چرا آموزش تولید محتوای صوتی مهم است؟
اهمیت تولید محتوای صوتی، در دنیای دیجیتال مارکتینگ، غیرقابلانکار است. از این رو توجه به آموزش تولید محتوای صوتی، خالی از لطف نخواهد بود. محتوای صوتی، جزو محتواهای محبوب در دنیای دیجیتال است. بحث محتوای صوتی بسیار گسترده است و شامل پادکستها، رادیوهای اینترنتی، کتابهای صوتی و غیره میشود.
محتواهای صوتی از جمله محتواهایی هستند که برای مدت طولانی در ذهن مخاطبان میمانند و در حافظهشان حک میشوند. بنابراین برای انتقال مسائل آموزشی و تبلیغاتی گزینه مناسبی هستند. یکی دیگر از مزایای مهم محتواهای صوتی، قابلیت استفاده از آنها در موقعیتهای مختلف مثل پیادهروی، رانندگی و مسافرت و غیره است.
همه این مزایتها باعث شده تا محتوای صوتی به یکی از پرطرفدارترین محتواها تبدیل شود. شما میتوانید با یادگیری تکنیکهای تولید محتوای حرفهای در هر زمینهای که فعالیت میکنید برای خودتان محتواهای صوتی تاثیرگذار تولید کنید و آن را در فضای مجازی منتشر کنید.
مزایای آموزش تولید محتوای صوتی
- تولید محتوای صوتی به دلیل جذابیت آن و داشتن مخاطبان زیاد، میتواند استراتژی مناسبی برای کسبوکار و برند شخصی شما باشد. بهعنوان مثال همزمان با تولید محتوای متنی در بلاگ، محتوای تصویری در اینستاگرام و پینترست، میتوانید پادکست یا کتاب صوتی هم تولید کنید.
- با آموزش تولید محتوای صوتی میتوانید پادکستهای مفیدی تولید کنید. پادکستها برای مطالعه در زمانهای مرده بسیار مفید هستند.
- محتوای تفریحی و سرگرمکننده در قالب محتوای صوتی بسیار جذاب خواهد بود.
- در صورت نداشتن تجهیزات، میتوانید با یک ریکوردر یا موبایل یک برنامه صوتی چند دقیقهای ضبط کرده و منتشر کنید. قبل از شروع تولید محتوا باید استراتژی خود را مشخص کنید. یعنی موضوع، مخاطبان، پلتفرم انتشار محتوا و مهمانهای خیالیتان را از قبل تعیین کنید.
نکات قابلتوجه در تولید محتوای صوتی
با توجه به اهمیت محتوای صوتی بهتر است؛ آموزش تولید محتوای صوتی را جدی بگیرید و از همین الان اقدام به یادگیری آن کنید. برای تولید چنین محتوایی لازم است به نکات زیر توجه کنید:
استفاده از صدای مناسب و گوینده درجه یک
برای تولید محتوای صوتی، به صدای دلنشین و گوینده درجه یک نیاز داریم. گوینده درجه یک، گویندهای است که با صدایش بتواند با شنوندهها ارتباط برقرار کند.
محتوای تولید شده نباید خشک باشد. در اینصورت برای مخاطب خستهکننده خواهد بود و از ادامه گوش دادن به محتوا منصرف خواهد شد. برای تولید محتوای صوتی باید خلاقیت بهخرج داد و با استفاده از امکانات متفاوت، محتوایی درست و جذاب تولید کرد.
در آموزش تولید محتوای صوتی، توجه به گویندگی بسیار اهمیت دارد. گوینده محتوای صوتی باید با تمام انرژی و احساس خود حرف بزند و بتواند ارتباط موثری با شنونده برقرار کند. قطعا مخاطب جذب گویندهای میشود که حس خوبی با شنیدن صدایش داشته باشد.
استفاده از تجهیزات و فناوریهای مناسب و درست
یک محتوای صوتی زمانی میتواند مخاطب را بهخود جذب کند که باکیفیت باشد. برای تولید محتوای حرفهای، باید از ابزارها و تجهیزات مناسبی برای ضبط صدا استفاده کرد. هرگونه سهلانگاری در این رابطه، از کیفیت صدا کم میکند و زحمات شما را به هدر میدهد.
