منظور از ترافیک سایت چیست؟

منظور از ترافیک تعداد بازدیدکنندگانی است که یک وبسایت در یک بازه زمانی خاص دارد. ترافیک یک وبسایت را می‌توان به 2 دسته بازدیدکنندگان معمولی و بازدیدگنندگان همیشگی تقسیم کرد. بازدیدکنندگان همیشگی، مشتریان وفاداری هستند که همواره ترافیک ثابتی را ارائه می‌دهند. در حالی‌که بازدیدکنندگان معمولی به‌دنبال اطلاعات درمورد یک موضوع خاص هستند و معمولاً از طریق موتور جستجو به وب سایت هدایت می‌شوند.

تعداد بازدیدکنندگان یک وبسایت، شاخص مهمی در تعیین میزان جذابیت آن است. هدف یک وب سایت معمولاً جذب هرچه بیشتر بازدیدکننده است. ترافیک بیشتر اغلب منجر به درآمدهای تبلیغاتی یا فروش بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل است که تعداد بازدیدکنندگان وبسایت و موفقیت مالی آن اغلب به هم مرتبط هستند.

راه های افزایش ترافیک سایت

در دنیای امروز ایجاد وبسایت یکی از مهم‌‎ترین گام‌ها برای موفقیت در یک کسب‌وکار است. داشتن وبسایت به شما امکان می‌دهد تا در فضای آنلاین حضور موثری داشته باشید، معتبر باشید و از طریق موتورهای جستجو، افراد بیشتری را با خود آشنا کنید.

با استفاده از یک وبسایت می‎‌توانید چیزهای زیادی درمورد رفتار و نیازهای کاربران خود بفهمید و با مجموعه‌ای از ابزارها آمار بازدید سایت را بررسی کنید. در بخش بعدی روش‌هایی را برای افزایش بازدید سایت ذکر می‌کنیم که شما هم می‌توانید برای رسیدن به این هدف از آن‌ها استفاده نمایید:

ترافیک وبسایت

محتوای خود را با کلمات کلیدی مناسب بهینه کنید

وقتی که محتوای خود را با کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسب‌وکار خود بهینه می‌کنید، در واقع در حال انجام عمل سئو هستید. بسیاری از خرید و فروش‌ها و درآمدها بعد از تایپ یک کلمه یا یک عبارت در موتورهای جستجو شکل می‌گیرند. اینکه بتوانید عباراتی که مردم برای دسترسی به محصول یا اطلاعات موردنیاز خود از آن استفاده می‌کنند را پیدا کنید، به افزایش بازدید وبسایت شما کمک می‌کند. در واقع استفاده درست از کلمات کلیدی، یکی از راه های افزایش ترافیک سایت است.

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید که بازدیدکنندگان قبلا از چه عباراتی برای یافتن شما استفاده می‌کردند و از همان عبارات برای بهینه‌سازی محتوای وبسایت خود استفاده کنید. همچنین خوب است که به اصطلاحاتی که رقبای‌تان در وبسایت خود، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها استفاده می‌کنند نیز نگاهی بیندازید. پیدا کردن این کلمات کلیدی را می‌توان یکی از مهم‌ترین راه های افزایش ترافیک سایت دانست.

کنسول جستجوی گوگل از ابزار رایگان دیگری است که می‌توانید از آن برای مشاهده تعداد دفعات نمایش وبسایت خود در نتایج جستجو، استفاده کنید. همچنین می‌توانید ببینید کدام عبارت موردجست‎جو بیشترین بازدیدکننده را دارد و تعداد افرادی که در SERP روی سایت شما کلیک می‌کنند را هم خواهید دید. در واقع این ابزار وسیله‌ای برای بررسی آمار بازدید سایت است.

