دیگر تاثیر وبلاگ در سئو، روی فرایند برندینگ شما هم نمایان خواهد شد.
نمایش تخصص (EAT)
یکی از عواملی که گوگل هنگام بررسی ارزش یک وبسایت به آن توجه میکند تخصص، اعتبار و اعتماد است که بهصورت اختصاری EAT نشان داده میشود. اگر صاحب یک وبلاگ هستید، این فرصت را خواهید داشت که به مخاطبان و بازدیدکنندگان نشان دهید که در موضوعات انتخاب و حیطهی کاری خود متخصص (E) هستید. اگر بتوانید با انجام این کار لینکهای ورودی زیادی بگیرید و نام برندتان نیز مطرح شود، آنگاه به اعتبار (A) دست خواهید یافت و این موضوع در نهایت به ایجاد اعتماد (T) میانجامد. تمام این موفقیتها تاثیر وبلاگ در سئو است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را نادیده گرفت.
بهترین روشهای سئوی وبلاگ چیست؟
موتورهای جستوجو به طور مداوم بهروزرسانی میشوند و به طور متوسط سه تا شش ماه طول میکشد تا یک پست در گوگل رتبهبندی شود. بدون داشتن استراتژی تاثیر وبلاگ در سئو چندان نخواهد بود. اگر برنامهریزی نداشته باشید، امکان دارد زمان و انرژی خود را روی وبلاگ بگذارید اما شاهد بهبود وضعیت سئو نباشید. در ادامه بهترین روشهای سئوی وبلاگ را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که تاثیر وبلاگ در سئو حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد.
مخاطب هدف وبلاگ خود را شناسایی کنید
مهم نیست که حیطهی فعالیت شما چیست! احتمالا میخواهید که مخاطب اصلی، محتوای شما را پیدا کند و آن را بخواند. درک این که مخاطبان شما چه کسانی هستند و میخواهید بعد از کلیک روی مقالهی شما چه کاری انجام دهند، به فهم بیشتر استراتژیتان کمک خواهد کرد. دانستن پرسونای خریدار روشی موثر برای هدف قراردادن مخاطب با استفاده از دانش رفتارهای خرید، مشخصات روانشناسی و جمعیتی است. بدون دانستن این موضوع شاید بهترین محتوای ممکن را تولید کنید اما افراد بسیار کمی روی آن کلیک میکنند چون برای پرسونای آنها مناسب نیست. شاید در این مورد تاثیر وبلاگ در سئو منفی نباشد، اما رشدی را هم شاهد نخواهید بود.
درمورد کلمات کلیدی تحقیق کنید
زمانی که مخاطبان هدف خود را مشخص کردید و به درک واضحی از شخصیت خریدار رسیدید، زمان آن رسیده که متوجه شوید خوانندگان شما میخواهید چه محتوایی بخوانند. اگر به پاسخ این سوال فکر نکنید، احتمالا تحقیق کلمات کلیدی کار سنگینی خواهد بود. به همین خاطر توصیه میکنیم که با موضوعاتی که وبلاگ شما را پوشش میدهد شروع کرده و سپس دامنهی محتواهای خود را گسترش دهید. در واقع شما برای فرایند سئو نیاز به شناسایی کلمات کلیدی دارید. انجام این کار اصولا در تولید محتوای وبلاگی سادهتر و هدفمندتر است و این تاثیر وبلاگ در سئو را نشان میدهد.
از تصاویر استفاده کنید
موتورهای جستوجو از جمله گوگل برای تصاویری که مرتبط با کلمهی کلیدی خاص شما هستند، اهمیت و اعتبار زیادی قائلند. تصاویر و ویدیوها از جمله عناصر بصری هستند که در نتایج جستوجو ظاهر میشوند. برای این که در این زمینه به نتیجهی مطلوبی برسید، نیاز است که از تصاویر کپی استفاده نکرده و به دنبال طرحهای گرافیکی خلاقانه باشید.
عناوین جذاب بنویسید
عنوان پست وبلاگ شما اولین عنصری است که خواننده هنگام برخورد با مقاله شما میتواند آن را ببیند. این عنوان روی تمایل وی برای کلیک روی لینک سایت شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. استفاده از عناوین سوالی یا جملاتی که کنجکاوی را تحریک میکند میتواند مناسب به نظر برسد.
در یک بررسی نشان داده شده عناوینی که در آنها از کلمات پرقدرت، احساسی و غیرمعمول استفاده میشود، بیشتر توجه خواننده را به سوی خود جلب میکنند.
CTA فریبنده داشته باشید
یک پست وبلاگی بدون داشتن CTA در هدایت مشتریان ناکام میماند. هدف از CTA این است که خواننده شما به مرحلهی بعدی سفر خود در وبسایت رهنمون شود. کلید یک CTA عالی این است که با موضوع پست وبلاگ شما همخوانی داشته باشد. ممکن است اهداف مختلفی در سر داشته باشید. فروش محصول، اشتراک در خبرنامه یا دعوت از مخاطب برای خواندن یک مطلب دیگر همگی از نمونههای CTA است.
روی تجربه خواننده تمرکز کنید
هر نویسنده یا متخصص سئو به شما خواهد گفت که تجربه خواننده و حسی که از یک محتوا به او دست میدهد، مهمترین بخش یک پست وبلاگی است. تجربه خواننده شامل خوانایی مطلب، سرعت لود صفحه و قالببندی است. یعنی شما بایستی مطلبی بنویسید که علاوه بر وضوح، جامع بوده و مطابق با آخرین اطلاعات روز جهان باشد. به بیانی دیگر، تاثیر وبلاگ در سئو زمانی هویدا خواهد شد که کاربر زمان خوبی را در وبلاگ شما سپری کند.
سازماندهی محتوا با استفاده از سرفصلها و زیرعنوانها مهم است به این خاطر که به خواننده کمک میکند تا با سرعت محتوا را اسکن کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد. در نهایت عناصری همچون تصاویر و ویدیوها میتوانند روی سرعت لود صفحه تاثیر بگذارند. تا جایی که میتوانید اندازهی فایلها را کم نگه دارید. حدودا 250 کیلوبایت برای هر عکس مناسب است.
حتما این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است محتوای شما آنطور که خودتان فکر میکنید واضح و دقیق نباشد و پیام اصلی شما را به مخاطب نرساند. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم که برای ایجاد تجربهی بهتر خواننده از نویسندگان و ویراستاران حرفهای استفاده کنید. ما اینجا در یوتا خدمات متعددی در زمینهی تولید محتوا ارائه میکنیم که میتوانید از آنها استفاده کنید.
سخن پایانی
شکی نیست که تاثیر وبلاگ در سئو بسیار زیاد است. با انتشار منظم پستهای هدفمند و باکیفیت میتوانید تاثیر وبلاگنویسی در سئو را مشاهده کنید. نوشتن محتواهای جدید راه عالی برای داشتن تعامل با کاربران و زنده نگهداشتن وبسایت است. با هر بار انتشار محتوا به موتورهای جستوجو میگویید که فعال هستید و بهتر است که برای خزش صفحات شما اقدام کنند. از دیدگاهی دیگر، وبلاگنویسی میتواند به تحقیقات بیشتر در زمینهی کلمات کلیدی کمک کند.
اگر هنوز هم نسبت به تاثیر وبلاگ در سئو شک دارید، میتوانید راهکارهای دیگر را به مدت 6 ماه انجام داده و ببینید که چه نتایجی میگیرید. خوشحال میشویم تجربهی خودتان را درمورد تاثیر وبلاگ در سئو برایمان در کامنتها بنویسید!