هیچ مخاطبی از گوش دادن به محتوای صوتی بیکیفیت و مخدوش لذت نمیبرد و این موضوع مخاطب را از شما دور خواهد کرد.
استفاده از وسیلهای با حافظه زیاد
نکته قابلتوجه دیگر در آموزش تولید محتوای صوتی این است که؛ وسیلهای که از آن برای ضبط صوت استفاده میکنید، باید حافظه زیادی داشته باشد تا در هنگام نگهداری از محتوا به مشکل برخورد نکنید.
استفاده از میکروفن
برای تولید محتوای صوتی به یک میکروفن نیاز خواهید داشت که بتواند صدای شما را باکیفیت و واضح ضبط کند.
بهعنوان مثال میکروفونهای یو.اس.بی (USB)، برای افرادی که برای شبکههای اجتماعی محتوا تولید میکنند، مناسب است.
سرعت بالای اینترنت
برای تولید محتوای صوتی، نظیر رادیوی آنلاین یا محتوای صوتی در قالب وبینار، به اینترنت با سرعت بالا نیاز خواهید داشت.
استفاده از نرمافزارهای ویرایش صدا
یکی از مراحل آموزش تولید محتوای صوتی، آموزش استفاده از نرمافزارهای ویرایش صوتی است. برای تولید محتوای صوتی حرفهای باید از این نرمافزارها مثل Adobe Audition CC و Audacity استفاده کنید. قبل از شروع تولید محتوای صوتی، بهتر است با ابزارهای لازم آشنا شوید.
توجه به نکاتی که در بالا اشاره کردیم، برای تولید محتوای صوتی باکیفیت، ضروری است. چرا که هیچ مخاطبی به یک محتوای بیکیفیت گوش نخواهد داد. برای مطالعه بیشتر می توانید بخش تولید محتوای حرفهای را مطالعه کنید .
توصیههای مهم برای بهبود محتوای تولید شده
اگر تصمیم دارید دست به تولید محتوای صوتی بزنید، قبل از اقدام به این کار باید شرایط آن را فراهم کنید. با در نظر گرفتن نکات زیر میتوانید بهترین محتواهای صوتی را تولید کنید.
- در مرحله اول باید یک مکان مناسب و بهدور از سر و صدا را برای ضبط محتوای صوتی در نظر بگیرید. از مراحل اصلی آموزش تولید محتوای صوتی انتخاب مکان مناسب است. ضبط صوت در اتاقی که پنجرهای رو به خیابان دارد و سر و صدای ماشین ها از آن میآید، کیفیتی نخواهد داشت.
- قبل از اقدام به شروع ضبط، از سالم بودن تجهیزات اطمینان حاصل کنید.
- برای تولید محتوای صوتی یک تیم اجرایی انتخاب کنید. بهعبارت دیگر به جای یک گوینده، از تیمی از گویندگان برای تولید محتوا استفاده کنید. صداهای گوناگون، تمایل شنونده را به گوش دادن بیشتر میکند.
آموزش تولید محتوای صوتی نظیر پادکست
در گذشتهها افراد برای فعالیت در زمینه تولید محتوای صوتی باید به رادیو وارد میشدند. در حال حاضر، هر شخصی قادر به تولید محتوای صوتی است. با وجود اینترنت، شبکههای اجتماعی و حسابهای کاربری مختلف، این کار بهراحتی امکانپذیر شده است.
پادکستها انواع مختلفی دارند و در قالب موضوعات متنوع تولید میشوند. انتخاب موضوع به سلیقه و اهداف شما بستگی دارد. مراحل زیر در تولید محتوای صوتی بیعیب ونقص به شما کمک خواهد کرد:
برنامهریزی و زمانبندی
برای تولید محتوای صوتی باید یک زمانبندی در نظر بگیرید. مثلا اینکه هر روز یک بخش از محتوا را منتشر کنید یا هر هفته این کار را انجام دهید.
در آموزش تولید محتوای صوتی، توصیه ما به شما این است که در فواصل زمانی کوتاه پادکستها را منتشر کنید. با این کار شما میتوانید در یک زنجیره دائمی و محکم با مخاطب ارتباط برقرار کنید. با تولید تعداد زیادی از پادکستهای باکیفیت، شانستان برای جذب مخاطب بیشتر میشود.