لندینگ‌پیج‌های هدفمند ایجاد کنید

وقتی یک بازدیدکننده را به لندینگ‌پیج‌ اختصاصی و آنچه که دقیقا به آن علاقه دارد هدایت کنید، به احتمال زیاد نه تنها با وبسایت بلکه با کل بیزنس شما تعامل ایجاد خواهد کرد. یکی از راه های افزایش ترافیک سایت این است که وبسایت خود را به شکل کامل تجزیه و تحلیل کرده، صفحاتی را ایجاد کنید که محتوای متناسب با اولویت‌های بازدیدکنندگان را به آن‌ها نشان دهد. مثلا می‌توانید صفحه‌ای درست کنید که در آن پست‌هایی که یک فرد خوانده، بروزرسانی‌ها، ویژگی‌های محصولی که درباره آن مطالعه کرده یا تبلیغ منحصربه‌فرد آن کاربر باشد. شما می‌توانید این پیام شخصی را با یک تگ مشخص کنید تا کاربر از اختصاصی بودن آن مطلع شود.

محتواهای با کیفیت بالا تولید کنید

اگر به‌دنبال راه های افزایش ترافیک سایت هستید یا می‌خواهید سایت با ترافیک بالا داشته باشید، یک راه عالی این است که محتوای جذاب و با کیفیت بالا تولید کنید. این محتوا می‌تواند پاسخی برای یک سوال یا راه‌حلی برای یک مشکل باشد. انجام این کار می‌تواند اعتبار وبسایت شما را افزایش دهد و موقعیت شما را در صنعت و حیطه‌ای که کار می‌کنید به اندازه یک رهبر و پیشرو بالا ببرد.

ایجاد محتوای منحصربه‌فرد و جالب می‌تواند به تلاش‌هایی که در زمینه سئو انجام می‌دهید نیز کمک کند. هرچقدر که بیشتر محتوا را بهینه کنید، آمار بازدید سایت نیز افزایش می‌یابد به این خاطر که رتبه شما در SERP بالا خواهد رفت. علاوه‌بر آن، ارسال محتوای آموزنده و باارزش می‌تواند احتمال بازدید مجدد یا بازگشت کاربران را افزایش دهد به این خاطر که خوانندگان می‌دانند که محتوای شما مفید و قابل‌اعتماد است. در این موقعیت‌ها راه های افزایش ترافیک سایت با راه‌های بهبود سئو یکسان خواهد بود.

وقتی می‌توانید از کیفیت بالای محتوای خود مطمئن شوید که بدانید خواندن متن برای کاربران آسان است. برای مثال هدینگ‌ها و ساب‌هدینگ‌ها می‌تواند به کاربر کمک کند اطلاعات مدنظر خود را به سرعت پیدا کنند.

از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ سایت خود استفاده کنید

حتما شما هم در سرتاسر اینترنت دیده‌اید که از دوره آنلاین تا عینک آفتابی و ... در بنرها یا متن‌ها تبلیغ می‌شوند. این تبلیغات را تبلیغات دیجیتال یا بنری می‌نامند که یکی از راه های افزایش ترافیک سایت است و می‌توان از آن برای هدایت ترافیک به یک وبسایت یا لندینگ‌پیج‌ خاص استفاده کرد.

در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام می‌توانید تبلیغات را برای گروه‌های خاص تهیه و تدوین کنید. برای مثال می‌توانید گروه خاص مدنظرتان را بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، علایق و ... تقسیم‌بندی نمایید. با بررسی ترافیک سایت می‌توانید داده‌هایی را درمورد بازدیدکنندگان خود به دست آورید. برای مثال درمورد اینکه بدانید آن‌ها از چه صفحات و محصولاتی دیدن کرده‌اند و این بازدید در چه زمانی بوده می‌تواند به شما کمک کند تا تبلیغات پربازده‌تری داشته باشید. یادتان باشد که تبلیغات یکی از راه های افزایش ترافیک سایت است.

خود را در نتایج محلی گوگل جای دهید

هنگامی‌که عبارت رستوران را در موقعیت مکانی گیلان جست‎جو کنید نتایج متفاوتی را نسبت به انجام همین کار در هرمزگان خواهید یافت. الگوریتم‌های محلی گوگل نتایج محلی را برمی‌گردانند. بنابراین مطمئن شوید که از این قابلیت گوگل به نفع خود استفاده می‌کنید. برای انجام این کار کافی است خودتان را در گوگل مپ ثبت کنید و اطلاعات موردنیاز را در آن وارد نمایید.همچنین در سئوی وبسایت خود نیز بر محل جغرافیایی‌تان تکیه کنید. انجام این کار موجب می‌شود وقتی شخصی خدمات محلی را در منطقه جغرافیایی خود جست‎جو می‌کند، سایت شما در نتایج ظاهر شود.

هر چقدر که شهرت شما در این جست‎جوهای محلی افزایش یابد، قطعا مشتریان شما نیز بیشتر خواهند شد. همچنین مشتریان می‌توانند به‌صورت آنلاین تجربه خود را درمورد خرید یا همکاری با شما بیان کند و این مسئله روی ایجاد اعتبار برای کسب‌وکارتان تاثیرگذار خواهد بود. شاید تعداد کاربران محلی کم به نظر برسد اما این کار یکی از راه های افزایش ترافیک سایت است.

ایمیل‌هایی ارسال کنید که لینک وبسایت شما در آن‌هاست

یک راه آزمایش‌شده و واقعی برای ایجاد ترافیک، استفاده از ایمیل‌هاست. ایمیل می‌تواند ابزاری قدرتمند برای هدف قراردادن و اطلاع‌رسانی به مخاطبان باشد و افراد بسیاری را روانه وبسایت شما کند. 2 روش برای تبلیغات از طریق ایمیل وجود دارد:

  • خبرنامه: خبرنامه‌های ایمیلی می‌توانند اطلاعات مفید و تبلیغاتی مانند فروش یا رویدادها را به اطلاع مخاطبان برساند. خبرنامه‌ها می‌توانند مخاطبان را برای خواندن مقاله یا استفاده از پیشنهادات راهنمایی کنند. شاید این روش بازدیدکننده‌های جدیدی را برای شما به ارمغان نیاورد اما می‌تواند راهی قدرتمند برای ایجاد بازدید و فروش از سوی مخاطبانی باشد که شما را از قبل می‌شناسند.
  • ایمیل تبلیغاتی: این ایمیل‌ها می‌توانند فروش یا رویدادهای خاصی را به سمع و بصر مخاطب برسانند. به‌عنوان مثال می‌توانید جوراب‌شلواری زنبوری جدید خود را از این طریق تبلیغ کنید. این ایمیل‌ها می‌توانند به شما در نمایش محصولات، خدمات یا ویدئوهای جدیدی که پست کرده‌اید، کمک کند و در نهایت به یکی از راه های افزایش ترافیک سایت شما تبدیل شوند.

در هر دو مورد می‌توانید مخاطبان ایمیل خود را بر اساس داده‌ها تقسیم‌بندی کنید تا به هر کاربر، محتوای درستی ایمیل شود. ارسال ایمیل به شکل صحیح را می‌توان یکی از موثرترین راه های افزایش ترافیک سایت دانست.

شان فلچر، مدیر ارشد بازاریابی محصول در Mailchimp می‌گوید: «مهم‌ترین چیز در ایمیل این است که شما با افرادی صحبت می‌کنید که می‌خواهند شما را بشنوند. به این خاطر که شما به داده‌هایی دسترسی دارید که به شما کمک می‌کنند تا محتوای هدفمند و مرتبط با هر شخص را برای او ارسال کنید. فرض کنید شخصی اخیرا از شما کفش خریده است. می‎توانید بر اساس سابقه خرید او یک کمپین ایمیلی با موضوع جدیدترین سبک‌ها ارسال کنید.»