تولید پادکست برای موضوعات مورد علاقه
شما میتوانید در رابطه با موضوعات مورد علاقهتان، محتوای پادکست تولید کنید. باید به سراغ موضوعاتی بروید که آن را دوست دارید و هدف خود را از تولید پادکست مشخص کنید.
برای مدیریت محتوای پادکست، سلسله موضوعات به هم پیوسته انتخاب کنید و یک موضوع خاص در هر اپیزود ارائه دهید.
تعیین استراتژی تولید محتوا
در ادامه آموزش تولید محتوای صوتی باید بگوییم که؛ قبل از شروع کار، استراتژی خود را برای تولید محتوا تعیین کنید. به عبارت دیگر، روند ارائه محتوا را از قبل مشخص کنید. از قبل روش مورد استفاده و موضوعات هر قسمت را تعیین کنید.
دعوت از مهمانهای جذاب
سلبریتیها را به پادکست خود دعوت کنید. در صورت عدم دسترسی به آنها، از افراد خوشصحبت، کاردرست و جذاب کمک بگیرید. پادکستها میتوانند جنبه تفریحی یا علمی داشته باشند. موضوع پادکستها میتواند جدی هم باشد. با ورود مهمانهای خوشصحبت، میتوانید مخاطبین زیادی جذب کنید.
در نظر داشتن کیفیت صدای مهمان و میزبان
از مراحل مهم آموزش تولید محتوای صوتی، توجه به کیفیت محتوای تولیدی است. در هنگام دعوت مهمان، بررسیهای لازم از قبیل فاصله تا میکروفن یا موارد دیگر را انجام دهید تا از کیفیت صدای تولید شده اطمینان حاصل کنید.
صدای میزبان، مهمان یا اشخاص مختلف حاضر در برنامه باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد.
تبلیغات برای جذب مخاطب
همانند محتواهای دیگر در رابطه با تولید محتوای صوتی، تبلیغات لازم را انجام دهید و مخاطب خود را جذب کنید. شما میتوانید در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید و با کمپینهایی مثل برگزاری مسابقات یا گذاشتن متن و تصویر در رابطه با پادکست و محتوای صوتیتان، مخاطبان را علاقهمند کرده و جذب کنید.
هزینه و تعرفه تولید محتوای صوتی
هزینه تولید محتوای صوتی، به فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد اعضای تیم، تجهیزات مورداستفاده و ابعاد کار بستگی دارد. تعرفه تولید محتوای صوتی هم مثل محتواهای دیگر بسته به نوع و حجم کار متفاوت است. در محتوای صوتی زمان محتوا از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در میزان هزینه آن است. معمولا هر دقیقه از پارکست شامل 150 کلمه است، بنابراین میتوان هزینه آن را برحسب تعداد کلمه هم محاسبه کرد.
هر چقدر کیفیت کار بهتر باشد هزینه هم بالاتر خواهد بود. استفاده از تجهیزات پیشرفته و بهروز و داشتن یک تیم حرفهای و قدرتمند باعث تولید یک محتوای کمنظیر خواهد شد.
لازم به ذکر است که بگوییم؛ برای شروع از نقطه صفر، یک گوشی موبایل کافی است. در صورت باکیفیت بودن محتوا و موفق شدن در جذب مخاطب میتوانید حجم کار را افزایش داده و توسعه دهید و تجهیزات لازم را تهیه کنید.
با آموزش تولید محتوای صوتی، برای همیشه در ذهن مخاطب بمانید
این روزها، نبض بازار سرمایه و کسبوکارهای دیجیتالی با تولید محتوا میزند. در این بازار رقابتی هرکس بتواند محتوای بهتری تولید کند، برنده میدان خواهد بود. محتوای صوتی یکی از این محتواهای جذاب است. همه شرکتها و صاحبان آنها در تلاشند یا خودشان در زمینه تولید محتوای صوتی آموزش ببینند و یا فرد کاربلدی را برای این کار استخدام کنند. اگر شما هم به فکر تولید یک محتوای صوتی عالی برای خودتان هستید، بهتر است از همین حالا شروع به آموزش کنید.