اهمیت ترافیک وبسایت

از منابع قابل اطمینان بک‎لینک دریافت کنید

یکی دیگر از بهترین راه های افزایش ترافیک سایت، بک ‎لینک‌ها هستند. بک‎لینک‌ها پیوند‎هایی در وبسایت‌های دیگر هستند که به سایت شما یا یکی از صفحات آن لینک شده‌اند. هر چه بک‎لینک با کیفیت‌های بهتری به دست آورید، در موتورهای جست‎جو نیز رتبه به مراتب بالاتری کسب خواهید کرد. به این خاطر که بک‎لینک‌ها به موتورهای جست‌وجو می‌گویند که وبسایت شما بین کاربران محبوب است و محتوای خوبی در آن قرار دارد و به همین خاطر لینک دریافت کرده. یادتان باشد که بک لینک بایستی از یک سایت معتبر باشد در غیر این صورت ممکن است اثر معکوسی نشان دهد. چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد بک‎لینک‌ها یکی از راه های افزایش ترافیک سایت هستند:

  • بک‎لینک‌ها رتبه سایت شما را افزایش می‌دهند و هر چقدر که رتبه سایت بالاتر باشد بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت.
  • بک‎لینک‌ها به ایجاد اعتماد بین مصرف‌کنندگان کمک خواهد کرد.
  • بک‎لینک‌ها می‌توانند مردم را نسبت به وجود برند شما آگاه کنند.

در شبکه‌های اجتماعی هم با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید

ممکن است گاهی از شبکه‌های اجتماعی برای پست کردن برخی از محتواهای وبسایت خود مانند مقالات، عکس‌ها یا تبلیغات استفاده کنید. آیا می‌دانستید که شبکه‌های اجتماعی علاوه بر تقویت پیام شما می‌توانند یکی از راه های افزایش ترافیک سایت شما باشند؟ به عنوان مثال اگر وبسایت شما خدماتی در زمینه تجارت الکترونیک ارائه می‌کند می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات خدمات خود را انجام داده و سپس ترافیک را به سوی وبسایت خود بکشانید.

نکته کلیدی اینجاست که بایستی شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که بتواند برای حیطه کاری شما بهترین باشد. این مسئله به مدل کسب‌وکار شما و مخاطب‎تان بستگی دارد. برای مثال اگر می‌خواهید یک وایت‌پیپر یا وبینار را برای مخاطبان حرفه‌ای تبلیغ کنید، لینکدین گزینه مناسبی برای شما خواهد بود در حالی که اینستاگرام و پینترست به جلوه‌های بصری و تصاویر محصول می‌پردازد.

با اینفلوئنسرها کار کنید

یکی دیگر از راه های افزایش ترافیک سایت این است که شروع به ایجاد رابطه با افرادی که در صنعت شما اینفلوئنسر هستند بکنید. انجام این کار به روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است:

  • خود و کسب‌وکارتان را از طریق نماینده‌های‌شان به آن‌ها معرفی کنید.
  • از آن‎ها بخواهید که در مورد یکی از محصولات یا خدمات شما نظر بدهند.

با انجام این کار احتمال این که افراد بیشتری شما را بشناسند و وارد سایت شما شوند، زیاد خواهد شد و این اتفاق به افزایش بازدید وبسایت می‌انجامد.

سخن پایانی

راه های افزایش ترافیک سایت مانند بزرگراهی بی‌پایان هستند. همچنین زمانی که تلاش خود برای افزایش ترافیک را شروع کردید، هرگز نباید آن‎ها را به پایان برسانید. تلاش شما برای افزایش بازدید سایت بایستی همواره برقرار باشد. همچنین مسیرهای زیادی وجود دارد که در آینده برای‌تان روشن خواهد شد. به همین خاطر بایستی همواره گوش‌به‌زنگ راهکارهای جدید باشید.

سوالات پرتکرار

آیا استفاده از ایمیل هنوز هم در افزایش ترافیک وبسایت موثر است؟

بله. ارسال ایمیل‌ یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ مشتریان فعلی است و می‌تواند به 2 شکل خبرنامه و تبلیغاتی ارسال گردد.

منظور از ترافیک وبسایت چیست؟

منظور از ترافیک سایت، تعداد بازدیدکنندگانی است که یک وبسایت در یک بازه زمانی خاص دارد.

آیا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند باعث افزایش ترافیک وبسایت شود؟

بله. اگر شبکه‌ اجتماعی مناسبی را انتخاب کنید می‌توانید به واسطه آن بازدید وبسایت خودتان را افزایش دهید.